Gå til innhold

Prioriterer pils fremfor tannlege??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herjing som i uhell - ikke med vilje håper jeg....?

Ja, uhell :)

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Glimtipper

6

• Dorthe

5

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vet det er noen tannleger i Oslo som tilbyr rentefri nedbetaling, en stor annonse i Aftenposten her om dagen. La merke til det fordi det er første gangen jeg har sett noe slikt!

Åh? Det må jeg finne ut av. Du husker ikke hvem?

Skrevet

Vel, er selv student og i begynnelsen av tjueårene. Tror nok ikke jeg hadde droppet tannlegebesøk, men heller spurt foreldrene om et lån/bidrag dersom det var veldig nødvendig.

Når det er sagt har jeg aldri hatt hull og har ikke problemer med tennene, så det er da ikke så farlig å prioritere andre ting i noen år for så gå hyppigere til tannlege når man er litt eldre og i fast jobb?

Bruker vel ca 1500 kroner på pils per semester=et tannlegebesøk...(?) hadde blitt nokså ensomt og tørt å være student dersom de pengene heller skulle gått til tannlegen. Og du sier at det er lett å sette av 50 kr i måneden, selv som student? Da lurer jeg på om du har vært student selv, evt. hvor lenge siden det var...

De fleste jeg kjenner som er studenter er blakke de siste dagene før den 15. Får mange nudler for 50 kroner.

Skrevet

"Studenter flest har tross alt ikke all verdens med forpliktelser og regninger, med mindre de har pådratt dem ved med vite"

Noen er voksne og har familie også :-)

"........................................"

Ja, og derfor skrev jeg studenter _flest_.

Og de eksemplene jeg viser til gjaldt studievenner av meg selv. Det ble skreket opp om at det var så fælt at studentene "måtte" jobbe i helger, kvelder osv for å få endene til å møtes, og denne deltidsjobbingen gikk ut over studiene....

Har man familie, eller man ikke får plass på studentby, eller man har strøket til eksamen flere ganger og derfor ikke lenger fpr studielån, så skjønner jeg jo at man MÅ spe på med arbeidsinntekt.

Eller at dette med jobbing ved siden av er noe man bevisst har valgt for å unngå studielån.

Men det var drøssevis med folk som tok opp fullt studielån, jobbet masse ved siden av, og brukte disse ekstra pengene på klær, festing etc.

Skrevet

Mange unge har gått gjennom barne og ungdomsårene med null hull - i likhet med meg. Da er det lett å tenke at man kan droppe å bruke penger på tannlegen en periode når man har dårlig råd. Det gjorde jeg og nå er jeg en av de etterpåkloke.. Etter fem år uten tannlege hadde jeg pådratt meg fire svære hull. Det var nummeret før rotfylling. Jeg trodde ikke det var så farlig siden jeg aldri hadde hatt hull før.

Skrevet

Vel, er selv student og i begynnelsen av tjueårene. Tror nok ikke jeg hadde droppet tannlegebesøk, men heller spurt foreldrene om et lån/bidrag dersom det var veldig nødvendig.

Når det er sagt har jeg aldri hatt hull og har ikke problemer med tennene, så det er da ikke så farlig å prioritere andre ting i noen år for så gå hyppigere til tannlege når man er litt eldre og i fast jobb?

Bruker vel ca 1500 kroner på pils per semester=et tannlegebesøk...(?) hadde blitt nokså ensomt og tørt å være student dersom de pengene heller skulle gått til tannlegen. Og du sier at det er lett å sette av 50 kr i måneden, selv som student? Da lurer jeg på om du har vært student selv, evt. hvor lenge siden det var...

De fleste jeg kjenner som er studenter er blakke de siste dagene før den 15. Får mange nudler for 50 kroner.

"Og du sier at det er lett å sette av 50 kr i måneden, selv som student? Da lurer jeg på om du har vært student selv, evt. hvor lenge siden det var..."

Ja, jeg har vært student i 7 år, og det er såpass lenge siden at 50 kroner den gangen var en større andel av studielånet enn det er i dag! ;-)

"De fleste jeg kjenner som er studenter er blakke de siste dagene før den 15. Får mange nudler for 50 kroner. "

Blakke før den 15nde? Er det slik at man får studielånet utdelt på månedsbasis nå?

I min tid fikk vi lån for et helt semester utbetalt på en gang. Og jeg kjenner mange som var så utrolig blakke tidlig i november at de nesten levde på sultegrensa. Men sammenlignet med meg hadde disse i tiden FØR november brukt en god del penger på klær, innredningsting osv.

Eller de valgte selv å leie fine, men dyrere, leiligheter.

