Gå til innhold

Fikk ikke tatt 3 tbl etter Cerazette brett slutt og 12 t igjen ta angrepille

Anbefalte innlegg

Hei!Ja, så var det meg da.. så ikke svaret jeg ønsker i de andre svarene her..... Jeg fikk ikke begynt på nytt Cerazette brett før det var gått 3 dager (ingen resept)...Siste tablett på lørdag, ikke tablett søn, man, tirs. Blødning på tirsdag. Fikk nytt brett onsdag, tatt tablett torsdag, fredag. Fredag hadde jeg halvveis ubeskyttet (hopp av i sving etter kondom krøll). Tablett tatt lør, søn. Det er 60 timer siden, så jeg kan fortsatt ta angretablett. Men jeg har dårlig erfaring og vært ordentlig syk av angretablett for noen år siden. Jeg har tatt Cerazette tabletter i 3 mnd (regner egentlig med at jeg begynte på mensdagen første mnd i følge instruksjonene). Første 6 ukene blødde jeg en del. Og har hatt mindre småblødninger nå og da når jeg har tatt tabletten f. eks 8 timer for sent, morgen istedenfor kveld). Den blødningen jeg hadde tirsdagen, kan det kanskje da regnes som en menstruasjon? Dvs at jeg begynte med tabletter på en mensdag?Hvor stor er sjansen, ja kanskje prosentvis? så liten som 2 % eller mye mer...Hadde blitt veldig glad for svar! Har 12 timer på meg i så fall, men vil jo helst ikke ta angretablett om risiko er liten. Vennlig hilsen meg (,)

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med Cerazette kan man utskyve inntak med opp til 12 timer, deretter må det brukes annen beskyttelse i en uke. Du opplyser ikke om du tok tablett onsdag. Blødningen du fikk tirsdag er en bortfallsblødning fordi du ikke hadde tatt Cerazette i to dager, det er på samme måte som blødning i uken uten p-pille. Man kan betrakte det som første menstruasjonsdag, men syklus med Cerazette er uberegnelig. Med Cerazette kan det komme blødninger utenom syklus og eggløsning kan komme på ulike tider, så det er ikke mulig å si noe om usikkerhet/sikkerhet ut fra det du beskriver, beklager. Jeg vil imidlertid tro at du er ganske sikker, nesten 100% på at du ikke kan ha blitt gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS de angrepiller man bruker i dag svarer til høye dose av gestagen (hormon som likner på det i cerazette), de inneholder ikke østrogen som gir kvalme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...