Gå til innhold

Å få i meg nok mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et måltid hver tredje time eller bare _noe_ hver tredje time?

Et måltid hver tredje time.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

30

• hare1365380455

8

• ShitDiddelyDo

5

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Et måltid hver tredje time eller bare _noe_ hver tredje time?

Men altså: Ingen grunn til å fokusere for mye på det i en tid hvor du sliter med å få ned mat. Men du bør fokusere på å få i deg _noe_.

Og så får du heller gjøre ting riktig når du er i rute igjen.

Skrevet

Men altså: Ingen grunn til å fokusere for mye på det i en tid hvor du sliter med å få ned mat. Men du bør fokusere på å få i deg _noe_.

Og så får du heller gjøre ting riktig når du er i rute igjen.

Ok. Takk for svar :)

Skrevet

Problemet er at jeg blir sulten, men eier ikke matlyst. Pizza er kanskje noe av det ekleste jeg kan tenke meg akkurat nå ;)

Men der det ikke noe annet du liker veldig godt som du kan spise mye av?

Jeg blir også sulten men gidder liksom ikke spise og alt i kjøleskapet er kjedelig, noe det egentlig ikke er.

Skrevet

Pass på å ta en multivitamtablett av noe slag slik at du ikke får noe trøbel på grunn av at du ikke får i deg nok av ett eller annet. Det blir sannsynligvis ikke nok proteiner i det kostholdet du har nå. LIker du tunfisk så kan du kjøpe inn noen bokser av det. Utmerket til salat, og helt greit å bare maule rett fra boksen om du ikke gidder lage noe mer. Det har hendt at middagen min har vært tunfisk rett fra boks pluss en tomat eller to som jeg har spist som om den var et eple. Ikke ideelt, men av og til går det. Lykke til!

Jeg har ikke så stor tro på vitaminer på boks, men det er kanskje litt aktuelt nå.

Takk for svar :)

Skrevet

Men der det ikke noe annet du liker veldig godt som du kan spise mye av?

Jeg blir også sulten men gidder liksom ikke spise og alt i kjøleskapet er kjedelig, noe det egentlig ikke er.

Jeg liker mye mat, men foretrekker faktisk sunn mat. Problemet er at tilnærmet ingenting frister akkurat nå.

Kunne kanskje presset ned litt sjokolade ;)

Skrevet

Jeg spiser ikke brød, men prøver å få i meg knekkebrød nå og da. Bruker lettost, makrell i tomat eller skinke på, så får jeg i meg litt protein også.

Fiskekaker har jeg alltid lett tilgjengelig og tar en i hånden om jeg ikke orker noe annet. Spiser da en gulrot eller lignende ved siden av.

Takk for svar, Hare :)

Jeg håper du får opp matlysten! Og så får du ta deg en kvikk lunsj eller noe i kveld når gutten er i seng og du kan slappe av.... :)

Skrevet

Jeg spiser ikke brød, men prøver å få i meg knekkebrød nå og da. Bruker lettost, makrell i tomat eller skinke på, så får jeg i meg litt protein også.

Fiskekaker har jeg alltid lett tilgjengelig og tar en i hånden om jeg ikke orker noe annet. Spiser da en gulrot eller lignende ved siden av.

Takk for svar, Hare :)

Kanskje det er godt med drikkeyoghurt eller biola? + et kokt egg inneholder mye. Og du kan lage en rett i koppen suppe eller en kopp kakao.

Skrevet

Jeg håper du får opp matlysten! Og så får du ta deg en kvikk lunsj eller noe i kveld når gutten er i seng og du kan slappe av.... :)

Ja, jeg også. Det er merkelig nok viktig med matlyst når man vil gå ned i vekt ;)

Takk, Hare :)

Skrevet

Kanskje det er godt med drikkeyoghurt eller biola? + et kokt egg inneholder mye. Og du kan lage en rett i koppen suppe eller en kopp kakao.

Det var gode tips :) Har fått en del gode råd til mat i denne tråden, så nå noterer jeg ned, så handler jeg inn senere i dag.

Jeg drikker solbærtoddy en gang i blant, men kakao er kanskje litt bedre, så jeg får i meg melk?

Skrevet

Jeg liker mye mat, men foretrekker faktisk sunn mat. Problemet er at tilnærmet ingenting frister akkurat nå.

