Gå til innhold

Anorektisk, helsefarlig fedme eller blindhet?

Anbefalte innlegg

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Hvis vi tar med i betraktningen å _aldri_ bli frisk/komme i normalvekt..

Jeg hadde valgt å bli blind.

Heller ha en kropp som ikke ødelegger livskvaliteten.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

16

• Gemini

8

• Dorthe

5

• flisa

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

helsefarlig fedme eller anorektisk. så blind.¨

å ikke se svekker livskvaliteten enorm. hallo liksom. hvilken verden lever du. har du gått i mørket. aldri se tv , mennesker,soloppganger...

Skrevet

helsefarlig fedme eller anorektisk. så blind.¨

å ikke se svekker livskvaliteten enorm. hallo liksom. hvilken verden lever du. har du gått i mørket. aldri se tv , mennesker,soloppganger...

Ville du heller veid 450 kg?

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Det samme sier jeg. Synet er jo bare en av sansene. Og å bytte bort synet til fordel for en kropp som ikke er ekstremt over eller undervektig, mener jeg er det beste alternativet.

Skrevet

hehe..jeg kan ikke forestille meg det engang.

å være så overvektig gjør vel at man må være sengeliggende og er omtrent pleietrengende.Så da er det vel bedre å være blind kanskje

Skrevet

hehe..jeg kan ikke forestille meg det engang.

å være så overvektig gjør vel at man må være sengeliggende og er omtrent pleietrengende.Så da er det vel bedre å være blind kanskje

Nemlig, det var den vektklassen vi snakket om :o)

Skrevet

ikke lett men jeg hadde nok valgt å bli blind.

man kan ha et godt og fullverdig liv som blind.Det gjelder bare å se mulighetene.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

ikke lett men jeg hadde nok valgt å bli blind.

man kan ha et godt og fullverdig liv som blind.Det gjelder bare å se mulighetene.

Ja nettopp: Å *se* mulighetene, litt underlig formulert, men enig er jeg.

Skrevet

Nemlig, det var den vektklassen vi snakket om :o)

Tror du at man snakker om FIREHUNDREOGFEMTI kilo for å komme opp i helsefarlig fedme?

For en person på 168 cm snakker vi om at man tipper over kategorien helseskadelig overvekt/fedme ved 100 kilo.

Skrevet

Jeg er allerede helseskadelig overvektig, og selv om jeg ønsker å gå ned i vekt aldri så mye, så vet jeg at jeg heller vil (fortsette å være) så stor, fremfor å bli blind eller anorektisk. Jeg kjenner folk som sliter med anoreksia, og jeg kjenner en som er blind. Ikke at sistnevnte føler h*n har et forferdelig liv, men for MEG ville det vært ille å miste synet. Det er nok også forskjell på å være født blind, og å BLI blind etter å ha kunnet se.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Med helsefarlig overvekt, mener jeg ikke _liten_ overvekt.

Men såpass overvekt at man utvikler hjertekarsykdommer, diabetes, osv.

Vil du det, i steden for å være blind?

Skrevet

Tror du at man snakker om FIREHUNDREOGFEMTI kilo for å komme opp i helsefarlig fedme?

For en person på 168 cm snakker vi om at man tipper over kategorien helseskadelig overvekt/fedme ved 100 kilo.

Det var et amerikansk spørreprogram det var snakk om og fedme på 450 kg.

Skrevet

joda.

Men en ting er å være i risiko sonen for å sykdommer eller at det er plagsomt og helseskadelig.

Noe annet er det når det påvirker livskvaliteten såpass at man ikke kan gå. De ekstreme man ser på tv av og til som sliter med alvorlige fæle sår på grunn av masse fettvalker. , At man er såpass overvektig at man blir handicappet altså.

Vet om grovt overvektige som har fedme men som likevel er i full jobb og fungerer noenlunde normalt.

selv om det er helseskadelig

Skrevet

Det var et amerikansk spørreprogram det var snakk om og fedme på 450 kg.

Vel, det er som sagt kategorisert som fedme lenge før det, grensen er på BMI = 30.

Men en BMI over 40 er såkalt "morbid obesity" (såkalt "fedme grad 3" på norsk) og er ved 141 kg++, hvis høyden er 168 cm.

Som du ser, det er et stykke fra 141 til 450 kg.

Skrevet

joda.

Men en ting er å være i risiko sonen for å sykdommer eller at det er plagsomt og helseskadelig.

Noe annet er det når det påvirker livskvaliteten såpass at man ikke kan gå. De ekstreme man ser på tv av og til som sliter med alvorlige fæle sår på grunn av masse fettvalker. , At man er såpass overvektig at man blir handicappet altså.

Vet om grovt overvektige som har fedme men som likevel er i full jobb og fungerer noenlunde normalt.

selv om det er helseskadelig

Er nok ikke riktig å kalle meg handikappet ennå, men det er ikke langt unna.

Og allikevel vurderer jeg som jeg gjør.

Men for all del, jeg er i gang med "prosjekt kostholdsomlegging" (igjen) nå. Prøver ut et nytt kosthold (lavkarbo), etter at jeg ikke har lykkes med tradisjonelle statens ernæringsråd type kostholdsråd, det har bare forverret problemet.

Skrevet

Med helsefarlig overvekt, mener jeg ikke _liten_ overvekt.

