Gå til innhold

Hvordan stoppe en begynnende forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjente i går kveld at en forkjølelse kom snikende. Prikket i nesa, det ene neseboret tett. Sov dårlig i natt. Har vært tett i hpodet og i nesa i dag, kanskje litt småfeber.

Hva gjør jeg for å hindre forkjølelsen i å utbre seg? Er alene med ungene noen dager og skal begynne å jobbe til mandag etter fem ukers sykemelding, så jeg har ikke tid til å være syk!!!

Kjerringer - kom med kjerringråd!!!

Skrevet

Ta tran og drikk te med melk og honning. Ta en c-vitamin.

Skrevet

Pøs på med masse C-vitamin - gjerne 3-5 gram(!).

Drikk massevis.

Solhatt - dobbel dose av det som står på flaska.

Sov!!!

Skrevet

Masse c-vitaminer

Hvitløk

Te med honning og sitron

Lemsip fra England, men det har du vel neppe ;)

Et par paracet

Drikke masse, både varmt og kaldt

Nok hvile

Skrevet

Du kan ikke stoppe en forkjølelse som allrede er der. Dessverre.

Forkjølelse er en virusinfeksjon og lar seg ikke lure av C-vitaminer eller kalvemelk. Virus er virus og det finnes ikke noe som kan bekjempe den enda.

Får du feber og hele pakka så kan du jobbe hvis du tar det rolig. Virus elkser at du belaster kroppen med mye annet for da for den ihvertfall lett fotfeste.

Lev normalt sunt med litt mindre aktivitet, slik at dine motstansarbeidere klarer å knekke viruset fortere. Eneste løsning.

Skrevet

Masse c-vitaminer

Hvitløk

Te med honning og sitron

Et par paracet

Nok hvile

Mmmm, lemsip er godt ja :o)

Skrevet

En gang jeg var helt desperat etter å holde meg frisk, satt jeg over en kjele og pustet inn vanndamp i nesten to timer. Hadde puttet oppi masse krydder, litt pepper og ingefær og sånn.. Vet ikke om det gjorde utslaget, men forkjølelsen brøt faktisk ikke ut den gangen.

Siden har jeg aldri fått testet det skikkelig, har ikke hatt tålmodighet til å sitte så lenge..

Den gangen var jeg 15 eller 16, og skulle på ferie og få se han jeg var DØDSforelsket i. Kunne jo ikke hoste og snørre da ;-)

Skrevet

Haha, mye morsomme råd her.

2000 mg c-vitamin

15 mg sink

40 mg vit B6

Så skulle jobben være gjort...

Evt. en slik dose neste dag også.

Hvis du ikke blir bedre da, er det nok ikke virus og da må du stoppe kuren.

Skrevet

Forkjølelse er en virusinfeksjon og lar seg ikke lure av C-vitaminer eller kalvemelk. Virus er virus og det finnes ikke noe som kan bekjempe den enda.

Får du feber og hele pakka så kan du jobbe hvis du tar det rolig. Virus elkser at du belaster kroppen med mye annet for da for den ihvertfall lett fotfeste.

Lev normalt sunt med litt mindre aktivitet, slik at dine motstansarbeidere klarer å knekke viruset fortere. Eneste løsning.

Hvorfor kan man ikke stoppe en virusinfeksjon? Du må være lege... Hehe.

Det kommer jo helt an på hva immunforsvaret ditt klarer å jobbe med og det er det som trenger en puff, i tillegg til å gjøre miljøet i kroppen utrivelig for et virus.

Skrevet

Ta tran og drikk te med melk og honning. Ta en c-vitamin.

Melken øker slimproduksjonen, så den ville jeg kanskje droppet. Honningen (pga sukkeret) stimulerer til virus og bakterievekst, så det er kanskje heller ikke så lurt. Propolis derimot, er kanskje ikke så dumt.

Men på den annen side, så føles det kanskje godt, i motsetning til hvitløk og salter, som kroppen virkelig får behov for under febersykdom f.eks...

