Gå til innhold

God damn jeg er god!! (lisens-innkrever-innlegg)

Gjest anonym denne gang i tilfelle folk syns jeg er gjerrig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge ventet på det. Og i kveld kom de fra nrk og lurte på om vi hadde tv. Jeg hadde forberedt meg i over ett år, så jeg svarte høflig at den gikk kaputt for over ett år siden (men vi har jo ;). Vi skal snart studere, og har ikke råd til ny. Så han strøk over navnet mitt og ønsket meg god kveld. Værre var det ikke :) Jeg syns bare de er urimelige når de skal kreve lisens fra oss som har kjempe lite å rutte med i hverdagen. 2000 kroner for en kanal vi ikke ser på!!? det er for drøyt!

Gjest Hilsen lisenskontrolløren som var på døra di
Skrevet

Å, hei var det slik det har seg, ja!

Jeg husker deg godt, så nå noterer jeg på blokka mi at du har TV likevel.

Skrevet

Å, hei var det slik det har seg, ja!

Jeg husker deg godt, så nå noterer jeg på blokka mi at du har TV likevel.

hihi ;)

Skrevet

Det var utrolig frekt av dere.

Nei hvorfor det? Vi er en familie på 4 som sliter ganske mye og har lite å rutte med i mnd... når jeg klarer å skaffe meg en god jobb (jeg prøver HELE tiden gitt) så skal jeg gjøre det, men nå strekker bare ikke pengene til! Min mann har heller ikke jobb og vi er søkere begge to! 15000 i mnd er det vi har til alt!

Gjest ingen lyvefant
Skrevet

Nei hvorfor det? Vi er en familie på 4 som sliter ganske mye og har lite å rutte med i mnd... når jeg klarer å skaffe meg en god jobb (jeg prøver HELE tiden gitt) så skal jeg gjøre det, men nå strekker bare ikke pengene til! Min mann har heller ikke jobb og vi er søkere begge to! 15000 i mnd er det vi har til alt!

Vi har heller ikke god råd, men det får meg ikke til å være uærlig.

Skrevet

Vi har heller ikke god råd, men det får meg ikke til å være uærlig.

Bah. 2000,- i året i lisens er hårreisende. Og siden det ikke nytter å få NRK til å endre denne til en størrelse som henger på greip, så får man jukse seg unna. Kall det sivil ulydighet.

".........................................."

Skrevet

Litt rar overskrift.

Tenk om vi alle skulle velge ut de avgiftene vi synes er dumme, og så lyve/snyte/gjøre ulovlige ting for å prøve å unngå å betale avgifter som tross alt er lovpålagt.

Skrevet

Bah. 2000,- i året i lisens er hårreisende. Og siden det ikke nytter å få NRK til å endre denne til en størrelse som henger på greip, så får man jukse seg unna. Kall det sivil ulydighet.

Sivil ulydighet? Jeg tenker vi sier sivil ulovlighet, jeg.

Skrevet

Synes det er lite å gjøre seg til kjeltring for.

Det er langt fra den morsomste regninga jeg betaler, men hvorfor skulle jeg være et unntak?

Nei, jeg betaler heller regninen mine, kommer meg på jobb når jeg skal. Føler moralen blandt folk er på vei ned når det gjelder både det ene og det andre.

Skrevet

Nå er vel ikke det NRKs oppgave, men heller regjeringens.....

Kaller du all undragelse av statlige pålagte skatter og avgifter for "sivil ulydighet", eller gjelder det bare NRK lisensen?

Og i så fall - hvorfor den forskjellsbehandlingen?

Og - bør det være opp til den enkelte å vurdere vilke pålagte skatter og avgifter man kan "velge bort", om anledningen byr seg?

Selv har jeg full forståelse for at mange synes ulike skatter og avgifter er urimelige, og jeg kan godt være talsmann for å redusere/fjerne noen av disse.

Men så lenge de faktisk finnes, så synes jeg at de bør betales. Alt annet blir både usoledarisk, udemokratisk og uærlig.

Først og fremst fordi det ikke kan være slik at den enkelte kan/bør være den som avgjør hva man synes er "greit eller ikke".

For det heter "anarki" og ikke "demokrati".

:-)

Skrevet

Kaller du all undragelse av statlige pålagte skatter og avgifter for "sivil ulydighet", eller gjelder det bare NRK lisensen?

Og - bør det være opp til den enkelte å vurdere vilke pålagte skatter og avgifter man kan "velge bort", om anledningen byr seg?

Selv har jeg full forståelse for at mange synes ulike skatter og avgifter er urimelige, og jeg kan godt være talsmann for å redusere/fjerne noen av disse.

Men så lenge de faktisk finnes, så synes jeg at de bør betales. Alt annet blir både usoledarisk, udemokratisk og uærlig.

Først og fremst fordi det ikke kan være slik at den enkelte kan/bør være den som avgjør hva man synes er "greit eller ikke".

Det var så godt skrevet, at jeg ganske enkelt sier meg enig med siste "taler".

Skrevet

Jo flere som ikke betaler lisens eller andre avgifter, jo mer blir det å betale for de som er ærlige og betaler. Som for eksempel minstepensjonister.....

Skrevet

Tiltredes! :-)

Skrevet

Du betaler lisens for å ha TV, ikke for å ha NRK.

Har du ikke råd så får du klare deg uten TV.

Hva slags samfunn får vi dersom alle som ikke har råd til noe stjeler for å få det likevel?

Hvorfor er det urimelig å kreve samme avgift av alle som har samme gode?

Skrevet

Synes en prisen er for høy får en klare seg uten.

Pussig at en forkjemper i kampen mot piratkopiering synes det er greit å lure seg unna denne avgiften. Svært mange som piratkopierer begrunner dette med at musikk og film er så dyrt og at det i praksis er et monopol.

Skrevet

Sivil ulydighet? Jeg tenker vi sier sivil ulovlighet, jeg.

Tja. Ulydighet innebærer også ofte ulovlighet.

Skal man ri paragrafer, så kan man si at du gjør samme "forbrytelse" hver gang du kjører litt for fort, og ikke regner ut boten selv og sender staten pengene.

"......................................."

Skrevet

Du betaler lisens for å ha TV, ikke for å ha NRK.

Har du ikke råd så får du klare deg uten TV.

Hva slags samfunn får vi dersom alle som ikke har råd til noe stjeler for å få det likevel?

Hvorfor er det urimelig å kreve samme avgift av alle som har samme gode?

Det stemmer overhodet ikke, petter. Lisensen er en NRK-lisens, og utgjør rundt 90% av NRKs totale inntekter. Det med å kalle det TV-lisens er kvasi-politisk bullshit, og var kun tilfellet den gang NRK var eneste TV-kanal.

Gjest En som er anonyn denne gangen, på grunn av andre
Skrevet

I går var jeg kjempegod.

Var innom platesjappa og rappa meg med en bunke CD'er. Siden jeg er student burde jo CD'er være gratis. De som har jobb kunne betalt for alle.

Heldigvis ble jeg ikke stoppet denne gangen heller

Skrevet

Tja. Ulydighet innebærer også ofte ulovlighet.

Skal man ri paragrafer, så kan man si at du gjør samme "forbrytelse" hver gang du kjører litt for fort, og ikke regner ut boten selv og sender staten pengene.

"......................................."

Nei, det blir ikke det samme, synes jeg. Trådstarter løy jo til kontrolløren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...