Kunne kanskje presset ned litt sjokolade ;)

Jeg også er fryktelig glad i mat som regel men når jeg mister matlysten så må jeg bare spise noe som jeg virkelig har lyst på. Og kan ikke tenke på hva som er sunt. Dessuten kan jeg ikke lage så mye mat som tar tid for da er jeg mett før jeg spiser og da spiser jeg ingenting.

Skrevet

Det var gode tips :) Har fått en del gode råd til mat i denne tråden, så nå noterer jeg ned, så handler jeg inn senere i dag.

Jeg drikker solbærtoddy en gang i blant, men kakao er kanskje litt bedre, så jeg får i meg melk?

Ja, en kopp kakao er nok godt. Og rett i koppen ville jeg også kjøpt. Kanskje du finner noe godt i ferskvaredisken?

Skrevet

Om du skal prøve å unngå migrene bør du i alle fall spise oftere (hver tredje-fjerde time)! *skjerpings*

:)

(Ta deg en yoghurt eller noe om du er i farten, for det går fort å spise.)

OT:

Jeg så to episoder av Extras i går. Tror jeg liker det her. Ikke helt The Office, men det var noen uhyre morsomme scener. :)

ylvali1365381015
Skrevet

Ja, rutiner er nok svaret. Livet mitt er veldig urutinert for tiden.

Salat til lunsj var en god idè, Jeg skal handle inn sånn at jeg kan spise det.

Hva er godt sammen med tunfisk?

lag en tunfisksalat, tilsett en vårløk, litt rødløk, salt og pepper, grønn og rød paprika, litt majones eller rømme. hvitløk er ofså godt i synes jeg.

spis den på brødet, til pasta ev med andre grønnsaker miogså.

dersom maten skal deles med lille plutte må det være mer protein og fett, helst også litt kjøtt.

lag store porsjoner, som ev kan varieres og tilsettes nye ingr, da slipper du å lage nye middager til dere hver dag.

grønnsakssuppe med litt kjøtt er kjempesunt og godt- hell av litt kraft, så fungerer det jo bra for lille s også. jeg serverer ofte hjemmelaget tomatsuppe tilsatt div løk(+hvitløk), tomater, rødpaprika, bønner av ymse slag(ypperlig kilde til protein og jern) og ev brekkbønner/ grønn paprika samt pasta. ungene elsker den! fres først div løk med olivenolje, tilsett så noen spiseskjeer tomatpurre og en-to bokser herm tomat, oregano,basilikum,salt pepper og ev en buljongtrening, en liter(++)vann og la det koke minst ti minutter. viktig å runde av med litt sukker eller ketchup! tilsett så pasta og ønskede grønnsaker og kok i nye ti min. ha i bønner mot slutten av koketiden. smak til og tilsett ev melk for å runde av smaken. strø ev parmesan på toppen. mmmm...

kan også brukes som basis til kjøttsaus eller gryte dagen etter. varmebehandling av tomatene er faktisk gunstig for næringsinnholdet, huske ikke helt hvordan lenger.

jeg forstår ikke hvordan det er mulig å glemme å spise jeg for min del! ;-)

jeg spiser litt for mye ofte, men sunt i det minste.

mine barn elsker røkte kjøttpølser(mager variant u/skinn), som stekes med hjemmelaget potetmos/rotmos og grønnsaker ved siden av. i hjemmelaget stappe kan du tilsette kålrot,sellerirot og gulrøtter, melk/fløte,grønnsakskraften, smør/salt (og hvitløk igjen ;-)) sammen m potetene. (ikke for mye væske).

den frosne fiskesuppen fra findus er god i seg selv eller som basis dersom du vil tilsette fiskeboller og mer grønnsaker.

masse enkle retter i grunnen som kan brukes over flere måltider... men nå er det skrevet mer enn nok! ;-)

skjønner at det er litt uinspirerende av og til å stå på kjøkkenet alene. med tiden kan jo lille plutt få være med å skjære, helle, vaske grønnsaker.

lykke til med økt matlyst! :-)

mvh,

Skrevet

Jeg også er fryktelig glad i mat som regel men når jeg mister matlysten så må jeg bare spise noe som jeg virkelig har lyst på. Og kan ikke tenke på hva som er sunt. Dessuten kan jeg ikke lage så mye mat som tar tid for da er jeg mett før jeg spiser og da spiser jeg ingenting.

