Gå til innhold

Bestille medisin på nettet

Anbefalte innlegg

Gjest Pasienteen
Skrevet

Jeg har tenkt å bestille anitbiotika fra en nettside (ikke lillepille), fordi jeg har urinveisinfeksjon to-tre ganger i måneden. Jeg bor langt unna lege, og det er tungvint å dra dit hver gang.

Men er det lov å bestille? Hva skjer om det blir stoppet i tollen?

Gjest lillepilletrille
Skrevet

Du må betale toll for det første. For det andre er det idioti å selvbehandle seg med antibiotika.

Be legen din om en skikkelig utredning istedet - hvis du har kroniske UVI-plager.

Du risikerer alvorlige infeksjoner som nyrebekkenbetennelser/blodforgiftning hvis du tuller med slikt på egenhånd!

:-)

Gjest Pasienteen
Skrevet

Du må betale toll for det første. For det andre er det idioti å selvbehandle seg med antibiotika.

Be legen din om en skikkelig utredning istedet - hvis du har kroniske UVI-plager.

Du risikerer alvorlige infeksjoner som nyrebekkenbetennelser/blodforgiftning hvis du tuller med slikt på egenhånd!

:-)

Nyrebekkenbetennelse har jeg hatt ca. ti ganger allerede. Legen gir meg bare Bactrim og sender meg ut døra. Men den hjelper i allefall.

Skrevet

2-3 ganger i mnd!? Har du blitt utredet for å finne ut hvorfor du får det så ofte istedet for å stappe i deg antibiotika så ofte?

Gjest lillepilletrille
Skrevet

Nyrebekkenbetennelse har jeg hatt ca. ti ganger allerede. Legen gir meg bare Bactrim og sender meg ut døra. Men den hjelper i allefall.

Bytt lege!

Og be om utredning: rtgbilde av urinveiene mht avløpshinder, forebyggende behandling med f.eks en tbl furadantin etter samleie (hvis det er det som utløser det) eller en tre måneders kurs med samme medikament. Hiprex kan også brukes forebyggende.

IKKE FINN DEG i slik slurv fra fastlegen din. Bytt i DAG:-)

Men ikke selvmedisiner med antibiotika. Det skaper bare problemer - også i form av resistens.

Skrevet

Jeg er helt enig med lillepilletrille. Enten så krever du å bli sendt til urolog av fastlegen din, eller så bytter du fastlege.

Du skal uansett IKKE selvmedisinere deg med antibiotika. Det er en medisin som er utrolig nyttig å ha, men som dessverre har vært brukt alt for mye av alt for mange. Derfor har man nå i verden store problemer med antibiotikaresistens. Dvs. at syke mennesker som virkelig trenger antibiotika ikke får virkning av den fordi bakteriene har blitt resistente.

Gjest Pasienteen
Skrevet

Bytt lege!

Og be om utredning: rtgbilde av urinveiene mht avløpshinder, forebyggende behandling med f.eks en tbl furadantin etter samleie (hvis det er det som utløser det) eller en tre måneders kurs med samme medikament. Hiprex kan også brukes forebyggende.

IKKE FINN DEG i slik slurv fra fastlegen din. Bytt i DAG:-)

Men ikke selvmedisiner med antibiotika. Det skaper bare problemer - også i form av resistens.

Det er Furadantin jeg har tenkt å bestille. Hadde ei venninne som fikk resept på dette, gikk på det i tre måneder og har ikke hatt en eneste UVI siden.

Legen min sa noe ala: "Du er så ung og skal enda leve lenge. Dumt å bruke så mye medisiner så lenge da".

Men nå er jeg dødsfortvila og LEI av å ha vondt, så om jeg kan få tak i det på andre måter, gjør jeg det.

Har forresten vært til røntgen av urinveiene, uten resultat.

Men takk for tips og andre svar. :-)

Gjest Pasienteen
Skrevet

Jeg er helt enig med lillepilletrille. Enten så krever du å bli sendt til urolog av fastlegen din, eller så bytter du fastlege.

