Gå til innhold

Ville du sendt ditt barn til en skole med 90 pr innvandrere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sett Migrapolis i kveld som tok for seg dette, så lurer jeg på hvilket syn dere har på dette.

Sett at dette var skolen som lå nærmest.

Hva hadde vært argumentet for å la ditt barn begynne på en skole med en så stor andel minoritetsspråklige?.

Hvorfor ville du IKKE gjort det?.

Gjest halvt norsk.
Skrevet

Hvilken skole er det snakk om her? I Oslo regner jeg med? Jeg fikk ikke sett programmet men det går kanskje i reprise?

Vel jeg er halvt "utlending" selv, men moren min er norsk og jeg har arvet hennes blonde hår, heldigvis for meg så lenge jeg må bo i dette landet! :-/ men jeg har faktisk selv flyttet fra østkanten i Oslo og ut på et lite tettsted i nærheten av Oslo nettopp pga.at jeg ikke ville at min datter skulle lære urdu i steden for norsk...sånn er det dessverre, ellers har jeg ikke noe i mot noen så lenge alle følger loven være seg norsk eller utenlandsk...

Skrevet

Hadde ikke gjort det nei.

For meg er det viktig med en blanding.

Når en skole får en overvekt av invandrere med ulike språkbakgrunn vil ikke norsk være hovedspråket i skolegården, og da går mye den naturlige språkutviklingen tapt.

Faren i dokumentaren var inne på noe da han poenterte de ulike kulturene utenfor skolen og hvordan det var vanskelig å møtes i fritida.

Jeg er selv innvandrer fra et vestlig land. Vi er tospråklig hjemme men jeg er veldig opptatt av at vi må være bevisste på å trene opp begreper i begge språkene.

Skrevet

Hvilken skole er det snakk om her? I Oslo regner jeg med? Jeg fikk ikke sett programmet men det går kanskje i reprise?

Vel jeg er halvt "utlending" selv, men moren min er norsk og jeg har arvet hennes blonde hår, heldigvis for meg så lenge jeg må bo i dette landet! :-/ men jeg har faktisk selv flyttet fra østkanten i Oslo og ut på et lite tettsted i nærheten av Oslo nettopp pga.at jeg ikke ville at min datter skulle lære urdu i steden for norsk...sånn er det dessverre, ellers har jeg ikke noe i mot noen så lenge alle følger loven være seg norsk eller utenlandsk...

Off topic, men hvorfor er du så glad for at du har arvet moren din sitt blonde hår sålenge du skal bo i Norge?

Skrevet

Off topic, men hvorfor er du så glad for at du har arvet moren din sitt blonde hår sålenge du skal bo i Norge?

Jeg må bare si at jeg tror det er en fordel med norsk utseende og norsk navn når man skal søke på jobb i Norge.

Det finnes altfor mange diskriminerende arbeidsgivere i dette landet dessverre.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg tror det er en fordel med norsk utseende og norsk navn når man skal søke på jobb i Norge.

Det finnes altfor mange diskriminerende arbeidsgivere i dette landet dessverre.

Moren min er norsk, faren min er fra Pakistan. Jeg er født her, har et norsk fornavn og et utenlandsk etternavn og har et blandingsutseende mellom norsk og utenlandsk. Kan ikke si jeg har hatt noen problemer med å få meg jobber. Mitt inntrykk er at de aller fleste ikke bryr seg om slikt, men om kvalifikasjonene. Men nå har jeg ikke det verste utenlandskklingende navnet heller, i noens ører kan det kanskje høres litt norsk ut.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det. PK eller ikke PK, jeg vil ha henne på en mer "vanlig" skole.

Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen når det gjaldt valg av barnehage. Sønnen min havnet i en kommunal barnehage der det store flertallet hadde et annet språk enn norsk til morsmål. Alle de voksne på avdelingen snakket også meget gebrokkent norsk. Avdelingslederen klarte ikke å uttale navnet til min sønn, og forstod ikke det jeg sa. Jeg snakker en dialekt.

Jeg valgte å ta han ut etter et par år og over i en privat barnehage der så godt som alle var norsktalende.