Ja, kjenner meg veldig igjen i det.

Jeg får ta meg en titt i butikken i dag og handle inn en del ting som kanskje kan friste.

Takk for svar :)

Skrevet

lag en tunfisksalat, tilsett en vårløk, litt rødløk, salt og pepper, grønn og rød paprika, litt majones eller rømme. hvitløk er ofså godt i synes jeg.

spis den på brødet, til pasta ev med andre grønnsaker miogså.

dersom maten skal deles med lille plutte må det være mer protein og fett, helst også litt kjøtt.

lag store porsjoner, som ev kan varieres og tilsettes nye ingr, da slipper du å lage nye middager til dere hver dag.

grønnsakssuppe med litt kjøtt er kjempesunt og godt- hell av litt kraft, så fungerer det jo bra for lille s også. jeg serverer ofte hjemmelaget tomatsuppe tilsatt div løk(+hvitløk), tomater, rødpaprika, bønner av ymse slag(ypperlig kilde til protein og jern) og ev brekkbønner/ grønn paprika samt pasta. ungene elsker den! fres først div løk med olivenolje, tilsett så noen spiseskjeer tomatpurre og en-to bokser herm tomat, oregano,basilikum,salt pepper og ev en buljongtrening, en liter(++)vann og la det koke minst ti minutter. viktig å runde av med litt sukker eller ketchup! tilsett så pasta og ønskede grønnsaker og kok i nye ti min. ha i bønner mot slutten av koketiden. smak til og tilsett ev melk for å runde av smaken. strø ev parmesan på toppen. mmmm...

kan også brukes som basis til kjøttsaus eller gryte dagen etter. varmebehandling av tomatene er faktisk gunstig for næringsinnholdet, huske ikke helt hvordan lenger.

jeg forstår ikke hvordan det er mulig å glemme å spise jeg for min del! ;-)

jeg spiser litt for mye ofte, men sunt i det minste.

mine barn elsker røkte kjøttpølser(mager variant u/skinn), som stekes med hjemmelaget potetmos/rotmos og grønnsaker ved siden av. i hjemmelaget stappe kan du tilsette kålrot,sellerirot og gulrøtter, melk/fløte,grønnsakskraften, smør/salt (og hvitløk igjen ;-)) sammen m potetene. (ikke for mye væske).

den frosne fiskesuppen fra findus er god i seg selv eller som basis dersom du vil tilsette fiskeboller og mer grønnsaker.

masse enkle retter i grunnen som kan brukes over flere måltider... men nå er det skrevet mer enn nok! ;-)

skjønner at det er litt uinspirerende av og til å stå på kjøkkenet alene. med tiden kan jo lille plutt få være med å skjære, helle, vaske grønnsaker.

lykke til med økt matlyst! :-)

mvh,

Tusen takk for mange gode tips, ylvali :)

*noterer flittig*

Skrevet

Du har i hvert fall skjønt at du spiser for lite, og det er jo en start! :)

Frokost er viktig.. knekkebrød holder det, men da bør det ikke være for lenge til lunsj. Liker du grøt? Har du prøvd de posjonspakningene med havregrøt med eple eller banan? de er ganske gode (og jeg liker egentlig ikke grøt).

Sørg for å alltid ha noe som frister i kjøleskapet.. De cottagecheese pakkene med jordbær eller annet er sunne og gode som mellommåltid, eller yogurt fra sans.

Jeg var iogså litt sånn som deg fordi jeg ikke ble sulten. men ejg ble mer bevisst på å spise hver tredje time +/- og prøvde da å lage noe godt og helst sunt. : ) Ble ikke alltid like sunt da..

Hvis du er hjemme med gutten din om dagen når han skal spise, så spis med han. Det er kosleig for dere begge og. Lag brødskive med noe du synes er godt. Skinke er magert, legg litt salat under og evt. tomat og agusrk oppå. Du kan også lage en stor bolle med pastasalat med kylling, og det kan du ha som lunsj i par-tre dager, eller evt. middag hvis du ikke vil ha varmmat da.

Det som også er greit er å ha pitabrød i frysern. oppi der kan du ta det meste, og litt salat så er det en middag det.. : )

Siden du vil spise mer, emn ikke gå opp så fokuser først på å spise hver tredje time ca. Og hvis det bare blir en banan til lunsj så lag heller en ordentlig middag den dagen. Frys ned middag i posjoner, for vet at det er gørr å lage middag til en voksen og en ettåring.

