Gå til innhold

Oljebasert kontra vannbasert maling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal male panel, og jeg vet selvsagt at det skal brukes oljebasert maling.

Men hvorfor?

Hvorfor bruker bruker vi vannbasert f.eks. i (glatte) tak, på glassfiberstrie og på vegger sånn ellers?

Jeg spør fordi jeg fikk spørsmålet selv (av en minikverulant), og så oppdaga jeg at jeg ikke hadde en vanntett - eller var det vannbasert - forklaring. Jeg vet jo at det har med å "henge fast" å gjøre etc. - men ...?

Hilsen en sårt argument-trengende

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

De fleste malingstyper fåes i vannbasert nå for tiden (også utvendig til hus, og innvendig til karm etc)

Så det forundrer meg ikke om den typen du skal ha fatt i, også finnes i vannbasert utgave..

Skrevet

*tenke*

Jeg tror det har noe med tørketid å gjøre. Oljemaling tørker sent, og dermed får striper etter penselen mulighet til å flyte sammen, slik at overflaten blir glatt og blank.

Overflaten på malt panel skal jo være blank, i motsetning til malt strie.

Bare en teori...

Gjest til opplysning
Skrevet

Ren oljemaling brukes på treverk. Den bruker lang tid på å tørke og blir dermed glatt i overflaten og veldig slagfast.

Vanntynnbar oljemaling brukes også på treverk, men tørker så fort at overflaten blir litt strukturert avhengig av om det brukes rull eller kost. Også den blir slagfast.

Acrylmaling (vannbasert) brukes til glassfiber og miljøtapet. Denne overflaten er allerede med struktur slik at det ikke gjør noe at malingen tørker fort og blir ruglete. Acrylmaling tørker fort og lukter lite, men er mindre slagfast. Men siden glassfiber er sugende så sitter malingen alikevel godt nok fast.

Plastmaling som er en annen type vannbasert maling er billig og tørker fort, men mindre vaskbar og gir dårligere overflate mot slitasje- denne brukes også på glassfiber som er sugende eller i tak på takplater som ikke får noen belastning av slitasje.

lalala1365380457
Skrevet

ingen ting i veien for å bruke vannbasert maling, de har kommet så langt i utvikling av maling nå. Oljemaling skal kuttes helt ut om litt pga lukten.

Kjøp grunning for treverk først, så slipper du å få gjennomslag fra treet etter et halvår (bør visst brukes bestandig når man skal male ubehandlet treverk)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...