Gå til innhold

FU: Hva mener dere er GOD lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest DryNites.
Skrevet

Hva mener du er GOD lønn og hva tjener du i året?

GOD lønn for min del er alt over 300.000 kr.

Selv jobber jeg deltid og tjener bare 212.000 i året.

Skrevet

Det kommer jo helt an på innsatsen man legger ned?

Ja, og formelle kvalifikasjoner.

Skrevet

Det er mer enn hva jeg tjener fulltid ;)

God lønn er vel... Nok til at man kan bo greit med nok soverom, spise normal mat uten å snu på kronene og kunne si ja til sosiale arrangementer som man ønsker seg. For meg holder den lønnen jeg har.

Gjest DryNites.
Skrevet

God lønn er vel... Nok til at man kan bo greit med nok soverom, spise normal mat uten å snu på kronene og kunne si ja til sosiale arrangementer som man ønsker seg. For meg holder den lønnen jeg har.

Tydeligvis ingen som tør å si eksakt hva de mener er god lønn her.

Tabu dette?

Skrevet

Men det som er god lønn for en på 22 uten utdannelse, er slett ikke noen god lønn for en med lang utdannelse og erfaring, derfor finnes det ikke noe riktig svar på spørsmålet!

Skrevet

GOD lønn er for meg 500 000,- brutto i året (og mer). Jeg tjener ca. 320 000, og klarer meg fint på det, så det er grei lønn. Under 300 000 er dårlig lønn (men har hatt det i mange år). Men dette er jo ingen endelige størrelser, jeg ville jo ha definert 450 000 som en god lønn, og hvis man har 250 000 for en deltidsjobb uten utdannelse er jo det godt betalt. Frynsegoder, arbeidstid osv. spiller også inn.

Skrevet

Hvorvidt du selv har god lønn kommer vel helt an på hvor mye du må jobbe for de 212.000? Om du f.eks. jobber en (eller to) dag i uken vil jeg si du tjener meget godt - litt avhengig av kvalifikasjoner selvsagt.

Jeg synes 300.000 er god lønn for en som er ung og uten særlig utdanning, men ikke for en med lang utdanning og erfaring. Så det går ikke an å gi noe entydig svar på spørsmålet.

Skrevet

Tabu dette?

Har ikke noe med tabu å gjøre, men med hva slags utdanning, erfaring og innsats det er snakk om.

Da jeg fikk min første "ordentlige" jobb for ti år siden, ble jeg tilbudt 230.000 i året, og syntes det var storveis da. Dengang var jeg helt nyutdannet og uten noen praktisk erfaring.

Nå ville jeg selvsagt forlangt mer.

Skrevet

Ja, og formelle kvalifikasjoner.

Nja...

Det formelle er ikke så avgjørende føler jeg. Men om du tjener 300.000 i året på å sitte og følge med på et samlebånd fem timer om dagen, så synes jeg det er god lønn.

Jeg synes imidlertid ikke det er god lønn om det kreves at du selger en viss mengde produkter uavhengig av nedlagt innsats - eller leverer et visst resultat uavhengig av hvilke forutsetninger som blir lagt til grunn.

Skrevet

Tabu dette?

Det har ingenting med det å gjøre.

Om du spør hva jeg mener er HØY lønn, så kan jeg enkelt svare 800.000 f.eks. Men om det er GOD lønn er en helt annen sak. Det kommer an på hvilke forutsetninger som legges til grunn for lønnen.

Om det forventes at man er vekk fra familien 2/3 av tiden, jobber fulltid og vel så det når man er hjemme, og i tillegg skal levere ihht budsjett uansett forutsetninger - så er ikke 800.000 så GODT lenger, fordi man ofrer så mye.

Samtidig synes jeg 250.000 for å sitte i bomringen f.eks (eller andre jobber som ikke krever stort) er GODT betalt.

Så, god lønn er relativt - høy lønn handler om pengesummer.

Skrevet

Det kommer an på utdanning, arbeidstid, ansvar, erfaring og så videre.

Jeg synes ikke 300 000 er god lønn hvis man har f.eks. 6 års utdanning.

Og god lønn er ikke ensbetydende med god råd. Det kommer an på hvor mange man har å forsørge, om man bor i et område hvor boligprisene er høye, og så videre.

Skrevet

Jeg har fem års høyskoleutdanning, og fikk 230.000 i begynnerlønn for ti år siden. Det syntes jeg var knallbra!

Nå har jeg 10 års ansinnitet og har 330.000. Jobber 70%, så det blir jo 230.000 i inntekt for meg nå også da.... Den lønna jeg har nå er GREI, men ikke spesielt god. Hadde jeg hatt over 400.000, ville jeg tenkt at det var god lønn som samsvarer med min utdannelse og min arbeidserfaring.

Skrevet

Tja jeg håper på å få en begynnerlønn på rundt 3 - 400 000kr, (etter 5 års studie) men jeg håper å ha en høyere lønn når jeg har fått noen års jobberfaring bak meg, da vil jeg si god lønn er 700 000kr og oppover.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Hva!!!

Se i Webforum, hva andre må finne seg i å få i lønningsposen..

Makan!!

Skrevet

jeg er 23 år, har bare videregående skole og tjener 300000+ i året. Det syns jeg er bra.

hadde jeg hatt mange års utdanning bak meg, så hadde det ikke vært spesielt bra lønn...

Skrevet

jeg er 23 år, har bare videregående skole og tjener 300000+ i året. Det syns jeg er bra.

hadde jeg hatt mange års utdanning bak meg, så hadde det ikke vært spesielt bra lønn...

får jeg spørre hva du jobber med?

Gjest lite men nok
Skrevet

Jeg er midt i tjueåra, tjener 200 000 og har 220 000 i studielån. Problemet er å få huslån, men for tiden holder det akkurat til at det går rundt. (har samboer) Vi spiser kun fersk mat, og snur ikke på kronene. Men, jeg skulle gjerne hatt mer.. GOD lønn for meg ville vært 3-400 000.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...