Gå til innhold

Anorektisk, helsefarlig fedme eller blindhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det, men det var snakk i forhold til blindhet og jeg vil heller være 100 kg enn blind og heller blind enn 450 kg.

Men hvor grensa går. det vet jeg ikke :o)

Men det med 450 er jo så ekstremt, det er jo vanvittig sjelden at noen kommer opp i den vekten. Men jeg har møtt folk av begge kjønn, med ekstrem overvekt på 150-220 kg, sistnevnte - en mann - han er nå nede i 140 kg tror jeg, og fortsatt på vei nedover. Jeg snakker altså om vektoperasjon. Så det med at det skal være plent umulig å kunne gå ned igjen er jo ikke så realistisk heller da, for de som er så store, og så plaget at det er best å få en opersjon. Dette er imidlertid nytt i Norge, bare de aller siste årene er dette begynt å bli vanlig her til lands.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

16

• Gemini

8

• Dorthe

5

• flisa

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men det med 450 er jo så ekstremt, det er jo vanvittig sjelden at noen kommer opp i den vekten. Men jeg har møtt folk av begge kjønn, med ekstrem overvekt på 150-220 kg, sistnevnte - en mann - han er nå nede i 140 kg tror jeg, og fortsatt på vei nedover. Jeg snakker altså om vektoperasjon. Så det med at det skal være plent umulig å kunne gå ned igjen er jo ikke så realistisk heller da, for de som er så store, og så plaget at det er best å få en opersjon. Dette er imidlertid nytt i Norge, bare de aller siste årene er dette begynt å bli vanlig her til lands.

Men det var snakk om å bli så stor at man ikke fikk gjort noe med det.

Er det mulig å gjøre noe med det så synes jeg valget er ganske lett selv om det hadde vært en hard jobb :o)

Skrevet

Men det var snakk om å bli så stor at man ikke fikk gjort noe med det.

Er det mulig å gjøre noe med det så synes jeg valget er ganske lett selv om det hadde vært en hard jobb :o)

Det er lettere når man ikke har opplevd det sjøl... ;-)

ylvali1365381015
Skrevet

Det du skriver i din siste setning der, viser at du tror at du er i stand til å lese andre folks tanker.

Jeg ville ikke unngå fedmen pga utseendet, men pga hva det gjør med livskvaliteten.

Vi ser nok forskjellig på dette, som på så mye annet her i livet.

tror jeg at jeg er i stand til å lese andre folks tanker, altså?

jajaja... ;-)

jeg mener man kan ha god livskvalitet med fedme.

det eneste som skiller er jo at det er mer fysisk strevsomt?

med mindre man møter reaksjoner i form av forrakt eller utfrysning fra andre da... da kan jeg gå med på at det blir vanskelig å opprettholde livskvaliteten.

hvordan mener du at man som blind ikke mister livskvalitet?

eller handlefrihet?

hvordan tenker du, hvis du heller nermest vil dø av sult enn å være for tung?

dersom man nekter seg selv nytelsen ved å stille sulten,nyte et godt måltid- går det ikke utover en kvalitet ved livet? er ikke det å oppgi selvoppholdelsesdriften et tap av livskvalitet?

jeg ser bare at omtrent ingenting gjenstår (ikke engang viljen til å bli frisk) etter noen år med anoreksi.

dersom vi er veldig uenige om det meste her i livet, er det jo veldig interessant å diskutere med nettopp deg. :-)

hvordan tenker du da?

få høre?

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

tror jeg at jeg er i stand til å lese andre folks tanker, altså?

jajaja... ;-)

jeg mener man kan ha god livskvalitet med fedme.

det eneste som skiller er jo at det er mer fysisk strevsomt?

med mindre man møter reaksjoner i form av forrakt eller utfrysning fra andre da... da kan jeg gå med på at det blir vanskelig å opprettholde livskvaliteten.

hvordan mener du at man som blind ikke mister livskvalitet?

eller handlefrihet?

hvordan tenker du, hvis du heller nermest vil dø av sult enn å være for tung?

dersom man nekter seg selv nytelsen ved å stille sulten,nyte et godt måltid- går det ikke utover en kvalitet ved livet? er ikke det å oppgi selvoppholdelsesdriften et tap av livskvalitet?

jeg ser bare at omtrent ingenting gjenstår (ikke engang viljen til å bli frisk) etter noen år med anoreksi.

dersom vi er veldig uenige om det meste her i livet, er det jo veldig interessant å diskutere med nettopp deg. :-)

hvordan tenker du da?

få høre?