Skrevet

Mange unge har gått gjennom barne og ungdomsårene med null hull - i likhet med meg. Da er det lett å tenke at man kan droppe å bruke penger på tannlegen en periode når man har dårlig råd. Det gjorde jeg og nå er jeg en av de etterpåkloke.. Etter fem år uten tannlege hadde jeg pådratt meg fire svære hull. Det var nummeret før rotfylling. Jeg trodde ikke det var så farlig siden jeg aldri hadde hatt hull før.

Huff, ja, man innser ikke konsekvensene av det man gjør!

Jeg har nå i voksen alder bare hatt problemer med tenner som fikk plomber da jeg var barn. Plombene har fått sprekker, slik at bakterier har kommet nedi, men ikke ut igjen v tannpuss. Plutselig en dag har det blitt hull ned på nerven, tanna må rotfylles, og etter noen år sprekker kanskje krona og man må ha ny krone etc etc.

Den studenten i artikkelen hadde attpåtil TANNPINE, men om seg likevel ikke til tannlegen! *fatter det ikke*

Skrevet

Nei, de har for dyre husleier og 100% jobbepraksis på studiet slik at de ikke kan jobbe ved siden av og eksamen om noen mnd :o)

Dyr husleie og ingen mulighet til å jobbe ved siden av?

Men hvem sier at studenter MÅ jobbe ved siden av, da?

Med mindre man har familie etc (se eksempler i svar til Prozak), så behøver man jo strengt tatt ikke bo i en stor/flott leilighet, gjør man vel?

;-)

Skrevet

"Og du sier at det er lett å sette av 50 kr i måneden, selv som student? Da lurer jeg på om du har vært student selv, evt. hvor lenge siden det var..."

Ja, jeg har vært student i 7 år, og det er såpass lenge siden at 50 kroner den gangen var en større andel av studielånet enn det er i dag! ;-)

"De fleste jeg kjenner som er studenter er blakke de siste dagene før den 15. Får mange nudler for 50 kroner. "

Blakke før den 15nde? Er det slik at man får studielånet utdelt på månedsbasis nå?

I min tid fikk vi lån for et helt semester utbetalt på en gang. Og jeg kjenner mange som var så utrolig blakke tidlig i november at de nesten levde på sultegrensa. Men sammenlignet med meg hadde disse i tiden FØR november brukt en god del penger på klær, innredningsting osv.

Eller de valgte selv å leie fine, men dyrere, leiligheter.

Kjenner igjen mye av det du skriver. Vi var ferdige med studiene for ti år siden. Vi valgte å bo ekstremt billig med lav komfort og lite utgifter til mat. Vi plukket bær og laget syltetøy, kjøpte inn kjøtt i stort om høsten og hadde på frysen, hadde semuljegrøt til middag og som regel bare ost og syltetøy til pålegg :-)

Mange av våre medstudenter kjøpte møbler og bodde dyrt. Vi kjøpte på loppemarked og bodde billig. Mannen min hadde en helgejobb hver tredje helg, jeg bare litt om sommeren.

Vi var flinke til å disponere lån og stipend de TO gangene i året det kom på konto. Husker aldri at vi manglet penger. Men vi var ikke noen festemennesker, men var sosiale og hadde noen kjempeflotte år som studenter :-)

Og studielånet er så å si nedbetalt :-)

Det med tannlege KAn jeg tildels forstå, hvis en ikke har hatt probølemer med tennene før, så utsetter en det kanskje. Men både jeg og mannen min gikk nå av og til til tannlege da vi studerte, mener jeg å huske. Ja, jeg byttett forresten ut alle amalgam-plombene mine mens jeg studerte. Ikke så billig det! Og to visdomstenner ble trukket i studietiden....

Skrevet

Med mindre man har familie etc (se eksempler i svar til Prozak), så behøver man jo strengt tatt ikke bo i en stor/flott leilighet, gjør man vel?

;-)

Nei, man trenger ikke bo i en stor flott leilighet. Men det kan være veldig, veldig vanskelig likevel.

Ei venninna av meg bor i Oslo og leier en hybel på 15 kv. Dette betaler hun 4000 kr. for pr. mnd. Og det er helt vanlig pris i Oslo. Når hun da i tillegg går på et studie som tar masse tid, og hun derfor ikke har mulighet til å jobbe i tillegg, sier det seg selv at det blir trangt. Ikke fester hun heller (toppen et par ganger i året). Så å si at ALLE kan dra til tannlegen (eller andre ting som gjerne koster noen tusen), når de måtte ønske/trenge der, blir feil.

Skrevet

;-)

Dattera mi betaler 4100 for en 22 kvm studenthybel. Det er med eget bad og kjøkken da og det er luksusen. Hun har nemlig delt før og fikk nok. Tror det kostet et par hundrelapper mindre uten bad men det.

Jeg har ikke plass til henne og egentlig vil hun ikke bo her heller fordi hun trenger at det er stille når hun skal lese.

