Gå til innhold

Hvordan se forskjell på sopp og eksem?

Anbefalte innlegg

Gjest *kløende*

Jeg trenger hjelp til å finne ut av forskjell mellom eksem og sopp. Har vært plaget av kløe og sår(og rød) hud i underlivet. Huden er særlig sår rundt 'hårfestet', og mest foran. Det kan se ut til at huden er svært tørr, og at den snurper seg og dermed ser nesten litt vablete ut. Ved intens kløing (selv om jeg prøver å la være) kan det gå hull på huden, men det er ingen tydelige vabler/nupper og ingenting som væsker.

Har hatt effekt av canesten krem (1 uke av gangen), men det kommer stadig tilbake. Har ikke hatt noen effekt av stikkpiller (vivag/canesten), men så er det heller ikke knytta til området rett rundt sjedeinngangen. Har ikke merket endring etter å ha prøvd ulike intimsåper og/eller ingen såpe. Har også prøvd sinksalve. Det har roet huden noe, men endrer ikke kløinga over tid. Har også forsøkt skifte av vaskemidler (klær) uten effekt.

På rutine GU for en stund siden ble det tatt masse prøver (inkl. sopp) men alle prøver var negative (selv om det klødde også på det tidspunktet). Kan det være 'bare' eksem? og hva bør en i så tilfelle bruke av kremer?

(la innlegget først i allmenn-medisin-forumet, men det passer kanskje bedre her)

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Selv for en lege kan det være vanskelig å se forskjell, så jeg foreslår at du oppsøker en hudlege. En cortisonkrem vil hjelpe ved eksem, men den kan forverre en soppinfeksjon. Inntil det blir avklart foreslår jeg at du forsøker Euraxkrem (uten resept) for kløen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...