Jeg har ikke sagt at jeg heller ville dø av sult, enn å være fet.

Nå plukker du ord utav løse luften igjen.

Jeg ville heller være _blind_ enn å være anorektisk eller ha en fedme som medfører hjertekarlidelser og andre livsstilssykdommer.

(Og vi snakker her om en fedme som man beholder resten av livet. Det ville være et helt annet alternativ å velge, om en kunne slanke og trimme seg til god helse. I dette eksempelet var dette ikke med i beregningen)

Og for _meg_ ville alternativet med blindhet vært det beste. ( Har ennå ikke hørt om noen som dør av blindhet, heller, forresten)

Gjest fridalida
Skrevet

Åh herlighet! KJenner du i det hele tatt noen som er blind?

Tror du virkelig det er mindre hemmende for livskvaliteten enn å være fet?

Man skal være utrolig velfungerende ikke-seende for å ikke få hemmet livskvalitet når man er blind.

Jeg kjenner en på meget nært hold. Han kan feks ikke ta vare på¨ungene sine uten at mor eller andre voksne er til stede. Han klarer ikke delta i noe husarbeid uten å gå med søpla - han kan til nød lage litt mat, men mye styr.

Han er avhengig av drosje uansett hvor han skal.

Han må ha assistanse når han er på flyreiser.

Han beveger seg fritt i nærmiljøet, men måtte ha guide for å bli kjent her. Og han går seg bort hver gang det kommer snø, og konturene i landskapet forandrer seg.

Han må ha hjelp til å gå i butikken, dvs de ansatte må hjelpe ham for å finne frem.

Han kan ikke sykle eller gå på ski uten ledsager.

Han kan ikke ta vare på ungene sine på stranden eller i svømmehallen - mor må alltid være med, og har barn + et stort barn å ta vare på.

Han skremmes stadig av syklister som kommer i farende fart uten at han har sjangs til å oppfatte det før de er rett ved ham.

Vi må dele opp maten hans.

Vi må fortelle ham hvor de forskjellige tingene er på tallerkenen.

I tillegg lider mange blinde av alvorlig angst, det gjelder ikke min venn, men mange av hans bekjente. Så vidt jeg forstår, dreier det seg om sosial angst og angst for å være alene, for den manglende kontrollen de påviselig har.

Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt klarer å vri hodet ditt til å tro at det er mindre hemmende å være blind enn fet. Er du 15 år?

Hvis du snakker om så stor overvekt at man ikke klarer å komme seg ut av huset, så har du nok rett i at det er en hemmende overvekt. Men en helseskadelig overvekt starter mye før det. Jeg har levd med helseskadelig overvekt, men selv på mitt tyngste hadde jeg mange FÆRRE utfordringer i hverdagslivet enn min blinde venn har det.

Det er temmelig arrogant av deg - du nedvurderer noe som er et stort handicap, og du overvurderer "handicapet" til overvektige.

Gjest fridalida
Skrevet

ikke lett men jeg hadde nok valgt å bli blind.

man kan ha et godt og fullverdig liv som blind.Det gjelder bare å se mulighetene.

Men man kan ikke ha et fullverdig liv som overvektig???

Herlighet - er dere spik spenna gærne?????

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Åh herlighet! KJenner du i det hele tatt noen som er blind?

Tror du virkelig det er mindre hemmende for livskvaliteten enn å være fet?

Man skal være utrolig velfungerende ikke-seende for å ikke få hemmet livskvalitet når man er blind.