Hun er blakk hver mnd og spiser nudler de siste dagene akkurat som det blir nevnt lenger ned. Og terskelen hennes er nok høy for å spørre meg om penger, da er det skikkelig nød i stua ;o)

Skrevet

Nei, man trenger ikke bo i en stor flott leilighet. Men det kan være veldig, veldig vanskelig likevel.

Ei venninna av meg bor i Oslo og leier en hybel på 15 kv. Dette betaler hun 4000 kr. for pr. mnd. Og det er helt vanlig pris i Oslo. Når hun da i tillegg går på et studie som tar masse tid, og hun derfor ikke har mulighet til å jobbe i tillegg, sier det seg selv at det blir trangt. Ikke fester hun heller (toppen et par ganger i året). Så å si at ALLE kan dra til tannlegen (eller andre ting som gjerne koster noen tusen), når de måtte ønske/trenge der, blir feil.

Tviler ikke på at det er gjengs pris for hybler i Oslo nå, men i min studietid var det også plenty med folk som av en eller annen grunn ikke ville bo på studentby, og derfor leide adskillig dyrere hybler/ettroms/andel i bofellsskap osv.

Den aller første tiden etter at jeg flyttet til Oslo hadde jeg ikke ansiennitet nok til å få plass på studentby, så da leide jeg et rom i en privat bolig. Ikke særlig kult i det hele tatt, men må man så må man.

Skrevet

Huff, ja, man innser ikke konsekvensene av det man gjør!

Jeg har nå i voksen alder bare hatt problemer med tenner som fikk plomber da jeg var barn. Plombene har fått sprekker, slik at bakterier har kommet nedi, men ikke ut igjen v tannpuss. Plutselig en dag har det blitt hull ned på nerven, tanna må rotfylles, og etter noen år sprekker kanskje krona og man må ha ny krone etc etc.

Den studenten i artikkelen hadde attpåtil TANNPINE, men om seg likevel ikke til tannlegen! *fatter det ikke*

Enig, har man tannpine er det på tide å hive seg rundt, finne seg en jobb, låne penger eller hva som helst! Tipper mamman hans ringer ham så fort hun har lest avisa i dag.. ;o)

Skrevet

Vi betalte 5000 kr i året for et helt bittelite hus inne i en skog da vi studerte for ti år siden :-)

Veldig koselig, men uten innlagt eller utlagt vann - men med telefon og strøm :-)

Skrevet

Enig, har man tannpine er det på tide å hive seg rundt, finne seg en jobb, låne penger eller hva som helst! Tipper mamman hans ringer ham så fort hun har lest avisa i dag.. ;o)

"Tipper mamman hans ringer ham så fort hun har lest avisa i dag.. ;o)"

ha ha, ja jeg tenkte også at dette kanskje var en måte å få foreldrene hans til å betale tannlegebesøket! ;-)

Skrevet

Åh? Det må jeg finne ut av. Du husker ikke hvem?

Jo, men får jeg lov å si det her? :-) Bryn tannhelsesenter, tror jeg de het.

Skrevet

Tviler ikke på at det er gjengs pris for hybler i Oslo nå, men i min studietid var det også plenty med folk som av en eller annen grunn ikke ville bo på studentby, og derfor leide adskillig dyrere hybler/ettroms/andel i bofellsskap osv.

Den aller første tiden etter at jeg flyttet til Oslo hadde jeg ikke ansiennitet nok til å få plass på studentby, så da leide jeg et rom i en privat bolig. Ikke særlig kult i det hele tatt, men må man så må man.

Greit at man kan leie rom i privat bolig. Men hva når et rom på 8 kv. i kollektiv koster mellom 3000-4000? For det gjør de faktisk.

Skrevet

Vi betalte 5000 kr i året for et helt bittelite hus inne i en skog da vi studerte for ti år siden :-)

Veldig koselig, men uten innlagt eller utlagt vann - men med telefon og strøm :-)

:-)

Jeg bodde på 10 kvm stor hybel på Kringsjå studentby. Jeg delte bad med en person, og vi var 7 som delte kjøkken.

I tillegg til oss 7 var det også en familieleilighet som delte samme telefon som oss.

Telefonen var stengt mlm kl 08 og kl 17 - da kunne man bare ringe internt på stduentbyen. Etter kl 17 kunne man bare ringe i det som da het 02-området! ;-)

Det var vaskekjeller med pollettmaskiner, og en pollett kostet kr 7. Jeg tok meg bare rår til pollett for _vask_ og ikke tørk, dvs at det var ikke mye bevegelsesplass igjen inne på hybelen når klestørkestativet sto der! ;-)

Skrevet

Greit at man kan leie rom i privat bolig. Men hva når et rom på 8 kv. i kollektiv koster mellom 3000-4000? For det gjør de faktisk.

Jeg var akkurat innom hjemmesiden til studentsamskipnaden i Oslo, og slik hybel som jeg hadde på Kringsjåkoster nå 1867 kroner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...