Gå til innhold

Fårikål for dummies?

Anbefalte innlegg

Gjest Vann i munnen :)
Skrevet

Jeg har så lyst på fårikål om dagen, men jeg tror neppe vi spiser det mer enn en dag.Mannen er nemlig ikke så veldig glad i det. Vi er to voksne og ett barn.

Finnes det en idiotsikker oppskrift jeg kan følge? Den trenger ikke være så stor som sagt..

På forhånd tusen takk :)

Skrevet

Legg fårikålkjøtt og kål (oppskåret i store skiver) lagvis i en stor kjel, hell oppi litt vann. Kok opp og la det stå og småkoke inntil kjøttet løsner fra beina.

Pass på at det ikke koker tørt - da kan du ha oppi mer vann.

Det er også vanlig å ha oppi hele pepperkorn. Noen putter dem inn i en pose/eske med hull, men jeg synes at noe av sjarmen er å plukke ut pepperkornene fra maten mens man spiser det.

hvis man vil ha litt tykkere "kraft"/"saus", kan man drysse litt hvetemel mellom lagene.

Skrevet

Bytt ut fårehælveteskjøttet med rå kjøttdeig -det er jaggu bedre (skal ikke mye til) :)

Skrevet

Legg fårikålkjøtt og kål (oppskåret i store skiver) lagvis i en stor kjel, hell oppi litt vann. Kok opp og la det stå og småkoke inntil kjøttet løsner fra beina.

Det er også vanlig å ha oppi hele pepperkorn. Noen putter dem inn i en pose/eske med hull, men jeg synes at noe av sjarmen er å plukke ut pepperkornene fra maten mens man spiser det.

hvis man vil ha litt tykkere "kraft"/"saus", kan man drysse litt hvetemel mellom lagene.

Salt!

Skrevet

Bytt ut fårehælveteskjøttet med rå kjøttdeig -det er jaggu bedre (skal ikke mye til) :)

Hva? Ødelegge god mat på den måten??? Nei, det må være deilig fårekjøtt og masse, masse svart pepper!!! Helst oppvarmet en gang. NAM! :-)

Skrevet

Passe på at man ikke har på plata for varmt (for da koker det fortere tørt, og ingenting stinker verre en svidd kål!)

Skrevet

Salt!

Ja, jeg bruker alltid det, men skrev det ikke fordi jeg husket påp en eller annen husstelllærerinne som bedyret at salting av mat skulle skje _etterpå_, slik at dette kunne tilpasses individuelt! ;-)

Skrevet

Hva? Ødelegge god mat på den måten??? Nei, det må være deilig fårekjøtt og masse, masse svart pepper!!! Helst oppvarmet en gang. NAM! :-)

GRØSS

Skrevet

Passe på at man ikke har på plata for varmt (for da koker det fortere tørt, og ingenting stinker verre en svidd kål!)

Ja!!

Og så kan jeg jo legge til at man beregner ca 300-400 gram kjøtt per person!

Fårikål er nesten idiotsikkert å lage, men dersom man ikke er noe særlig på matlaging generelt, så er det veldig irriterende med folk som sier at man skal ha oppi en dæsj av ditt og datt!

Husker en gang en kokebok jeg så, skrevet av Kåre Siem og beregnet på enslige godt voksne menn uten kokeerfaring.

Der var det i _detalj_ beskrevet både potetkoking og steking av speilegg! :-)

Artig å lese, for man tar det for gitt at alle skjønner at man skal ta "en klatt" margarin i panna før steking av egg - i denne boka var dette + kakkinga av egg etc etc beskrevet fullstendig idiotsikkert! :-)

Skrevet

Kjøp lammestek eller lammebog i stedet for fårikålkjøtt som stort sett bare er bein og fett. Del opp i passe stykker. Del en hodekål i båter. Legg kjøtt og hodekål lagvis i en stor gryte. Husk salt og hel pepper mellom lagene også. Når gryta er full heller du over ca 1/2 til 3/4 liter vann og kok opp. Når fårikålen har kokt opp skrur du plata ned på en og lar gryta stå og putre et par timer. Så er det ferdig!

