Gjest olala Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Stiller de ingen krav til folk som skal jobbe i butikker nå til dags? Har opplevd 2 merkelig episoder i det siste. For en liten stund siden var vi på Nille og trengte tegnestifter. Da presterte damen bak kasse å si: "Hm, nå må jeg tenke etter hva det er for noe igjen". Og idag på Europris skulle vi ha konvolutter. Det var faren min som spurte kassadama som sa: "Hæ?" 3 ganger, før han begynte å si at han skulle sende brev, og tegnet en konvolutt i lufta. 4 ganger måtte han spørre. Tilslutt peker hun hvor det står og roper etter faren min i en sur tone: "Nei, lenger, lenger, nei stopp". For rompa si kunne hun ikke dra opp fra kassa. Hele holdninga hennes var jo helt tragisk i utgangspunktet, men at man ikke skjønner hva en konvolutt er etter 3-4 forsøk er jo latterlig. Jeg og samboeren min holdt på å knekke av latter så vi måtte snu oss bort mens det holdt på. 0 Siter
Gjest vikar som kassadame Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Hvorfor så nedsettende? Prøv å se ting i et annet perspektiv, fra andres ståsted. Kanskje pratet faren din utydelig, kanskje var denne kassadamen en vikar, ny i jobben, hadde andre kunder å se til eller noe annet arbeid i kasse, kanskje var hun utenlandsk og kunne dårlig norsk, kanskje hun ikke visste hvor konvoluttene var og måtte tenke seg om. Jeg er selv kassadame, jobber som vikar og jobber derfor i ulike butikker. Ikke så lett å holde orden og oversikt til tider, men jeg anser ikke meg selv for å være dum for det. Det er ofte lett å tro at andre er tankelesere og tenker på akkurat det du selv gjør hele tiden, men sånn er ikke livet, dessverre. Har opplevd kunder som spør hvor vi har Se&Hør (plassert på hyllen ved kassen), kunder som kommer tomhendt til kassen og sier "jeg skal ha en tyggis" uten å legge på en tyggispakke eller ha planer om å gjøre det, mens tyggishyllen bokstavelig talt er i selve kassen, men nærmere kunden enn meg. Akkurat like "dumt". Alle kan ha en dårlig dag og være uoppmerksomme, tregoppfattede. Betyr ikke at alle kassadamer er det. 0 Siter
fresja Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Var det en vikar, en skoleelev, kan det jo tenkes hun ikke visste bedre. Selv om en konvulutt vet da vel alle hva er? Da jeg begynte på kontor i 1971, visste jeg faktisk ikke hva en binders var... En jevnaldrende kvinne sa hun ante ikke ikke hvordan hun skulle lage kaffe på en kaffetrakter første gang hun ble bedt om det på jobben. En gang jeg var i en jernvarebutikk, ble jeg ekspedert av en gutt jeg antok var en ungdomsskoleelev på utplassering. Jeg spurte om de hadde hadde vanlige dørnøkler nr 8, som passer til de fleste dører i et hus. Nei, svarte han, uten betenkningstid. Jeg hadde ventet han ville si: Jeg skal spørre en av de andre. Hvordan i all verden kunne han vite at de okke hadde nøkler (med mindre en annen kunde nettopp hadde spurt etter det)? 0 Siter
Piraye Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Var det en vikar, en skoleelev, kan det jo tenkes hun ikke visste bedre. Selv om en konvulutt vet da vel alle hva er? Da jeg begynte på kontor i 1971, visste jeg faktisk ikke hva en binders var... En jevnaldrende kvinne sa hun ante ikke ikke hvordan hun skulle lage kaffe på en kaffetrakter første gang hun ble bedt om det på jobben. En gang jeg var i en jernvarebutikk, ble jeg ekspedert av en gutt jeg antok var en ungdomsskoleelev på utplassering. Jeg spurte om de hadde hadde vanlige dørnøkler nr 8, som passer til de fleste dører i et hus. Nei, svarte han, uten betenkningstid. Jeg hadde ventet han ville si: Jeg skal spørre en av de andre. Hvordan i all verden kunne han vite at de okke hadde nøkler (med mindre en annen kunde nettopp hadde spurt etter det)? Muligens fordi han hadde jobbet der en stund og kunne jobben sin.... Ikke alle er evneveike bare fordi de er unge. 0 Siter
Gjest olala Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Hvorfor så nedsettende? Prøv å se ting i et annet perspektiv, fra andres ståsted. Kanskje pratet faren din utydelig, kanskje var denne kassadamen en vikar, ny i jobben, hadde andre kunder å se til eller noe annet arbeid i kasse, kanskje var hun utenlandsk og kunne dårlig norsk, kanskje hun ikke visste hvor konvoluttene var og måtte tenke seg om. Jeg er selv kassadame, jobber som vikar og jobber derfor i ulike butikker. Ikke så lett å holde orden og oversikt til tider, men jeg anser ikke meg selv for å være dum for det. Det er ofte lett å tro at andre er tankelesere og tenker på akkurat det du selv gjør hele tiden, men sånn er ikke livet, dessverre. Har opplevd kunder som spør hvor vi har Se&Hør (plassert på hyllen ved kassen), kunder som kommer tomhendt til kassen og sier "jeg skal ha en tyggis" uten å legge på en tyggispakke eller ha planer om å gjøre det, mens tyggishyllen bokstavelig talt er i selve kassen, men nærmere kunden enn meg. Akkurat like "dumt". Alle kan ha en dårlig dag og være uoppmerksomme, tregoppfattede. Betyr ikke at alle kassadamer er det. Nei, mente jo ikke at alle er slik da, men syns det var rart at hun ikke skjønte noe så elementært som en konvolutt. Det hele ble litt latterlig i og med at det ikke var noen andre kunder i hele butikken, hun var norsk og pappa snakket veldig tydelig. Jeg hørte jo alt som sto et stykke unna. 0 Siter
