Gå til innhold

Til alle sykepleiere, eller de som kan med samordna opptak:

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleieren meg
Skrevet

Jeg vil studere sykepleien, men han litt dårlige karakterer. Ser imidlertid at jeg har sjangs å komme inn en del plasser når jeg legger til alle mine alderspoeng (jeg er 23 år og har fått 8 poeng) sammenlagt med karakterene har jeg da et snitt på 3,1.

Er det noen som vet hvordan det funker når både jeg og samboer skal studere (ikke samme fag) og vi har et barn sammen? Må vi da prioritere hvor den ene av oss kommer inn? for det er vel lite sannsynlig vi kommer inn i samme by siden vi bare kan komme inn på èn ting hver.

Og hva er forskjellen på Ordinær og Primær vitnemål?

Skrevet

Alderspoeng har ingenting med snitt å gjøre. Snittet ditt er snittet ditt inntil du eventuelt måtte finne på å forbedre karakterer.

Middelverdien (snittet for enkelhets skyld) av karakterene dine ganger du med ti, da får du karakterpoengene dine - f.eks har du 23 karakterpoeng om du har 2,3 i snittkarakter.

Så legger du til alderspoengene.

Så legger du til to poeng per fordypningsfag du hadde på videregående, ETTER det første fordypningsfaget. Gikk du f.eks allmenn og hadde fordypning i engelsk og samfunnsfag får du to poeng, hadde du kjemi i tillegg får du fire poeng. Men fire er maks. De fleste har et par poeng å hente her.

Alt er grundig forklart her: http://solan.uio.no/sokerinformasjon_2006/opptakskrav/poengutrekning.html

Hjalp det noe på poengene dine?

...as for the rest: Ordinærvitnemål er det du har. Du er for gammel til primærvitnemål (som er for søkere under 21 som ikke har forbedret noen karakterer siden vgs).

Det tas vanligvis ikke hensyn til om man er samboer e.l, MEN det dere kan gjøre er... si for eksemplets skyld at dere helst vil studere i Oslo, men du er bare sikker på å komme inn på Gjøvik og usikker på Oslo:

Du søker med spesiell søkadsfrist 1. mars om såkalt tidlig opptak. Kriteriene for dette er: " Du kan søke om tidlig opptak hvis du:

* er i jobb og har oppsigelsestid eller må søke permisjon

* er selvstendig næringsdrivende og skal avvikle virksomheten i forbindelse med studier

* har barn som trenger barnehageplass eller må bytte skole

* må flytte med familie "

og det oppfyller du jo. Du setter Oslo på førsteprioritet, Gjøvik på andre.

Samboer søker til vanlig søknadsfrist 15. april og setter da opp studier i både Oslo og Gjøvik på sin prioritetsliste.

Du håper på at skolene avgjør din søknad før 1. juli, som er samboers siste frist for å omprioritere sine studieønsker. Dersom du er inne i Oslo, kan han trygt la Oslo stå på topp...kommer du bare inn i Gjøvik må han omprioritere og sette Gjøvik på topp av sin liste.

---

Det ble jo rene novellen. Men det kan altså la seg gjøre med litt flaks.

Skrevet

Primærkvoten er det som kommer rett fra vgs og opp til 21 år, uten noen tilleggspoeng.

Ordinærvitnemål er de over 21, ev og de under med tilleggspoeng.

Med 3.1 i snitt bør du vel forbedre noen fag før du søker?

Gjest sykepleieren meg
Skrevet

Primærkvoten er det som kommer rett fra vgs og opp til 21 år, uten noen tilleggspoeng.

Ordinærvitnemål er de over 21, ev og de under med tilleggspoeng.

Med 3.1 i snitt bør du vel forbedre noen fag før du søker?

Jeg har ingen mulighet til å forbedre noen fag.. det vil ikke ha noen hensikt da jeg slet meg gjennom videregående og VET at jeg ikke vil få et høyere snitt som betyr noe. Det eneste jeg kunne kanskje tenkt meg å tatt opp igjen er psykologi valgfag, der fikk jeg 3, men der vil jeg kanskje være heldig å få 4. Men har ingen betydning...

Skrevet

Jeg har ingen mulighet til å forbedre noen fag.. det vil ikke ha noen hensikt da jeg slet meg gjennom videregående og VET at jeg ikke vil få et høyere snitt som betyr noe. Det eneste jeg kunne kanskje tenkt meg å tatt opp igjen er psykologi valgfag, der fikk jeg 3, men der vil jeg kanskje være heldig å få 4. Men har ingen betydning...

Dersom en treer var din beste karakter på vgs, tror jeg du kan komme til å slite litt med sykepleierstudiet. Men det går jo an å prøve.

Skrevet

Du og samboer prioriterer studie i samme by øverst og håper på det beste. Dere har ikke krav på studieplass fremfor andre fordi dere har barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...