Jeg kjenner en på meget nært hold. Han kan feks ikke ta vare på¨ungene sine uten at mor eller andre voksne er til stede. Han klarer ikke delta i noe husarbeid uten å gå med søpla - han kan til nød lage litt mat, men mye styr.

Han er avhengig av drosje uansett hvor han skal.

Han må ha assistanse når han er på flyreiser.

Han beveger seg fritt i nærmiljøet, men måtte ha guide for å bli kjent her. Og han går seg bort hver gang det kommer snø, og konturene i landskapet forandrer seg.

Han må ha hjelp til å gå i butikken, dvs de ansatte må hjelpe ham for å finne frem.

Han kan ikke sykle eller gå på ski uten ledsager.

Han kan ikke ta vare på ungene sine på stranden eller i svømmehallen - mor må alltid være med, og har barn + et stort barn å ta vare på.

Han skremmes stadig av syklister som kommer i farende fart uten at han har sjangs til å oppfatte det før de er rett ved ham.

Vi må dele opp maten hans.

Vi må fortelle ham hvor de forskjellige tingene er på tallerkenen.

I tillegg lider mange blinde av alvorlig angst, det gjelder ikke min venn, men mange av hans bekjente. Så vidt jeg forstår, dreier det seg om sosial angst og angst for å være alene, for den manglende kontrollen de påviselig har.

Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt klarer å vri hodet ditt til å tro at det er mindre hemmende å være blind enn fet. Er du 15 år?

Hvis du snakker om så stor overvekt at man ikke klarer å komme seg ut av huset, så har du nok rett i at det er en hemmende overvekt. Men en helseskadelig overvekt starter mye før det. Jeg har levd med helseskadelig overvekt, men selv på mitt tyngste hadde jeg mange FÆRRE utfordringer i hverdagslivet enn min blinde venn har det.

Det er temmelig arrogant av deg - du nedvurderer noe som er et stort handicap, og du overvurderer "handicapet" til overvektige.

Du synes jeg er arrogant, fordi du synes jeg nedvurderer et handicap og undervurderer et annet.

Hvis du kan lese, ser du at det ikke er det jeg gjør.

Jeg taler _kun_ for _meg selv_, og hva jeg ville foretrukket.

Og i dette land har vi _fremdeles_ lov til å _mene forskjellig_, har vi ikke?

Hva som er best for deg, trenger ikke å være best for meg.

Drøm videre!

:)

Skrevet

Er nok ikke riktig å kalle meg handikappet ennå, men det er ikke langt unna.

Og allikevel vurderer jeg som jeg gjør.

Men for all del, jeg er i gang med "prosjekt kostholdsomlegging" (igjen) nå. Prøver ut et nytt kosthold (lavkarbo), etter at jeg ikke har lykkes med tradisjonelle statens ernæringsråd type kostholdsråd, det har bare forverret problemet.

ja best å gjøre noe med det mens man kan. Plutselig endag så sitter man der med utslitte og ødelagte knær. Man kan ikke trene, og det å gå ned i vekt blir enda mer uoverkommelig

Hos meg går hele vektnedgang prosjektet rimelig greit.Men det tar tid da.er så mye lettere når jeg går på skolen og har mere å gjøre og er mere i aktivitet. Ikke så mye "kosetid" foran pc og tv lenger. eller kjedespising

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg heller ville dø av sult, enn å være fet.

Nå plukker du ord utav løse luften igjen.

Jeg ville heller være _blind_ enn å være anorektisk eller ha en fedme som medfører hjertekarlidelser og andre livsstilssykdommer.

(Og vi snakker her om en fedme som man beholder resten av livet. Det ville være et helt annet alternativ å velge, om en kunne slanke og trimme seg til god helse. I dette eksempelet var dette ikke med i beregningen)

Og for _meg_ ville alternativet med blindhet vært det beste. ( Har ennå ikke hørt om noen som dør av blindhet, heller, forresten)

wow, kattepus, har du kvesset klørne i helga?

dette var andre takter fra deg...

jeg kan fremdeles ikke skjønne meg på deg, men... verdt et forsøk! :-)

blindhet er ikke dødelig. livet er det! vi dør uansett. da er det et spørsmål hvordan vi levde mens vi gjorde det også... iallefall for meg.

og klipp de klørne en smule da.