Gjest vikar som kassadame Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Nei, mente jo ikke at alle er slik da, men syns det var rart at hun ikke skjønte noe så elementært som en konvolutt. Det hele ble litt latterlig i og med at det ikke var noen andre kunder i hele butikken, hun var norsk og pappa snakket veldig tydelig. Jeg hørte jo alt som sto et stykke unna. Men du åpnet jo innlegget med dette: "Stiller de ingen krav til folk som skal jobbe i butikker nå til dags?" Og angående hun som måtte tenke etter hva tegnestifter var for noe, kanskje hun rett og slett måtte tenke seg om da, om du mente tusjer, blyanter eller kritt? Hva vet vel vi:) Mener uansett det må være lov å være litt treg av og til...uansett om man jobber som kassadame eller ikke... 0 Siter
Gjest olala Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Men du åpnet jo innlegget med dette: "Stiller de ingen krav til folk som skal jobbe i butikker nå til dags?" Og angående hun som måtte tenke etter hva tegnestifter var for noe, kanskje hun rett og slett måtte tenke seg om da, om du mente tusjer, blyanter eller kritt? Hva vet vel vi:) Mener uansett det må være lov å være litt treg av og til...uansett om man jobber som kassadame eller ikke... Innrømmer at overskriften ikke var helt korrekt. Var litt oppgitt og dro alle over en kam. Men syns det er litt rart at de har ansatt hun på Europris f.eks. Snakker ikke kun om konvolutten, men hele holdningen hennes som lyste av anti-service innstilling. Kan godt hende hun er kjempeflink ellers, hva vet jeg, men det var inntrykket jeg fikk av henne, og det er slik jeg husker Europris. Dårlige kunnskaper og dårlig innstilling. Og generelt sett syns jeg ikke betjeningen på Europris er noe å skryte av heller. Sist jeg var der sto det 3 ansatte og skravla i kassa mens jeg måtte vente til de hadde skravla ferdig. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Der jeg handlet i går, var eg ute for et tregt eksemplar av typen kassadame. Jeg hadde kjøpt en pakke med påleggsavskjær, og det var det ikke strekkode på. Hun spurte meg om jeg visste hva det kostet, og da sa jeg at det var 3,40 for hektoen, stor plakat. Hun ropte til en annen om de visste strekkoden, men ingen visste det. Etter noen rop, fikk hun tak i en kalkulator. Pakka veide 356 g. Og så skulle hun regne det ut. Hun tastet og tenkte og kronglet og tenkte. Til slutt tok hun opp telefonen for å ringe etter noen. "Jeg får det ikke til å stemme, " sa hun til meg. "Det må jo koste mer enn en krone!" "Ja, det blir jo noe mellom 10 og 15 kroner da, " sa jeg. "Å???? Hvordan regner jeg dette da?" sa hun. Og så måtte jeg diktere regnestykket. Lang kø. Noen smilte litt. Hun var sikkert flau. Jeg var ikke uhøflig med henne, men synes jo det er litt trist at hun ikke kunne regne det ut.... MED kalkultor! 0 Siter
Gjest vikar som kassadame Skrevet 20. september 2006 Skrevet 20. september 2006 Innrømmer at overskriften ikke var helt korrekt. Var litt oppgitt og dro alle over en kam. Men syns det er litt rart at de har ansatt hun på Europris f.eks. Snakker ikke kun om konvolutten, men hele holdningen hennes som lyste av anti-service innstilling. Kan godt hende hun er kjempeflink ellers, hva vet jeg, men det var inntrykket jeg fikk av henne, og det er slik jeg husker Europris. Dårlige kunnskaper og dårlig innstilling. Og generelt sett syns jeg ikke betjeningen på Europris er noe å skryte av heller. Sist jeg var der sto det 3 ansatte og skravla i kassa mens jeg måtte vente til de hadde skravla ferdig. Hehe, ok, skjønner, har selv dårlig erfaring med Europriskassadamer faktisk. Er bare litt hårsår og oppgitt fordi det er så mange vrange kunder med nedsettende holdning til oss! 0 Siter
dolores83 Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Muligens fordi han hadde jobbet der en stund og kunne jobben sin.... Ikke alle er evneveike bare fordi de er unge. helt enig! er jo noen av oss som kan jobben vår også. alle som jobber i butikk er ikke dumme:) 0 Siter
