Gå til innhold

Banning

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som er skikkelig imot banning, henviser enten til et religiøst livvsyn ("det er synd mot Gud å banne") - eller så går det på at "det er bare folk med lite ordforråd som må ta tilflukt til banning".

Jeg banner, ganske mye, og ikke nødvendigvis når jeg slår fingeren med hammeren eller noe slikt, men mer som et ledd i vanlig snakk ("Det er faen meg ikke mange som kan si at de har svømt der i januar").

For meg er banning en del av dagligtalen min. Jeg passer imidlertid kjeften min når jeg ser at det er folk tilstede som kan ta seg nær av det.

Hva er som gærnt med banning?

Gjest Jeg banner ikke
Skrevet

Det hørest vulgært ut. Det at man ikke klarer å bruke alternative ord for å forklare noe, adjektiver, viser for meg at man enten ikke kommer på noen adjektiver eller man er rett og slett særs lite intelligent.

Når folk rundt meg banner bare de skal si hvor bra noe er, så ser jeg ned på dem.

Da ser jeg på dem som lav utdannete mennesker som rett og slett ikke er særlig attraktive å være med for min del.

Skrevet

Det hørest vulgært ut. Det at man ikke klarer å bruke alternative ord for å forklare noe, adjektiver, viser for meg at man enten ikke kommer på noen adjektiver eller man er rett og slett særs lite intelligent.

Når folk rundt meg banner bare de skal si hvor bra noe er, så ser jeg ned på dem.

Da ser jeg på dem som lav utdannete mennesker som rett og slett ikke er særlig attraktive å være med for min del.

Det er godt du slipper å være i nærheten av meg for jeg må si at muntlig så synes jeg ordet jævli sier atskillig mer enn innmari eller veldig.

Men jeg banner aldri i nærheten av unger og ikke i nærheten av folk som ikke banner men jeg må innrømme at jeg liker en saftig glose i ny og ne og ser ikke ned på verken de som bruker saftige ord eller de som ikke gjør det.

Gjest Jeg banner ikke
Skrevet

Det er godt du slipper å være i nærheten av meg for jeg må si at muntlig så synes jeg ordet jævli sier atskillig mer enn innmari eller veldig.

Men jeg banner aldri i nærheten av unger og ikke i nærheten av folk som ikke banner men jeg må innrømme at jeg liker en saftig glose i ny og ne og ser ikke ned på verken de som bruker saftige ord eller de som ikke gjør det.

Ekstremt, enormt, voldsomt, gigantisk etc, sier meg mer en et tåpelig banneord.

Skrevet

Jeg synes ikke at ordet jævlig er et banneord i seg selv. Og jeg har et kristent livssyn. Jeg bruker det ordet selv, og synes det får sagt akkurat det jeg vil ha sagt. Men det ligger ikke for meg å bruke det i betydningen veldig, som i jævlig gøy.

Men det er mye i mitt liv som er helt for jævlig.

Skrevet

Jeg synes ikke at ordet jævlig er et banneord i seg selv. Og jeg har et kristent livssyn. Jeg bruker det ordet selv, og synes det får sagt akkurat det jeg vil ha sagt. Men det ligger ikke for meg å bruke det i betydningen veldig, som i jævlig gøy.

Men det er mye i mitt liv som er helt for jævlig.

Det gir ikke samme snerten å si at livet er vanskelig, gitt ;o)

Gjest Du har ikke mye moro?
Skrevet

Ærlig talt. Du virker så snerpete at jeg får vondt i nervene.

Skrevet

Ærlig talt. Du virker så snerpete at jeg får vondt i nervene.

Tror vi har det enda mer moro enn deg, selv om vi ikke banner.....

Tilogmed min sønn på 16 år ser ned på ungdom som banner og han er ikke kristen.

Skrevet

Det er litt forskjell på å banne i hver setning enn å banne avogtil.

Synes du ikke det?

Skrevet

Tror vi har det enda mer moro enn deg, selv om vi ikke banner.....

Tilogmed min sønn på 16 år ser ned på ungdom som banner og han er ikke kristen.

Forskjell på å ikke like og å se ned på folk.

At foreldre lærer barna sine å se ned på andre mennesker over noe så uskyldig som banning, er helt utrolig og ganske så latterlig. Sier den del om dere som foreldre.

Skrevet

Det er litt forskjell på å banne i hver setning enn å banne avogtil.

Synes du ikke det?

Jeg reagerer ikke på at folk banner. Jo forresten, hvis de banner i annenhvert ord så gjør jeg det antagelig men jeg er oppvokst hjemme med endel banning fordi mora mi var fra NordNorge. Og hun bannet ikke pga manglende oppdragelse eller manglende utdanning men rett og slett fordi det var en del av språket hennes.

Skrevet

Forskjell på å ikke like og å se ned på folk.

At foreldre lærer barna sine å se ned på andre mennesker over noe så uskyldig som banning, er helt utrolig og ganske så latterlig. Sier den del om dere som foreldre.

Å banne viser respekt for andre, mener du?

Banning i hver eneste setning er bare så tåpelig og dumt å høre på at det gidder ikke jeg. Jeg omgås ikke slike folk. Hva sønnen min velger å gjøre er opp til han. Har aldri valgt venner til han.