;-)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg syns dette er tåpelig og jeg håper da inderlig at jeg slipper å bli stilt overfor et slikt valg i RL.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

wow, kattepus, har du kvesset klørne i helga?

dette var andre takter fra deg...

jeg kan fremdeles ikke skjønne meg på deg, men... verdt et forsøk! :-)

blindhet er ikke dødelig. livet er det! vi dør uansett. da er det et spørsmål hvordan vi levde mens vi gjorde det også... iallefall for meg.

og klipp de klørne en smule da.

;-)

Ja, det er av stor betydning hvordan man lever livet sitt.

Og for min del vet jeg at jeg ville levd et mye bedre liv som blind, enn som sterkt overvektig med hjertekarlidelser og de andre livsstilssykdommene. _Det_ er hvordan _jeg_ vet ville vært best for _meg_, med tanke på hva jeg ønsker å _bruke_ livet til.

Men _det_ vil jeg ikke komme nærmere inn på her.

Det kan man _tenke_ seg til.

Gjest fridalida
Skrevet

Du synes jeg er arrogant, fordi du synes jeg nedvurderer et handicap og undervurderer et annet.

Hvis du kan lese, ser du at det ikke er det jeg gjør.

Jeg taler _kun_ for _meg selv_, og hva jeg ville foretrukket.

Og i dette land har vi _fremdeles_ lov til å _mene forskjellig_, har vi ikke?

Hva som er best for deg, trenger ikke å være best for meg.

Drøm videre!

:)

Du uttaler deg om noe du helt tydelig ikke har peiling på.

Så enkelt er det!

Og i det du sier, ligger det uomtvistelig at du ser på det å være helsefarlig overvektig (som for en på 160 faktisk betyr ca 70 kg) som VERRE enn å være blind. Da har du sinnsykt liten forsåelse både for de overvektiges og for de blindes situasjon.

Det er ikke "bare" du som mener, vet du - det du mener sier MYE om hvordan du ser på folk.

Gjest fridalida
Skrevet

Og for min del vet jeg at jeg ville levd et mye bedre liv som blind, enn som sterkt overvektig med hjertekarlidelser og de andre livsstilssykdommene. _Det_ er hvordan _jeg_ vet ville vært best for _meg_, med tanke på hva jeg ønsker å _bruke_ livet til.

For det første medfører sterk overvekt en økt risiko for hjerte - kar. Det er ikke en selvfølge at man får det. De fleste overvektige er stort sett friskt, de også. Og det er faktisk diabetes - ikke hjerte -kar - som utgjør den største risikoen.

Dessuten - hvor ille tror du forresten det er å leve med en hjerte-kar sykdom, hvis du ser bort i fra risiko for noe tidligere død? Vet du ikke at det finnes operasjoner, medikamenter, tusen behandlingsmetoder tilgjengelig?

Ville du heller vært varig røyker enn blind, forresten? Du vet vel at røyk er risikofaktor nr. 1 for hjerte-karsykdommer? Slår overvekten langt ned i støvlene. Dette VET jeg, ja.

Kan du fortelle meg hva du mener du kan gjøre som blind som du ikke kan gjøre som helseskadelig overvektig, eller rettere sagt overvektig i den grad at det medfører helseskade?

Jeg er VELDIG spent!

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Du uttaler deg om noe du helt tydelig ikke har peiling på.

Så enkelt er det!

Og i det du sier, ligger det uomtvistelig at du ser på det å være helsefarlig overvektig (som for en på 160 faktisk betyr ca 70 kg) som VERRE enn å være blind. Da har du sinnsykt liten forsåelse både for de overvektiges og for de blindes situasjon.

Det er ikke "bare" du som mener, vet du - det du mener sier MYE om hvordan du ser på folk.

For det første: Du må ha glemt å lese rettelsen.

For det andre: Du er den andre her som påstår at jeg har et spesielt syn på folk. Dette avkrefter jeg igjen.

