Gå til innhold

Ernæringseksperter!! Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt min elsk på denne frokostblandingen som heter 4KORN.

Er dette noe som er sunt å spise ubegrenset av? Både i forhold til vekt og sunnhet?

Jeg er så godtesyk om dagen og syns dette er veldig godt med litt syltetøy og melk.

Er det greit å spise dette isteden for godis?

Hva med å ikke spise noe særlig brød da? Men dette til alle måltider utenom middag? Er det bra eller ikke så veldig heldig?

Har så lyst å bli litt sunnere, og innbiller meg at jeg er veldig sunn for tiden, siden jeg spiser dette "hele tiden". Stemmer det, eller gjør jeg ikke kroppen så godt?

Skrevet

Det blir nok litt for mye kjappe karbohydrater... Vet ikke så mye om hvor mye fiber det er i 4-korn, men du trenger totalt i løpet av hvert måltid flg:

1 håndflate/tykkelses mengde proteiner

1 knyttneve fiber/grønnsaker

1 knyttneve lange karbohydrater

Fett (kokosfett, olivenolje, omega 3, m.m.)

Om du får i deg litt krom mot søtsuget, og i tillegg spiser passe mengde av disse bestanddelene, vil du nok få justert det meste i tillegg til å få i deg nok glukosedannende stoffer (noe hjernen trenger).

Skrevet

4korn er bra mat, det, som en del av et ellers variert kosthold. Men som eneste matsort utenom middag syns jeg dessverre dette høres altfor ensidig ut.

Jeg er vel egentlig ikke den rette til å si det, jeg som spiser knekkebrød flere ganger om dagen utenom middag. Ikke er jeg flink til å variere pålegget heller :o(

Skrevet

Det blir nok litt for mye kjappe karbohydrater... Vet ikke så mye om hvor mye fiber det er i 4-korn, men du trenger totalt i løpet av hvert måltid flg:

1 håndflate/tykkelses mengde proteiner

1 knyttneve fiber/grønnsaker

1 knyttneve lange karbohydrater

Fett (kokosfett, olivenolje, omega 3, m.m.)

Om du får i deg litt krom mot søtsuget, og i tillegg spiser passe mengde av disse bestanddelene, vil du nok få justert det meste i tillegg til å få i deg nok glukosedannende stoffer (noe hjernen trenger).

... og totalt kor mange måltid i løpet av dagen med den formelen der?

Mvh,

Skrevet

Det er helt OK mat, sikkert masse fiber, men du kan ikke spise ubegrenset om du ikke vil gå opp i vekt. Korn inneholder en del kalorier.

Skrevet

Mvh,

Ca 4.

Skrevet

Ja, 4korn er kjempesunt. Du får masse vitaminer, fiber og mineraler. Bare ikke bruk for mye syltetøy om du skal ned i vekt.

Ellers skal du ned i vekt bør du nok spise noe proteiner og grønnsaker i tillegg til hvert måltid.

Skrevet

Mvh,

Og som mellommåltid gjerne en smoothie bestående av f.eks:

- div frosne bær (jordbær, bringebær, blåbær, skogsbær, m.m.)

- litt eplejuice

- litt fett

- proteinpulver, eller hakkede nøtter/solsikkefrø e.l.

- et par biter honningmelon

Tar 5 min å lage, ungene digger det, det er friskt, inneholder masse antioksidanter, bioflavonoider, vitaminer, mineraler osv. Energikick.

Eventuelt:

Enkle småbokser som du har hatt i fryseren med varmmat som er kjapt å varme opp. F.eks. grønnsakssupper, små middagsretter o.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...