Gå til innhold

Antistoffer i blodet - fare for fosteret?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk for 2,5 år siden ved en blodprøve vite at jeg hadde litt for mye av et antistoff i blodet. På brevet fra laboratoriet sto det at S-Anti-SSA hadde en verdi på 2,5, og normalverdien var under 1. Det sto videre at antistoffet kan passere placentabarrieren og forårsake hjerteblokk hos fosteret og den nyfødte. Gravide må derfor følges nøye. Jeg var på det tidspunktet ikke gravid, og legen min forklarte meg ikke ordentlig hva dette betød. Nå vurderer jeg å prøve å bli gravid, og lurer på hvor stor fare dette innebærer. Når i svangerskapet er det størst fare? Er det noe jeg kan gjøre for å redusere risikoen? Vil verdien kunne endre seg over tid? Legen min sa at den ikke ville gå ned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246703-antistoffer-i-blodet-fare-for-fosteret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist antistoffer i mitt andre svangerskap. Det ble tatt blodprøver hver måned for å sjekk om verdiene økte.

Det du skal gjøre er å ta kontakt med lege så fort du vet du er gravid og fortelle om antistoffene.

Så vil det bli vurdert om du skal ha antistoffsprøyter.

Vet du om du er rhesus - eller rhesus +?

Mette Moen, Gynekolog

SSA-antistoff kan ses ved kan ses ved sykdommen SLE, systemisk lupus, men kan også være til stede hos symptomfri kvinner. Det kan i sjeldne tilfeller påvirke fosteret så det oppstår ledningsblokk i hjertet så barnets hjerte senere må stimuleres med pace-maker. Hvis man vet at den gravide har et slikt antistoff vil hun bli overvåket nøye (hver uke) fra uke 16 til 24 i svangerskapet. Man bruker en spesiell slags ultralyd, doppler. Er det tegn på ugunstig påvirkning kan man behandle den gravide med kortison. Hvis alt er normalt ved 24 uker, er det ikke risiko lengre og man stopper kontrollene.

Lykke til med forsøk på graviditet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...