Ha lokket på hele tiden så det ikke koker tørt.

Gjest lykke til
Skrevet

Jeg kjøper en pakke fårikålkjøtt av LAM, og ett kålhode.

Deler opp kålen i ganske små stykker, legger lagvis kål, kjøtt og kål, salter innimellom lagene. Har også oppe en sånn beholder for pepper, denne er full med hel pepper, denne legger jeg sånn ca midt i kjelen.

Så fyller jeg kjelen halvfull med vann, lar den koke opp, da skrur jeg ned platen og lar den stå å småputre i flere timer. Setter av en hel dag på dette, sånn at selve fårikålen er godt kokt.

Skrevet

Ja!!

Fårikål er nesten idiotsikkert å lage, men dersom man ikke er noe særlig på matlaging generelt, så er det veldig irriterende med folk som sier at man skal ha oppi en dæsj av ditt og datt!

Husker en gang en kokebok jeg så, skrevet av Kåre Siem og beregnet på enslige godt voksne menn uten kokeerfaring.

Artig å lese, for man tar det for gitt at alle skjønner at man skal ta "en klatt" margarin i panna før steking av egg - i denne boka var dette + kakkinga av egg etc etc beskrevet fullstendig idiotsikkert! :-)

He he he - morsomt!!!!

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ja!!

En sånn kokebok kunne samboeren min trengt å få i gave.

Han er bare så elendig til å lage mat, at det er helt vondt, både å se på og smake.

Skrevet

Plukke ut pepperkornene? Jeg spiser dem, jeg.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg kjøper en pakke fårikålkjøtt av LAM, og ett kålhode.

Deler opp kålen i ganske små stykker, legger lagvis kål, kjøtt og kål, salter innimellom lagene. Har også oppe en sånn beholder for pepper, denne er full med hel pepper, denne legger jeg sånn ca midt i kjelen.

Så fyller jeg kjelen halvfull med vann, lar den koke opp, da skrur jeg ned platen og lar den stå å småputre i flere timer. Setter av en hel dag på dette, sånn at selve fårikålen er godt kokt.

Å ha de hele pepperene i beholder det er feigt det....

Pepperen skal ligge lagvis, så kan du velge å plukke dem ut eller spise noen av de.

Skrevet

Ja!!

Den tror jeg at jeg også har sett. Er det ikke der det står "vask kotelettene (NB! ikke med såpe)"?

Skrevet

Kjøp lammestek eller lammebog i stedet for fårikålkjøtt som stort sett bare er bein og fett. Del opp i passe stykker. Del en hodekål i båter. Legg kjøtt og hodekål lagvis i en stor gryte. Husk salt og hel pepper mellom lagene også. Når gryta er full heller du over ca 1/2 til 3/4 liter vann og kok opp. Når fårikålen har kokt opp skrur du plata ned på en og lar gryta stå og putre et par timer. Så er det ferdig!

Ha lokket på hele tiden så det ikke koker tørt.

Helt enig med deg i valget av råvarer.

Lammestek eller -bog bruker jeg også i fårikålgryta.

Gjest Vann i munnen
Skrevet

Tusen takk for mange svar :)

NP står en gryte og putrer på ovnen. Det er jo så godt med oppvarmet fårikål til middag, og så blir det en liten smakebit på meg i kveld ;)

Jeg gjorde en feil da, jeg greide å pepre for mye (!). Men oppdaget det fort og fikk reddet maten ved å helle av vannet og ha i nytt. Koker på lammestek - litt dyrt, men du verden så godt :)

Skrevet

Legg i lagvis...

Den største bløffen av alle matlagningsbløffer i kongeriket Norge. Det spiller INGEN rolle hvordan du legger det i gryta, bare hiv oppi fårekjøtt/lammekjøtt/mutton, kål, krydder, gjerne litt hvitløk, vann, og la det koke et par timer. Jeg GARANTERER at det går bra, bare ikke la det koke tørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...