Jeg ser ikke ned på folk, om de er tykke eller tynne, eller annet.

Gjest fridalida
Skrevet

For det første medfører sterk overvekt en økt risiko for hjerte - kar. Det er ikke en selvfølge at man får det. De fleste overvektige er stort sett friskt, de også. Og det er faktisk diabetes - ikke hjerte -kar - som utgjør den største risikoen.

Dessuten - hvor ille tror du forresten det er å leve med en hjerte-kar sykdom, hvis du ser bort i fra risiko for noe tidligere død? Vet du ikke at det finnes operasjoner, medikamenter, tusen behandlingsmetoder tilgjengelig?

Ville du heller vært varig røyker enn blind, forresten? Du vet vel at røyk er risikofaktor nr. 1 for hjerte-karsykdommer? Slår overvekten langt ned i støvlene. Dette VET jeg, ja.

Kan du fortelle meg hva du mener du kan gjøre som blind som du ikke kan gjøre som helseskadelig overvektig, eller rettere sagt overvektig i den grad at det medfører helseskade?

Jeg er VELDIG spent!

"medfører økt risiko for helseskade" skulle det stå.

ylvali1365381015
Skrevet

så mange understrekninger at man kan bli fristet til å føle seg dum, som får alt inn med dråpeteller?

jeg kan fremdeles ikke se en blind i fri og aktiv livsutfoldelse, hverken joggende i skogen, syklende til stranda eller ute på byn for å sjekke opp kjekkaser. heller ikke på kino, eller med armen om sin kjære og blikket fetet på solnedgangen.

men man lever sikkert lenger, dersom man ikke dør av andre årsaker enn hjerte-kar-sykdommer da.

vel. vi skiller vel veier da vi to- du til mørket og jeg til omfangsrikheten. mer passivt blir det jo i begge tilfeller! ;-)

og ikke vær så snurt da! :-)

Skrevet

Men man kan ikke ha et fullverdig liv som overvektig???

Herlighet - er dere spik spenna gærne?????

Jeg tenkte med overvekt å være så overvektig at man kan få et hjerteinnfark når som helst. Man vet med andre ord ikke om man er i live neste måned eller neste dag.

Merk deg at vi snakker om helsefarlig fedme her og ikke vanlig overvekt.

Hvis valget sto mellom å veie 200 kg og kunne dø når som helst, eller bli blind og ellers være i god helse, hadde jeg valgt det siste.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Jeg er VELDIG spent!

Håper du leste rettelsen. Vi har nok forskjellig oppfatning av helseskadelig overvekt. Jeg har brukt feil begrep her, forstår jeg, da jeg ikke er helt inne i de forskjellige navn og grenser på overvekt, i følge bmi.Jeg tenkte på meget sterk overvekt, og det er helsefarlig, selv om det heter noe annet på bmi- skalaen(Dødelig overvekt, kanskje)

Men jeg tenkte på en overvekt som medfører disse livsstilssykdommene som tidligere nevnt. Du snakker her om behandling og operasjoner, men dette var ikke med i min vurdering.

Varig røyker vs blind, sier du. Det var ikke det som var spørsmålet her. men jeg måtte vel begynne å røyke igjen, en halv sigarett daglig.

Og det er så mye jeg skal gjøre i dette livet som jeg godt kan gjøre som blind, men ikke som sterkt overvektig.

Men det er min sak, hva dette er.

Skrevet

Jeg ville vært kjempe fet! For da kunne jeg rullet ned bakken til mc.donalds. Jeg er litt lat og hadde blitt glad for noe alternativ til å gå på egne ben. Så hadde jeg stillt meg ut på sånn freak-show i bikini og tjent masse gryn og gronker, og levd i sus og dus blandt alle dvd filmene mine. Og når det blir extremt helsefarlig, stapper jeg bare i meg noen tabletter slik at blodårene mine ikke blir tilstoppet, og tar bittelitt fettsuging og donerer til de som trenger større bryster og lepper :)

Hørtes ikke det fantastisk ut ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...