Gå til innhold

dumme kassadamer?

Anbefalte innlegg

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• kaffepiken

5

• Piraye

4

• dolores83

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mange kaller det for tegnestifter....

Det heter ikke det for det.

Gjest "Dum" til tider
Skrevet

Der jeg handlet i går, var eg ute for et tregt eksemplar av typen kassadame.

Jeg hadde kjøpt en pakke med påleggsavskjær, og det var det ikke strekkode på. Hun spurte meg om jeg visste hva det kostet, og da sa jeg at det var 3,40 for hektoen, stor plakat. Hun ropte til en annen om de visste strekkoden, men ingen visste det. Etter noen rop, fikk hun tak i en kalkulator. Pakka veide 356 g.

Og så skulle hun regne det ut. Hun tastet og tenkte og kronglet og tenkte. Til slutt tok hun opp telefonen for å ringe etter noen. "Jeg får det ikke til å stemme, " sa hun til meg. "Det må jo koste mer enn en krone!"

"Ja, det blir jo noe mellom 10 og 15 kroner da, " sa jeg.

"Å???? Hvordan regner jeg dette da?" sa hun.

Og så måtte jeg diktere regnestykket. Lang kø. Noen smilte litt. Hun var sikkert flau. Jeg var ikke uhøflig med henne, men synes jo det er litt trist at hun ikke kunne regne det ut.... MED kalkultor!

Det trenger ikke være at hun er treig eller dum at hun ikke greier å regne ut prisen.

Dette kunne like godt skjedd meg, og jeg ser ikke på meg selv som dum. Men når jeg blir stressa så får jeg fullstendig hjernteppe og får problemer med de enkleste oppgaver.

En annen ting som jeg har begynt å tenke på er hvorfor det å være dum er så negativt.

Ingen velger hvilken iq en blir utstyrt med, eller hvilken påvirking en har de første årene for å utvikle sine evner. Jeg vil si at jeg ser mer opp til en person som jobber for å utvikle sine evner, enn en som ikke orker å jobbe, men flyter på det at han har lett for å lære.

Skrevet

Tilslagsord: Bøyingsform Oppslagsord

tegnestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form tegnestift

~stift stift med flatt, rundt hode og kort spiss til å feste papirark til et underlag med

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

fargestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form fargestift

~stift liten stang av fargestoff og bindemiddel til å tegne og fargelegge med

Skrevet

Det heter ikke det for det.

Ikke for deg kanskje,men for andre

Skrevet

Service er noe du betaler for. Du finner ikke det på Nille og Europris. Prøv bokhandelen neste gang. Lavpris-butikkene er lagt opp til selvbetjening, sånn er det bare!

På Nille her jeg bor er det en helt utrolig service. De ansatte gjør ALT for kundene. Spør du om noe du ikke finner har de hentet det i løpet av noen sekunder ;) Veldig bra butikk her hvertfall.

Skrevet

Mange kaller det for tegnestifter....

Spiller ingen rolle om NOEN misforstår og kaller fargestifter for tegnestifter. Det blir ikke riktig for det! Og da er det jamen ikke kunden som spør etter tegnestifter som er dum. Ærlig talt...

Skrevet

Det er fort gjort å få jernteppe på et ord man egentlig vet hva betyr - i hvertfall hvis man er sliten/stresset. Det har skjedd meg også det. En varm sommerdag da jeg trillet babyen min i vogna, kom det en mann forbi og spurte hva barnet het. Jeg fikk jernteppe og kunne ikke huske det.. Fryktelig flaut! Årsaken var at jeg hadde drukket altfor lite hele dagen og hadde søvnunderskudd.

Skrevet

tegnestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form tegnestift

~stift stift med flatt, rundt hode og kort spiss til å feste papirark til et underlag med

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

fargestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form fargestift

~stift liten stang av fargestoff og bindemiddel til å tegne og fargelegge med

Jo da, jeg er klar over dette, men det hjelper lite hva som er riktig i trådstarters setting uansett hva ordbøker sier.

Skrevet

Nei - tegnestifter er små nåler. Det andre heter fargestifter.

Dette er barnelærdom! :-)

Jeg var vel ca 5-6 år da jeg sang "..med blanke ark og tegnestifter tell", og husker godt at foreldrene min rettet på meg og samtidig forklarte meg hva en tegnestift er! :-)

Skrevet

Det er fort gjort å få jernteppe på et ord man egentlig vet hva betyr - i hvertfall hvis man er sliten/stresset. Det har skjedd meg også det. En varm sommerdag da jeg trillet babyen min i vogna, kom det en mann forbi og spurte hva barnet het. Jeg fikk jernteppe og kunne ikke huske det.. Fryktelig flaut! Årsaken var at jeg hadde drukket altfor lite hele dagen og hadde søvnunderskudd.

