Gå til innhold

Så har det altså skjedd igjen (link)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en er født og oppvokst i Norge, dvs alltid har hatt norsk statsborgerskap er en norsk og har ikke noe annet land å sendes tilbake til.

De jeg snakker om, og som er hovedproblemet, er de som kommer hit selv. Og de kan godt sendes tilbake dit de kom fra. Norge har verken ressurser eller noen forpliktelser til å hjelpe alle med psykiske traumer.

Problemet er jo at vi slipper inn masse psykiatriske tilfeller og slipper dem løs. De burde enten få behandling, sendes tilbake eller skjermes fra samfunnet. Å gi alle behandling er ikke mulig, vi har ikke ressurser til det. Å skjerme dem fra samfunnet er ikke akseptert i samfunnet og det ville blitt bråk ut av en annen verden. Hvilke muligheter står en igjen med da?

Videre er det en bortforklaring dette med krig og traumer. Det er ikke krig i f.eks. Pakistan. Det er ikke traumer som gjør at disse personene er mer kriminelle enn andre, det er kulturen deres. De er vant til å bruke vold, de mener kvinner er lite verdt.

Hva med tamiler? De kommer fra et krigsherjet land og har sikkert masse traumer. Likevel er de sjeldnere kriminelle enn etniske nordmenn. De tar gode utdannelser og får fine jobber.

Hvorfor denne forskjellen?

Jeg sier ikke at den eneste eller beste løsningen er å sende dem tilbake. Det ville uansett ikke vært en mulighet for de psykisk syke, kun de som er overlagt kriminelle. Og de hadde kanskje holdt seg i skinnet om de visste at de risikerte å bli sendt hjem.

For oss som bor i Norge er et liv her mer verdt enn i Somalia. Vi må først og fremst tenke på oss selv. Vi skal ikke glemme alle andre, men vi har ikke noe ansvar for psykisk syke personer fra andre land.

Viktig å nyansere debatten tror jeg.

Norge har plikt til å ta imot x antall kvoteflyktninger, som vi har forpliktet oss ovenfor FN til å ta imot. disse har tildels store traumer, og må behandles, ellers blir de en fare for seg selv og samfunnet.

Gutta i A- og B-gjengen har ikke traumer, de er kriminelle pøbler. Jeg vet ikke hva politiet har tenkt å gjøre med dem, kanskje erfaringsoverføring fra gjengkriminalitet i USA hadde vært nyttig. Div. forebyggende arbeid er nok helt nødvendig - dvs integrering, fokus på utdannelse, hindre rekruttering til miljøene etc... Jeg antar at de fleste i disse gjengene har norske statsborgerskap, at de er 2. generasjon.

Ingen enkle løsninger på dette, i alle fall ikke noen 'one size fits all'

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

10

• Pingogirl

6

• petter smart

5

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi kan godt ta utgangspunkt i at ikke vestlige innvandere er overrepresentert i statistikker, men jeg føler at vi glemmer at det fremdeles ikke er snakk om at de faktisk utfører majoriteten av kriminalitet. Det er fremdeles slik at etnisk nordmenn er de som utfører flest kriminelle handlinger, noe jeg føler forsvinner i diskusjoner.

Når man leser denne statistikken må man også ta hensyn til blant annet levekår blant ikke vestlige innvandrere:

"Innvandrere fra ikke-vestlige land har lavere utdanning enn nordmenn. De har en langt lavere andel sysselsatte, selv blant høyt utdannede. Husholdsinntekten per forbruksenhet er knapt to tredjedeler av nordmenns inntekt, og de bor billigere

og trangere enn nordmenn. Flere ikke-vestlige innvandrere enn nordmenn forteller at de er ensomme. Dårlig kontakt med det norske samfunnet og svakt familienettverk bidrar til isolasjon og ensomhet." -ssb 2000/18

I den samme rapporten henviser man også til en undersøkelse i Danmark hvor det er påvist en sammenheng mellom sosioøkonomisk status og kriminalitet. Sosioøkonomiske variabler er også blitt påvist knyttet til høyere oppdagelsesrisiko.

Det er jo nettopp derfor slike statistikker er viktige - for å se overrepresentasjon som % andel av antall "hendelser" i forhold til antallet representert.

Først da kan man så se nærmere på de ulike faktirene som kan ligge til grunn for dette, og SÅ se på vilke hensiktsmessige tiltak som burde vurderes.

Skrevet

Det er jo nettopp derfor slike statistikker er viktige - for å se overrepresentasjon som % andel av antall "hendelser" i forhold til antallet representert.

Først da kan man så se nærmere på de ulike faktirene som kan ligge til grunn for dette, og SÅ se på vilke hensiktsmessige tiltak som burde vurderes.

Jeg har aldri sagt at statistikk ikke har noen funksjon, så vi er nok enige der :)

Skrevet

Jeg har aldri sagt at statistikk ikke har noen funksjon, så vi er nok enige der :)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...