Å påstå at vi ikke har det like moro som deg, er helt bak mål, og forteller mer om deg.

Skrevet

Å banne viser respekt for andre, mener du?

Banning i hver eneste setning er bare så tåpelig og dumt å høre på at det gidder ikke jeg. Jeg omgås ikke slike folk. Hva sønnen min velger å gjøre er opp til han. Har aldri valgt venner til han.

Å påstå at vi ikke har det like moro som deg, er helt bak mål, og forteller mer om deg.

Jeg mener ikke at dere har det mindre moro fordi dere ikke banner, men fordi dere ser ned på mennesker som velger å gjøre ting annerledes enn dere.

Jovisst, jeg ser ned på nynazister o.l, men å se ned på folk over noe så uskyldig som banning, kunne ikke falt meg inn. Synes det vitner om ufattelig liten toleranse for andre mennesker, og jeg er glad jeg klarer å se litt lenger enn min egen nese.

Skrevet

Jeg reagerer ikke på at folk banner. Jo forresten, hvis de banner i annenhvert ord så gjør jeg det antagelig men jeg er oppvokst hjemme med endel banning fordi mora mi var fra NordNorge. Og hun bannet ikke pga manglende oppdragelse eller manglende utdanning men rett og slett fordi det var en del av språket hennes.

Synes nordnorske dialekter er herlige, men hadde reagert hvis det ble bannet i hver setning, ja.

Når det er sagt lo jeg så tårene trillet av karaktereren til Arnulf(?).

Min beste venninne er fra Tromsø og hun banner lite, men kan fra tid til annen vise sitt opprinnelige opphav, og da ler vi godt.

Skrevet

Jeg mener ikke at dere har det mindre moro fordi dere ikke banner, men fordi dere ser ned på mennesker som velger å gjøre ting annerledes enn dere.

Jovisst, jeg ser ned på nynazister o.l, men å se ned på folk over noe så uskyldig som banning, kunne ikke falt meg inn. Synes det vitner om ufattelig liten toleranse for andre mennesker, og jeg er glad jeg klarer å se litt lenger enn min egen nese.

Det var dumt å si nedsettende. Det beklager jeg. Har ikke noe mening om dem siden jeg bevisst velger å holde meg borte.

Ville heller ha sittet med en gammel alkoholiker som fortalt om livet sitt. Det hadde gitt mening. Prate med noen som banner i hver setning ville ikke gitt meg noe mening.

Skrevet

Det var dumt å si nedsettende. Det beklager jeg. Har ikke noe mening om dem siden jeg bevisst velger å holde meg borte.

Ville heller ha sittet med en gammel alkoholiker som fortalt om livet sitt. Det hadde gitt mening. Prate med noen som banner i hver setning ville ikke gitt meg noe mening.

"Tilogmed min sønn på 16 år ser ned på ungdom som banner og han er ikke kristen".

Det er da stor forskjell på å banne på annethvert ord og å banne innimellom. Slik du beskriver der, synes derer ALLE som banner (uansett om det er flere ganger i minuttet eller en gang i uka) er laverestående vesener. Og det er _det_ jeg reagerer på.

laguna1365380434
Skrevet

Banning er ikke nødvendigvis tegn på dårlig ordforåd..Tvert om har jeg hørt så mye kreativ og morsom banning, at jeg er sikker på at brukerne har bedre ordforåd enn folk flest..;-)

Det der en myte for snerpere..Jeg vil personlig våge å påstå at mitt ordforåd, og min inteligens dessuten, er godt over gjennomsnittet, og jeg banner i tillegg som om jeg fikk betalt..;-P Det samme gjelder flere andre jeg kjenner og.

Jeg vet også av folk som IKKE banner som ville streve i noe sånt som tre kvarter på å komme opp med tre synonymer til ord, som for eksempel, "fin".

Banning gir INGEN pekepinn om ordforåd og IQ, til nød omk vulgaritet, og i allefall om snerpethet og snurpemunn!

Så det så! ;-P

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes det vitner om generelt dusteri og verre, men skal egentlig ikke snakke, da jeg selv ikke klarer annet enn å se noe ned på folk som ikk klarer å klemme til med noe mer enn "fy flaten" og "dumbells" og sånn når det er på sin plass med noen kraftutrykk!;-P

laguna1365380434
Skrevet

Da er du vrang. Selvfølgelig gir banning på rett plass mening. ;-P Det er derfor den finnes.

Skrevet

"Tilogmed min sønn på 16 år ser ned på ungdom som banner og han er ikke kristen".

Det er da stor forskjell på å banne på annethvert ord og å banne innimellom. Slik du beskriver der, synes derer ALLE som banner (uansett om det er flere ganger i minuttet eller en gang i uka) er laverestående vesener. Og det er _det_ jeg reagerer på.

Jeg snakker kun om banning i hver eneste setning. Ikke om folk gir fra seg et kraftutrykk i ny og ne. Det har jeg overhodet ingen problemer med....

I visse tilfeller kan jeg le så tårene triller. Min far bannet som den gamle sjøulken han var hver gang han forsøkte på noe, men ikke fikk det til. Da lo vi oss skakke. Mamma løp en gang ut på do for å le for ikke å gjøre narr av gamlefar som strevet virkelig hardt med ett eller annet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...