Gjør det til en fast ting at du alltid har fruktbolle på bordet. Selv om du ikke spiser mye frukt s¨vil du etterhvert begynne å spise det. : ) Dette er testa ut hos oss, og ingen av oss var særlig glad i frukt men nå blir den bollen tom. : )

Lykke til!

Skrevet

OT:

Jeg så to episoder av Extras i går. Tror jeg liker det her. Ikke helt The Office, men det var noen uhyre morsomme scener. :)

Det er litt anderledes ja, men jeg likte det! :D Du får se et par episoder i kveld også. Jeg hadde forventet at det var mer morsomt, men det var liksom (hm, hva skal jeg si...) litt anderledes. På en positiv måte...;)

Skrevet

Du har i hvert fall skjønt at du spiser for lite, og det er jo en start! :)

Frokost er viktig.. knekkebrød holder det, men da bør det ikke være for lenge til lunsj. Liker du grøt? Har du prøvd de posjonspakningene med havregrøt med eple eller banan? de er ganske gode (og jeg liker egentlig ikke grøt).

Sørg for å alltid ha noe som frister i kjøleskapet.. De cottagecheese pakkene med jordbær eller annet er sunne og gode som mellommåltid, eller yogurt fra sans.

Jeg var iogså litt sånn som deg fordi jeg ikke ble sulten. men ejg ble mer bevisst på å spise hver tredje time +/- og prøvde da å lage noe godt og helst sunt. : ) Ble ikke alltid like sunt da..

Hvis du er hjemme med gutten din om dagen når han skal spise, så spis med han. Det er kosleig for dere begge og. Lag brødskive med noe du synes er godt. Skinke er magert, legg litt salat under og evt. tomat og agusrk oppå. Du kan også lage en stor bolle med pastasalat med kylling, og det kan du ha som lunsj i par-tre dager, eller evt. middag hvis du ikke vil ha varmmat da.

Det som også er greit er å ha pitabrød i frysern. oppi der kan du ta det meste, og litt salat så er det en middag det.. : )

Siden du vil spise mer, emn ikke gå opp så fokuser først på å spise hver tredje time ca. Og hvis det bare blir en banan til lunsj så lag heller en ordentlig middag den dagen. Frys ned middag i posjoner, for vet at det er gørr å lage middag til en voksen og en ettåring.

Gjør det til en fast ting at du alltid har fruktbolle på bordet. Selv om du ikke spiser mye frukt s¨vil du etterhvert begynne å spise det. : ) Dette er testa ut hos oss, og ingen av oss var særlig glad i frukt men nå blir den bollen tom. : )

Lykke til!

Her var det mange gode tips :) Jeg spiser ikke brød, da, men fryse ned middagsporsjoner er en god idè. Mye av grunnen til lav matlyst er nok fordi det er så mye "styr" å lage middag til bare meg og en 1-åring (som i tillegg også spiser særdeles lite). Det er nok mer "verdt" det om jeg lager middag for flere dager.

Takk for svar, Spirello :)

Skrevet

Ja, rutiner er nok svaret. Livet mitt er veldig urutinert for tiden.

Salat til lunsj var en god idè, Jeg skal handle inn sånn at jeg kan spise det.

Hva er godt sammen med tunfisk?

Tunfisk er høyt på min liste over mat jeg ikke orker, så jeg aner ikke hva som er godt til det.

Nå har jeg nettopp spist en salat av to egg, en avocado, en tomat, en vårløk, en halv paprika, to reddiker og litt agurk. Noen plommer til dessert.

Og så har jeg tenkt litt over det du skriver, og er ikke 100% sikker på at du ikke er deprimert. Depresjon er ikke nødvendigvis å sitte og gråte, det kan vel så gjerne arte seg som mangel på appetitt og tiltakslyst. Og den kan komme etter samlivsbruddet selv om du synes det var den beste løsningen.

Jeg vet selv at nå som høsten og mørketiden kommer, og det ikke er noe særlig utenfra som disiplinerer meg, er jeg nødt til å følge faste spise- og leggetider, spise sunt og få nok frisk luft og mosjon.

Du kommer deg vel ut hver dag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...