Gå til innhold

Bolledeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det står to pakker tørrgjær,er det to pakker fersk gjær også da? Om man bruker fersk?

Skrevet

Har aldri sett en oppskrift hvor det står at man skal ta to pakker gjær...

Vanligvis dobler man ikke (i alle fall ikke jeg) gjærmengden selv om man dobler oppskriften.

Men ellers tilsvarer jo en pakke tørrgjør 50 g vanlig gjær.

Chance1365380587
Skrevet

Nei det er enten eller. Hvis det står to pk tørrgjær, så tar du det, og ikke noe fersk gjær...

Lykke til!

Skrevet

En pakke gjær = en pakke gjær, enten det er fersk eller tørr, ja.

Skrevet

Det er en bolledeig som ble lagt ut her for noen dager sida.

300 gram smør/margarin

1 liter melk

2,5 dl sukker

1 ts salt

2 poser tørrgjær

ca. 2,6 liter hvetemel

Smøret smeltes og melken has i til det er passe varmt. Bruker du tørrgjær skal det kjennes varmt ut mot innsiden av håndleddet. Bland det tørre, ikke riktig alt melet og ha i melken og smøret. Ha i mel til en passelig deig.

Hev en times tid. Bak ut, jeg fikk til 42 boller i dag. Etterhev i den tiden det tar å varme opp ovnen til ca. 240 grader. Stek på miderste rille i 12-15 min. Nammis!

Jeg har så dårlig erfaring med tørrgjær,så tenkte å bruke fersk. Men det er best å bruke tørrgjær da altså`?

Skrevet

En pakke tørrgjær skal vel tilsvare en pakke vanlig gjær. Men jeg tror ikke du trenger å doble gjærmengden dersom du skal lage dobbel porsjon.

Skrevet

Det er en bolledeig som ble lagt ut her for noen dager sida.

300 gram smør/margarin

1 liter melk

2,5 dl sukker

1 ts salt

2 poser tørrgjær

ca. 2,6 liter hvetemel

Smøret smeltes og melken has i til det er passe varmt. Bruker du tørrgjær skal det kjennes varmt ut mot innsiden av håndleddet. Bland det tørre, ikke riktig alt melet og ha i melken og smøret. Ha i mel til en passelig deig.

Hev en times tid. Bak ut, jeg fikk til 42 boller i dag. Etterhev i den tiden det tar å varme opp ovnen til ca. 240 grader. Stek på miderste rille i 12-15 min. Nammis!

Jeg har så dårlig erfaring med tørrgjær,så tenkte å bruke fersk. Men det er best å bruke tørrgjær da altså`?

Jeg pleier alltid å bruke tørrgjær, syns det er enklest. Det blir forresten MASSE boller om du bruker den oppskriften du har!

Her er min oppskrift, hvis du vil prøve (de er supergode altså :o) :

1 l hvetemel

1 dl sukker

1 pk gjær

litt kardemomme

Smelt ca 2 ss smør i en panne, bland med ca 3 dl melk. Varm til ca 37 grader (sjekk på håndledd)

Elt deigen fast. Ha evt i mer mel eller vann.

Trilles ut og etterheves i ca 30 min. Pensle med egg, og stek ved 225 grader midt i ovnen.

Skrevet

Jeg pleier alltid å bruke tørrgjær, syns det er enklest. Det blir forresten MASSE boller om du bruker den oppskriften du har!

1 l hvetemel

1 dl sukker

1 pk gjær

litt kardemomme

Smelt ca 2 ss smør i en panne, bland med ca 3 dl melk. Varm til ca 37 grader (sjekk på håndledd)

Trilles ut og etterheves i ca 30 min. Pensle med egg, og stek ved 225 grader midt i ovnen.

Takk for oppskrift. Skal prøve den en gang også ;)

Men jeg pleier å lage ganske store boller så gjør ingenting om deigen er litt stor. Greit å fryse ned noen også :)

Får prøve med tørrgjær kanskje da..

Skrevet

Takk for oppskrift. Skal prøve den en gang også ;)

Men jeg pleier å lage ganske store boller så gjør ingenting om deigen er litt stor. Greit å fryse ned noen også :)

Får prøve med tørrgjær kanskje da..

Lykke til!

Litt kardemomme i deigen er nammis, altså. Anbefales :o)

Skrevet

1 l hvetemel

1 dl sukker

1 pk gjær

litt kardemomme

Jeg regnet feil, jeg fikk til 48 boller på den deigen og jeg gidder ikke lage mindre enn det. :o) De spises jo opp i løpet av kort tid uansett.

Skrevet

Jeg regnet feil, jeg fikk til 48 boller på den deigen og jeg gidder ikke lage mindre enn det. :o) De spises jo opp i løpet av kort tid uansett.

Samme her. Har laget disse ferdigposene men blir jo bare ca 20 boller,og det blir jo spist opp på et blunk. Like greit å lage stor deig med en gang

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...