Men såpass overvekt at man utvikler hjertekarsykdommer, diabetes, osv.

Vil du det, i steden for å være blind?

Hva er grensen der man utvikler de sykdommene du nevner? Det er nemlig det som er problemet. Mange med min vekt (og høyde da), ville ha fått diabetes og helsefarlig høyt blodtrykk, hjerteproblemer osv. for lenge siden. Jeg vet om langt mindre mennesker enn meg som går på blodtrykksmedisin, og som har fått diabetes. Noe jeg heldigvis ikke har.

Så, de BMI-grensene det opereres med, er de der det statistisk sett er øket risiko for å utvikle de sykdommene.

Så - jeg kan gjerne gjenta meg selv en gang til, ja, med kniven på strupen, så ville jeg heller fortsette å være feit, fremfor anorektisk eller blind. Å ikke kunne se ville hemmet meg ekstremt mye i dagliglivet, og gjort at jeg ikke lenger kunne nyte synet av vakre steder osv.

Skrevet

Vel, det er som sagt kategorisert som fedme lenge før det, grensen er på BMI = 30.

Men en BMI over 40 er såkalt "morbid obesity" (såkalt "fedme grad 3" på norsk) og er ved 141 kg++, hvis høyden er 168 cm.

Som du ser, det er et stykke fra 141 til 450 kg.

Jeg vet det, men det var snakk i forhold til blindhet og jeg vil heller være 100 kg enn blind og heller blind enn 450 kg.

Men hvor grensa går. det vet jeg ikke :o)

ylvali1365381015
Skrevet

ikke jeg!!!

mitt valg er fremdeles fet.

om du heller ville miste synet kan du ikke sette like stor pris på verdens estetikk som meg iallefall. ikke film eller naturopplevelser. tenk- du mister muligheten til å se din kjære dypt inn i øynene og barnets første smil...

jeg kunne ikke vært den samme uten synet.

anoreksi er en dødelig sykdom, smerter og psykisk ubalanse er en del av hverdagen, i tillegg til selve hovedproblemet: at du ikke får i deg næring. all tid går med til å tenke på mat, sult,planlegging for å unngå måltider. man er full av selvforrakt. anoreksi er jo selvskading av den utpinende sorten-sultedøden.

og så er det selvfølgelig alle mangelsykdommene (hud, hår,tenner) og immunforsvaret som svikter og gir alle mulige tilleggstilstander.

og isolasjonen- man har ikke kapasitet til å omgås venner. depressivitet og selve oppgivelsen av alle livets sanselighet og gleder. finnes det noe mer naturstridig enn at selve livsoppholdelsen?

men for all del, å vagge rundt med 200 kilo må være tungt det også. en prøvelse. andres fordommer og den fysiske kondisjonen. men man har det mentale mer på plass, man kan i prinsippet ha overskudd og godt humør, venner og familie. man kan gå turer (om enn sakte) og komme seg rundt selv uten sykling og jogging. har man langt fremskreden anoreksi er det bare intravenøst som hjelper, og selv det motsetter de seg. det er en galskap, en dødslengsel nesten. jævlig spooky spør dere meg! :-/

nei nå bir det for langt gitt!

kunne fortsatt og fortsatt tror jeg... one of those days! ;-)

da må du virkelig anse fete mennesker nærmest som vanskapninger.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

ikke jeg!!!

mitt valg er fremdeles fet.

om du heller ville miste synet kan du ikke sette like stor pris på verdens estetikk som meg iallefall. ikke film eller naturopplevelser. tenk- du mister muligheten til å se din kjære dypt inn i øynene og barnets første smil...

jeg kunne ikke vært den samme uten synet.

anoreksi er en dødelig sykdom, smerter og psykisk ubalanse er en del av hverdagen, i tillegg til selve hovedproblemet: at du ikke får i deg næring. all tid går med til å tenke på mat, sult,planlegging for å unngå måltider. man er full av selvforrakt. anoreksi er jo selvskading av den utpinende sorten-sultedøden.

og så er det selvfølgelig alle mangelsykdommene (hud, hår,tenner) og immunforsvaret som svikter og gir alle mulige tilleggstilstander.

og isolasjonen- man har ikke kapasitet til å omgås venner. depressivitet og selve oppgivelsen av alle livets sanselighet og gleder. finnes det noe mer naturstridig enn at selve livsoppholdelsen?

men for all del, å vagge rundt med 200 kilo må være tungt det også. en prøvelse. andres fordommer og den fysiske kondisjonen. men man har det mentale mer på plass, man kan i prinsippet ha overskudd og godt humør, venner og familie. man kan gå turer (om enn sakte) og komme seg rundt selv uten sykling og jogging. har man langt fremskreden anoreksi er det bare intravenøst som hjelper, og selv det motsetter de seg. det er en galskap, en dødslengsel nesten. jævlig spooky spør dere meg! :-/

nei nå bir det for langt gitt!

kunne fortsatt og fortsatt tror jeg... one of those days! ;-)

da må du virkelig anse fete mennesker nærmest som vanskapninger.

Det du skriver i din siste setning der, viser at du tror at du er i stand til å lese andre folks tanker.

Jeg ville ikke unngå fedmen pga utseendet, men pga hva det gjør med livskvaliteten.

Vi ser nok forskjellig på dette, som på så mye annet her i livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...