Du skal uansett IKKE selvmedisinere deg med antibiotika. Det er en medisin som er utrolig nyttig å ha, men som dessverre har vært brukt alt for mye av alt for mange. Derfor har man nå i verden store problemer med antibiotikaresistens. Dvs. at syke mennesker som virkelig trenger antibiotika ikke får virkning av den fordi bakteriene har blitt resistente.

Jeg har vært hos urolog, men de finner ikke noe. Og det virker ikke helt som om de tror meg når jeg sier at jeg går med konstante smerter. Vet det ikke er lurt med selvmedisinering, men situasjonen føles så fortvilende.

Gjest lillepilletrille
Skrevet

Det er Furadantin jeg har tenkt å bestille. Hadde ei venninne som fikk resept på dette, gikk på det i tre måneder og har ikke hatt en eneste UVI siden.

Legen min sa noe ala: "Du er så ung og skal enda leve lenge. Dumt å bruke så mye medisiner så lenge da".

Men nå er jeg dødsfortvila og LEI av å ha vondt, så om jeg kan få tak i det på andre måter, gjør jeg det.

Høres ut som du uansett trenger en annen fastlege som engasjerer seg.

Alle kjerringråd mot UVI har du selvsagt prøvd?

Furandantin er ikke et antibiotikum - men brukes mot urinsveisinfeksjoner. Det har en del svært sjeldne men farlige bivirkninger. (lever- og nyreskade og enkelte tilfeller av lungefibrose (farlig lungesykdom) ved langtidsbruk.

Ring legen din og ta en alvorsprat med ham - eller bytt lege. Ikke prøv ut medisiner på egenhånd. Skriv ned hele sykehistorien din og forbred kravene dine på forhånd så du ikke bare blir "føyset ut døra".

Ønsker deg masse lykke til - slik som du har det skal man bare ikke ha det:-)

Gjest Pasienteen
Skrevet

Høres ut som du uansett trenger en annen fastlege som engasjerer seg.

Alle kjerringråd mot UVI har du selvsagt prøvd?

Furandantin er ikke et antibiotikum - men brukes mot urinsveisinfeksjoner. Det har en del svært sjeldne men farlige bivirkninger. (lever- og nyreskade og enkelte tilfeller av lungefibrose (farlig lungesykdom) ved langtidsbruk.

Ring legen din og ta en alvorsprat med ham - eller bytt lege. Ikke prøv ut medisiner på egenhånd. Skriv ned hele sykehistorien din og forbred kravene dine på forhånd så du ikke bare blir "føyset ut døra".

Ønsker deg masse lykke til - slik som du har det skal man bare ikke ha det:-)

Tusen takk for gode råd. :-)

Skal manne meg opp og prøve å være litt tøffere hos legen.

Gjest lillepilletrille
Skrevet

Tusen takk for gode råd. :-)

Skal manne meg opp og prøve å være litt tøffere hos legen.

Stå på krava:-)

Evt kan du informere legesekretæren når du bestiller time at du ønsker mer tid (ikke 10 minutter bare) så får du en dobbelttime.

*krysser fingrene for deg*

Skrevet

Ikke gå på Furandantin forebyggende. Det er stor sjanse for at du blir resistent.

Er du sikker på at du tisser ut alt når du er på do? Det er mange flere enn folk tror som sliter med resturin som gir grobunn for bakterier.

En annen ting er at hvis du har ofte slike infeksjoner så skal du ikke ta antibiotika før du er skikkelig dårlig dvs feber, tisser på deg og smerter i nyrene.

Og drikk masse vann, 3 liter om dagen, ikke spis noe søtt og ikke drikk brus.

Skrevet

Hei, det er lov å bestille medisiner på nettet, så lenge de kommer fra et land innen EU/EØS. Du må betale toll dersom verdien er over 200 NOK.

Skrevet

Jeg har vært hos urolog, men de finner ikke noe. Og det virker ikke helt som om de tror meg når jeg sier at jeg går med konstante smerter. Vet det ikke er lurt med selvmedisinering, men situasjonen føles så fortvilende.

Har du prøvd f.eks. akupunktur eller homeopati da? Begge behandlingene har gode resultater med UVI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...