Gå til innhold

Gynekolog, første gang

Anbefalte innlegg

Gjest jente 1991
Skrevet

Jeg var hos gynekolog i dag, for første gang. Skal begynne med p-piller og ville ikke snakke med fastlegen. Jeg var kjempenervøs og ble ganske lettet da han sa at vi skulle vente med en ordentlig undersøkelse. Denne gangen skulle han bare undersøke brystene mine. Det var ekkelt å sitte der med bar overkropp mens han tok på meg, men jeg var glad han nøyde seg med overkroppen. Men nå har jeg snakket med en venninne, og hun sier gynekologer ikke pleier å undersøke brystene på den måten. Stemmer det? Det er ekkelt å tenke på.

Gjest Makkaronijenta
Skrevet

Hørtes merkelig ut... har ei venninne som opplevde det hos legen en gang. Han insisterte på at hun skulle ha fukk underlivsundersøkelse og bryst-undersøkelse fordi han skulle sjekke om hun kunne gå på p-piller. Han insisterte også på at mens hun lå der naken skulle hun kjenne seg selv nedentil når speculumet var inni, og kjenne på brystene sine mens han så på. Jeg har oppfordret henne til å anmelde, men hun tør ikke...

Gjest Makkaronijenta
Skrevet

Hørtes merkelig ut... har ei venninne som opplevde det hos legen en gang. Han insisterte på at hun skulle ha fukk underlivsundersøkelse og bryst-undersøkelse fordi han skulle sjekke om hun kunne gå på p-piller. Han insisterte også på at mens hun lå der naken skulle hun kjenne seg selv nedentil når speculumet var inni, og kjenne på brystene sine mens han så på. Jeg har oppfordret henne til å anmelde, men hun tør ikke...

fukk = full (jeg skriver litt for fort her ;)

Skrevet

Jeg synes også det var rart at han undersøkte brystene dine. Jeg er 35 år, og legen har aldri undersøkt brystene mine, men tar gynekologisk undersøkelse hvert 3. år.

Første gang jeg skulle ha p-piller slapp jeg å ta GU, men måtte ta den etter 3mnd.

Skrevet

Gå til en kvinnelig gynekolog med underlivet ditt. Det gjør jeg. Og hun er helt vidunderlig som menneske....

Legen skal kun undersøke dine bryster i forhold til relevante sykdommer som du har lagt fram.

Men det kan jo hende han var ville være på den sikre siden. At brystene dine var uten fettklumper eller andre klumper...

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg var hos fastlegen for å få p-piller, han spurte om jeg brukte å undersøke brystene. Da jeg sa at jeg ikke pleide å gjøre det, måtte jeg ta av meg på overkroppen og han viste meg hvordan det skulle gjøres. Skulle tro det ikke var helt uvanlig.

Skrevet

Gå til en kvinnelig gynekolog med underlivet ditt. Det gjør jeg. Og hun er helt vidunderlig som menneske....

Legen skal kun undersøke dine bryster i forhold til relevante sykdommer som du har lagt fram.

Men det kan jo hende han var ville være på den sikre siden. At brystene dine var uten fettklumper eller andre klumper...

En eneste gang har jeg opplevd at en gynekolog ville undersøke brystene mine. Det var en kvinne.. Ingen av de mannlige legene jeg har vært til har noensinne foreslått å gjøre dette.

Skrevet

En eneste gang har jeg opplevd at en gynekolog ville undersøke brystene mine. Det var en kvinne.. Ingen av de mannlige legene jeg har vært til har noensinne foreslått å gjøre dette.

Ikke jeg heller. Legen min hadde kun gjort det på forespørsmål fra meg.

Men vi kan ikke dømme en lege nord og ned uten fakta. Litt farlig det.

Gjest jente 1991
Skrevet

Jeg var hos fastlegen for å få p-piller, han spurte om jeg brukte å undersøke brystene. Da jeg sa at jeg ikke pleide å gjøre det, måtte jeg ta av meg på overkroppen og han viste meg hvordan det skulle gjøres. Skulle tro det ikke var helt uvanlig.

Han sa det var for at jeg skulle "venne meg til" den typen undersøkelser. Der og da var jeg bare lettet for at han ikke ville gå lenger, men senere begynte jeg å undre.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Han sa det var for at jeg skulle "venne meg til" den typen undersøkelser. Der og da var jeg bare lettet for at han ikke ville gå lenger, men senere begynte jeg å undre.

Venne deg til hvordan det kjentes når du skal undersøke deg selv, kanskje?

Skrevet

Flere leger har tilbudt brystundersøkelser på meg, både da jeg var helt ung og nå i mer moden alder. Dette gjelder både kvinner og menn, og jeg har ikke sett på noe av dette som suspekt.

Dette er dels for å lære opp kvinnene i å foreta undersøkelse selv, dels å faktisk undersøke dem.

Jeg tror det er lurt av leger å tilby dette, for jeg tror at mange kan lett sluntre unna litt på hjemmeundersøkelsene. For hvor mange av oss foretar en systematisk gjennomgang av brystene hver måned, slik som de anbefaler??

Det finnes sikkert noen suspekte leger også, men det er sikkert nokså sjeldent, og kanskje ville han da ha tatt full underlivsundersøkelse også?

Gjest lille fletteguri
Skrevet

Det har hendt meg og. Ingenting å tenke på.

Skrevet

Ikke jeg heller. Legen min hadde kun gjort det på forespørsmål fra meg.

Men vi kan ikke dømme en lege nord og ned uten fakta. Litt farlig det.

Enig!

Skrevet

Da jeg studerte (for 10-15 år siden) brukte jeg kvinnelig lege. Hun tok GU på meg og undersøkte brystene mine og viste meg hvordan jeg skulle gjøre det selv.

Hadde en periode en mannlig lege - han undersøkte IKKE brystene mine. Det gjør heller ikke den kvinnelige fastlegen jeg har hatt de siste 7 årene.

Jeg har imidlertid aldri undersøkt brystene mine selv... Kanksje på tide? Og kanskje ganske OK at legene tilbyr seg å vise oss?

Er forøvrig 35 år nå.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Hva med å gå til en kvinnelig lege hvis du føler deg usikker? For meg personlig føles det mer avslappende.

Skrevet

Jeg tipper han skulle forsikre sge om at det ikke var mistenkelige kuler i brystene dine. P-piller gir en viss økt risiko for brystkreft.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at en gynekolog har sjekket brystene mine.

Skrevet

Alltid fått undersøkt brystene når vært til GU, både hos den gamle fastlegen min (mann) og gynekologen min (kvinne).

Hva er det dere antyder, de av dere som ikke har hatt en lege som syntes det var nødvendig?

Brystene "hører til" gynekologvirksomheten.

Gjest høres rart ut
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at en gynekolog har sjekket brystene mine.

Aldri jeg heller. Syns det høres rart ut at en gynekolog undersøker kun brystene og ikke underlivet, når p-piller skal utskrives.

Har du ekstra store bryster,feks, som kan ha virket pirrende på legen?

Ei venninne av meg (hun er forresten lege) sa en gang litt spøkefullt at "Å være mannlig gynekolog er ikke et yrke men en diagnose!" :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...