candyqueen_83 Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 Når det står to pakker tørrgjær,er det to pakker fersk gjær også da? Om man bruker fersk? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 Har aldri sett en oppskrift hvor det står at man skal ta to pakker gjær... Vanligvis dobler man ikke (i alle fall ikke jeg) gjærmengden selv om man dobler oppskriften. Men ellers tilsvarer jo en pakke tørrgjør 50 g vanlig gjær. 0 Siter
Chance1365380587 Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 Nei det er enten eller. Hvis det står to pk tørrgjær, så tar du det, og ikke noe fersk gjær... Lykke til! 0 Siter
Gemini Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 En pakke gjær = en pakke gjær, enten det er fersk eller tørr, ja. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Skrevet 19. september 2006 Det er en bolledeig som ble lagt ut her for noen dager sida. 300 gram smør/margarin 1 liter melk 2,5 dl sukker 1 ts salt 2 poser tørrgjær ca. 2,6 liter hvetemel Smøret smeltes og melken has i til det er passe varmt. Bruker du tørrgjær skal det kjennes varmt ut mot innsiden av håndleddet. Bland det tørre, ikke riktig alt melet og ha i melken og smøret. Ha i mel til en passelig deig. Hev en times tid. Bak ut, jeg fikk til 42 boller i dag. Etterhev i den tiden det tar å varme opp ovnen til ca. 240 grader. Stek på miderste rille i 12-15 min. Nammis! Jeg har så dårlig erfaring med tørrgjær,så tenkte å bruke fersk. Men det er best å bruke tørrgjær da altså`? 0 Siter
filiokus81 Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 En pakke tørrgjær skal vel tilsvare en pakke vanlig gjær. Men jeg tror ikke du trenger å doble gjærmengden dersom du skal lage dobbel porsjon. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 Det er en bolledeig som ble lagt ut her for noen dager sida. 300 gram smør/margarin 1 liter melk 2,5 dl sukker 1 ts salt 2 poser tørrgjær ca. 2,6 liter hvetemel Smøret smeltes og melken has i til det er passe varmt. Bruker du tørrgjær skal det kjennes varmt ut mot innsiden av håndleddet. Bland det tørre, ikke riktig alt melet og ha i melken og smøret. Ha i mel til en passelig deig. Hev en times tid. Bak ut, jeg fikk til 42 boller i dag. Etterhev i den tiden det tar å varme opp ovnen til ca. 240 grader. Stek på miderste rille i 12-15 min. Nammis! Jeg har så dårlig erfaring med tørrgjær,så tenkte å bruke fersk. Men det er best å bruke tørrgjær da altså`? Jeg pleier alltid å bruke tørrgjær, syns det er enklest. Det blir forresten MASSE boller om du bruker den oppskriften du har! Her er min oppskrift, hvis du vil prøve (de er supergode altså ) : 1 l hvetemel 1 dl sukker 1 pk gjær litt kardemomme Smelt ca 2 ss smør i en panne, bland med ca 3 dl melk. Varm til ca 37 grader (sjekk på håndledd) Elt deigen fast. Ha evt i mer mel eller vann. Trilles ut og etterheves i ca 30 min. Pensle med egg, og stek ved 225 grader midt i ovnen. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Skrevet 19. september 2006 Jeg pleier alltid å bruke tørrgjær, syns det er enklest. Det blir forresten MASSE boller om du bruker den oppskriften du har! Her er min oppskrift, hvis du vil prøve (de er supergode altså ) : 1 l hvetemel 1 dl sukker 1 pk gjær litt kardemomme Smelt ca 2 ss smør i en panne, bland med ca 3 dl melk. Varm til ca 37 grader (sjekk på håndledd) Elt deigen fast. Ha evt i mer mel eller vann. Trilles ut og etterheves i ca 30 min. Pensle med egg, og stek ved 225 grader midt i ovnen. Takk for oppskrift. Skal prøve den en gang også Men jeg pleier å lage ganske store boller så gjør ingenting om deigen er litt stor. Greit å fryse ned noen også Får prøve med tørrgjær kanskje da.. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 Takk for oppskrift. Skal prøve den en gang også Men jeg pleier å lage ganske store boller så gjør ingenting om deigen er litt stor. Greit å fryse ned noen også Får prøve med tørrgjær kanskje da.. Lykke til! Litt kardemomme i deigen er nammis, altså. Anbefales ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. september 2006 Skrevet 19. september 2006 Jeg pleier alltid å bruke tørrgjær, syns det er enklest. Det blir forresten MASSE boller om du bruker den oppskriften du har! Her er min oppskrift, hvis du vil prøve (de er supergode altså ) : 1 l hvetemel 1 dl sukker 1 pk gjær litt kardemomme Smelt ca 2 ss smør i en panne, bland med ca 3 dl melk. Varm til ca 37 grader (sjekk på håndledd) Elt deigen fast. Ha evt i mer mel eller vann. Trilles ut og etterheves i ca 30 min. Pensle med egg, og stek ved 225 grader midt i ovnen. Jeg regnet feil, jeg fikk til 48 boller på den deigen og jeg gidder ikke lage mindre enn det. ) De spises jo opp i løpet av kort tid uansett. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Skrevet 19. september 2006 Jeg regnet feil, jeg fikk til 48 boller på den deigen og jeg gidder ikke lage mindre enn det. ) De spises jo opp i løpet av kort tid uansett. Samme her. Har laget disse ferdigposene men blir jo bare ca 20 boller,og det blir jo spist opp på et blunk. Like greit å lage stor deig med en gang 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.