Men det var jo kjerringråd det ble bedt om, så jeg bør kanskje ikke blande meg, hmm.

Skrevet

Melken øker slimproduksjonen, så den ville jeg kanskje droppet. Honningen (pga sukkeret) stimulerer til virus og bakterievekst, så det er kanskje heller ikke så lurt. Propolis derimot, er kanskje ikke så dumt.

Men på den annen side, så føles det kanskje godt, i motsetning til hvitløk og salter, som kroppen virkelig får behov for under febersykdom f.eks...

Men det var jo kjerringråd det ble bedt om, så jeg bør kanskje ikke blande meg, hmm.

Hva er propolis?

Skrevet

Hva er propolis?

Det stoffet biene bruker i kuben for å holde det sterilt. Også kalt "naturens antibiotikum".

Skrevet

Jeg kjøper noen tabletter på helsekosten som heter bio-resistens. De er lysegrønne og smaker grass *urk*, men hvis man tar 4-5-6 av dem med èn gang man kjenner kriblingen, så går det som regel bra.

Ellers hender det en neve c-vitamin og nype-te hjelper.

Skrevet

Ull er det som hjelper meg. Sover med ullsokker på natta, og går barbeint i ullsokker på dagen. Det hjelper å ta en dag fra og nyte livet under dyna eller på sofaen, framfor å bli sjuk i en uke eller to. :)

Skrevet

Pøs på med masse C-vitamin - gjerne 3-5 gram(!).

Drikk massevis.

Solhatt - dobbel dose av det som står på flaska.

Sov!!!

Kan en ta SÅ mye C-vitamin da? På boksen står det jo bare 200 mg pr dag. Jeg tok 4 tabletter, altså 800 mg i kveld. Da kan jeg hive innpå 4 til i morgen tidlig da?

Solhatt har jeg ikke i hus lenger. Kunne ikke bruke det mens jeg var gravid eller ammet - og det var jeg jo nesten konstant i 7 år, så jeg har ikke fått kjøpt det inn igjen :-)

Skrevet

Masse c-vitaminer

Hvitløk

Te med honning og sitron

Et par paracet

Nok hvile

Masse c-vitaminer - ja det har jeg tatt.

Hvitløk - har ikke i hus, bare olivenolje med hvitløk i...

Te med honning og sitron - hate te og hater honning :-(

Lemsip fra England, men det har du vel neppe ;) - hva er det for noe lurium?

Et par paracet - ja, tok det før jeg hentet minstemor i barnehagen

Drikke masse, både varmt og kaldt - har bøttet innpå med to digre krus med gløgg og rødvin :-)

Nok hvile - eh, ja....ble liggende og lese ut boka jeg holdt på med "Veien til Jerusalem" av Jan Guillou. På tide å legge seg nå....

Skrevet

Hmmmm det var da veldig pessimistisk :-(

Skrevet

En gang jeg var helt desperat etter å holde meg frisk, satt jeg over en kjele og pustet inn vanndamp i nesten to timer. Hadde puttet oppi masse krydder, litt pepper og ingefær og sånn.. Vet ikke om det gjorde utslaget, men forkjølelsen brøt faktisk ikke ut den gangen.

Siden har jeg aldri fått testet det skikkelig, har ikke hatt tålmodighet til å sitte så lenge..

Den gangen var jeg 15 eller 16, og skulle på ferie og få se han jeg var DØDSforelsket i. Kunne jo ikke hoste og snørre da ;-)

Dette skulle jeg lest tidligere i kveld. Men jeg har drukket to digre krus med varm gløgg og rødvin! Satser på at det gjør susen sammen med c-vitaminer og tran!

Skrevet

Haha, mye morsomme råd her.

2000 mg c-vitamin

15 mg sink

40 mg vit B6

Så skulle jobben være gjort...

Evt. en slik dose neste dag også.

Hvis du ikke blir bedre da, er det nok ikke virus og da må du stoppe kuren.

Har bare c-vitaminer og tran. Kanskje jeg skulle hive innpå noen tabletter til...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...