* fnis *

Han mistenkte deg sikkert ikke for å ha drukket for _lite_ :-|

Skrevet

* fnis *

Han mistenkte deg sikkert ikke for å ha drukket for _lite_ :-|

Håper jeg aldri treffer på ham igjen!!

*fortsatt flau*

Skrevet

Håper jeg aldri treffer på ham igjen!!

*fortsatt flau*

Godt du ikke traff en DOL-mamma - tenk deg den tråden, da:

"Jeg møtte en mor med barnevogn på trilletur i skogen. Hun så temmelig fjern ut, som om hun holdt på å sovne hvert øyeblikk. For å sjekke om hun var såpass oppegående at jeg kunne få kontakt med henne, spurte jeg hva babyen hennes het. Etter å ha sett enda fjernere ut noen sekunder, sa hun litt flau at det husket hun ikke! Jeg er sikker på at det er hennes egen unge, jeg har sett dem i nabolaget her tidligere. Stakkars liten, tenk om moren ruser seg på et eller annet. Hva ville dere ha gjort?"

laguna1365380434
Skrevet

*LOL* Dæven! :-D Men jeg tviler ikke..Muttern fortalte at hun engang måtte vekke min far midt på natta, som hun på det tidspunktet hadde vært gif med i tyve år, med for å høre hva han het...Hun våknet med totalt jernteppe, og var kjempe forvirret! Hahaha!

Skrevet

*LOL* Dæven! :-D Men jeg tviler ikke..Muttern fortalte at hun engang måtte vekke min far midt på natta, som hun på det tidspunktet hadde vært gif med i tyve år, med for å høre hva han het...Hun våknet med totalt jernteppe, og var kjempe forvirret! Hahaha!

*Flirer*

Ja, det der kan hende den beste!

Skrevet

Noe av det mest irriterende jeg visste var folk som ikke -gidda- å lete etter det de skulle ha.

De aller fleste har gått i butikk såppass lenge at de har en formening om hvor ting kan stå, men de aller fleste som spurte gidda max å snu litt på hodet, men ikke å lete. Gudbevares, nei tenke seg til.

"Alle" går rundt med ideologien om at "kunden har rett" osv, vel butikker er selvbetjent. Ingen som tenker det om butikker nei.. Spes middelaldrende/"voksne" damer fra byer er snobbete og tror folka bak kassa er negre.

Skrevet

Godt du ikke traff en DOL-mamma - tenk deg den tråden, da:

"Jeg møtte en mor med barnevogn på trilletur i skogen. Hun så temmelig fjern ut, som om hun holdt på å sovne hvert øyeblikk. For å sjekke om hun var såpass oppegående at jeg kunne få kontakt med henne, spurte jeg hva babyen hennes het. Etter å ha sett enda fjernere ut noen sekunder, sa hun litt flau at det husket hun ikke! Jeg er sikker på at det er hennes egen unge, jeg har sett dem i nabolaget her tidligere. Stakkars liten, tenk om moren ruser seg på et eller annet. Hva ville dere ha gjort?"

Hihi, ja, jeg er veldig glad det var en middelaldrende mann og ikke noen DOL-mamma. De må man passe seg for!! ;o)

Man bør egentlig kun møte andre DOL-mødre når man er uthvilt og opplagt og barnet er iført ullklær. ;o) ;o)

Skrevet

Spiller ingen rolle om NOEN misforstår og kaller fargestifter for tegnestifter. Det blir ikke riktig for det! Og da er det jamen ikke kunden som spør etter tegnestifter som er dum. Ærlig talt...

I hovedinnlegget var det kunden som var dum...

Skrevet

Noe av det mest irriterende jeg visste var folk som ikke -gidda- å lete etter det de skulle ha.

De aller fleste har gått i butikk såppass lenge at de har en formening om hvor ting kan stå, men de aller fleste som spurte gidda max å snu litt på hodet, men ikke å lete. Gudbevares, nei tenke seg til.

"Alle" går rundt med ideologien om at "kunden har rett" osv, vel butikker er selvbetjent. Ingen som tenker det om butikker nei.. Spes middelaldrende/"voksne" damer fra byer er snobbete og tror folka bak kassa er negre.

Så det hadde vært greit da dersom de som satt i kassa virkelig var svarte? De kan man behandle annerledes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...