Dette gjorde jeg utelukkende av språkmessige hensyn. Sønnen min har en skade etter fødselen som gjør at han har lese- og skrivevansker. Det er derfor ekstra viktig at han får all mulig hjelp til å utvikle et godt språk.

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke ha gjort.

En fordi jeg har for meg at språket ville "hemmet" undervisningens og læringens tempo.

To fordi språket nok kanskje også ville krevd en "enklere" undervisning.

Tre fordi at jeg mener at en del av mentaliteten er ganske ulik den norske.

Så jeg hadde sendt mitt/mine barn til en anne skole.

laguna1365380434
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort.

Og det fordi, PK eller ikke PK, at all erfaring sier at disse skolene har langt mere tull, bråk og vold enn andre.

Dette gjelder da selvsagt om disse 90 % hadde bakgrunn som er vanskelig forenlig med norske verdier eller ikke. Jeg ville ikke hatt en unge et sted hvor det var greit for mere en halvparten at gutter skal behandles som små prinser og norske damer pr. def er horer. f.eks.

Hvis disse 90 prosentene var svensker, tyskere, kinesere eller amerikanere hadde saken stilt seg annereledes. Desverre.

Jeg sier ikke at det er kult at det er sånn at jeg (og de fleste andre) føler det sånn, men realiten er jo at man har en del innvandring fra steder som har meninger, religion og kultur som er hardt forenelig med vestelige verdier og samfunnsforståelse, og løsningen på dette tror jeg ikke er å late som om at de ikke finnes, og dermed svare "Ja selvfølgelig" uten å blunke, og samtidig overse en rekke gufne, men dog ubestridelige, fakta. En spade er en spade er en spade! ;-)

Skrevet

Nei aldri i livet!

Alt for mye kriminalitet som florerer i de miljøene.

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke ha gjort.

En fordi jeg har for meg at språket ville "hemmet" undervisningens og læringens tempo.

To fordi språket nok kanskje også ville krevd en "enklere" undervisning.

Tre fordi at jeg mener at en del av mentaliteten er ganske ulik den norske.

Så jeg hadde sendt mitt/mine barn til en anne skole.

Underskriver på det du sier her - så slipper jeg å gjenta det samme i et eget svar:-)

Skrevet

Barna mine går på en skole med høy prosentandel av innvandrerbarn. Det er gjort undersøkelser på skolen, som sammenliknes med et representativt utvalg av skoler over hele landet.

Det er ingenting som tyder på at det er mer vold, bråk eller utrygge barn på vår skole enn på "hvite" skoler. Tvert imot har det blitt jobbet målrettet med miljøet på vår skole gjennom flere år slik at vi ligger over landsgjennomsnittet når det gjelder trygghet, lite mobbing og liknende.

Skolen vår ligger også over landsgjennomsnittet på leseferdigheter både i 2 klasse og i 5 klasse som er testklassene.

Ville bare nyansere litt :o)

Skrevet

Nei, det ville jeg definitivt ikke. Om jeg ikke hadde fått bytte, så ville jeg om nødvendig flyttet til en annen skolekrets.

Argumentene...

Jeg tror ikke det er bra for barn å være minoritet i eget land.

Jeg tror ikke det er bra for språkutviklingen.

Jeg tror ikke det er bra for integreringen av innvandrerbarna i det norske samfunnet å ha så mange på samme skole.

Jeg tror det vil prege miljøet i negativ retning.

Jeg tror foreldrene i større utstrekning enn etnisk norske foreldre ikke bryr seg så hardt om hva som foregår på skolen.

Skrevet

Er det Lindeberg skole det er snakk om? Vet hvertfall at de har 85-90 % innvandrere

Skrevet

Nei aldri i livet!

Alt for mye kriminalitet som florerer i de miljøene.

På barneskolene???

Skrevet

Nei.

Fordi jeg har blitt rassist etter at jeg passerte 30 :)

Jeg forhåndsdømmer på på bakgrunn av etnisk tilhørighet og religion, og stigmatiserer en hel gruppe med helt ok mennesker i min egen ignorante tro om at det bare er hauger av barn med foreldre som ikke kan norsk, bråk i klassen, 'ære', vanskelig å sammarbeide med foreldrene om problemer, hijab og halal-grandis i podens bursdagsfest etc etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...