dolores83 Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Hehe, ok, skjønner, har selv dårlig erfaring med Europriskassadamer faktisk. Er bare litt hårsår og oppgitt fordi det er så mange vrange kunder med nedsettende holdning til oss! tiltredes! 0 Siter
dolores83 Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 hehe, vi har hatt vår andel av udugelige ansatte i den butikken jeg jobber, det er sant, men jeg _må_ jo få presisere at de fleste av oss er sånn rimelig oppegående. når det er sagt, så kan alle få litt "blackout" innimellom, har hendt at jeg ikke har klart å tenke ut helt elementære ting, men da stort sett om jeg er kjempestressa, veldig sulten eller tre stykker spør meg om noe samtidig. da hender det at det koker litt i toppen, og jeg føler meg ikke særlig smart;) men alt i alt, så vil jeg si at de fleste av oss er rimelig normalt intelligente, det er i hvert fall mitt inntrykk etter ca fem år i bransjen. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Noen ganger kan det jo være irriterende når de ikke kan jobben sin. Jeg spurte en gang om de hadde baderomsknagger. Det trodde hun ikke sa hun. Da måtte jeg spørre om hun tror eller vet. Ved å lee seg litt klarte hun faktisk å finne noen. En annen gang måtte jeg le litt. Damen i kassa spurte om jeg kunne sette varene i posen selv, for hun hadde slike menstruasjonssmerter. Stort sett synes jeg folk på butikkene kan jobben sin, men man husker kanskje best morsomme og irriterende epiosoder. 0 Siter
Gjest mrsv Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Kan vel ikke si det om alle fornuftige og hyggelige kassedamer. Ekspeditører generelt har mye kunnskaper om varene de selger. Noen få skulle kanskje ha seg et annet yrke hvor de ikke trenger å være så service innstilt. Hilsen PS Jeg er ikke kassedame, bare mangeårig kunde i mange forskjellige butikker 0 Siter
Gjest ninnima Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 I utgangspunktet er de fleste butikker i dag lagt opp til SELVBETJENING. Dette betyr at DU som kunde (OG FAREN DIN) selv må finne varene dere skal ha. Det er ikke "kassadamens" jobb å springe rundt i butikken å finne varene for dere. Derimot kan hun rettlede å si at det er halvveis på den midterste reolen, men når kunden ikke forstår, ikke ser, ikke finner, da kan det være på sin plass å si "litt lenger, litt til, STOPP!". Jeg vil vel si i de to tilfellene du nevnte at det var KUNDEN som var dum, og ikke kassadamen. Tegnestifter kan være to ting. Sånne man setter ting fast på veggen med, og sånne som man tegner med. 0 Siter
Gjest ninnima Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Innrømmer at overskriften ikke var helt korrekt. Var litt oppgitt og dro alle over en kam. Men syns det er litt rart at de har ansatt hun på Europris f.eks. Snakker ikke kun om konvolutten, men hele holdningen hennes som lyste av anti-service innstilling. Kan godt hende hun er kjempeflink ellers, hva vet jeg, men det var inntrykket jeg fikk av henne, og det er slik jeg husker Europris. Dårlige kunnskaper og dårlig innstilling. Og generelt sett syns jeg ikke betjeningen på Europris er noe å skryte av heller. Sist jeg var der sto det 3 ansatte og skravla i kassa mens jeg måtte vente til de hadde skravla ferdig. Service er noe du betaler for. Du finner ikke det på Nille og Europris. Prøv bokhandelen neste gang. Lavpris-butikkene er lagt opp til selvbetjening, sånn er det bare! 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Du har rett, alle kassadamer i hele Norge er dumme. Uten unntak. 0 Siter
flisa Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 I utgangspunktet er de fleste butikker i dag lagt opp til SELVBETJENING. Dette betyr at DU som kunde (OG FAREN DIN) selv må finne varene dere skal ha. Det er ikke "kassadamens" jobb å springe rundt i butikken å finne varene for dere. Derimot kan hun rettlede å si at det er halvveis på den midterste reolen, men når kunden ikke forstår, ikke ser, ikke finner, da kan det være på sin plass å si "litt lenger, litt til, STOPP!". Jeg vil vel si i de to tilfellene du nevnte at det var KUNDEN som var dum, og ikke kassadamen. Tegnestifter kan være to ting. Sånne man setter ting fast på veggen med, og sånne som man tegner med. Nei - tegnestifter er små nåler. Det andre heter fargestifter. 0 Siter
Gemini Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Nei - tegnestifter er små nåler. Det andre heter fargestifter. Helt enig! 0 Siter
Gjest ninnima Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Nei - tegnestifter er små nåler. Det andre heter fargestifter. Mange kaller det for tegnestifter.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.