Gå til innhold

dumme kassadamer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det hadde vært greit da dersom de som satt i kassa virkelig var svarte? De kan man behandle annerledes?

For meg er "å bli behandla som en neger" en utrykksmåte, fordi alle (tydeligvis inkludert du) forstår hva jeg mener med det. Det er dermed ikke sidestilt med å være rasist ser du..

Men kanskje du kan fokusere på det viktige ved innlegget istedet for tåpeligheter?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• kaffepiken

5

• Piraye

4

• dolores83

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tilslagsord: Bøyingsform Oppslagsord

tegnestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form tegnestift

~stift stift med flatt, rundt hode og kort spiss til å feste papirark til et underlag med

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

fargestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form fargestift

~stift liten stang av fargestoff og bindemiddel til å tegne og fargelegge med

Jeg kan vinne mange eksempler på hva folk sier, som ikke står i ordboka. Det kalles dialekt.

Spiller ingen rolle hva som er "korrekt" hvis den som bruker ordet mener noe annet.

Skrevet

Det er fort gjort å få jernteppe på et ord man egentlig vet hva betyr - i hvertfall hvis man er sliten/stresset. Det har skjedd meg også det. En varm sommerdag da jeg trillet babyen min i vogna, kom det en mann forbi og spurte hva barnet het. Jeg fikk jernteppe og kunne ikke huske det.. Fryktelig flaut! Årsaken var at jeg hadde drukket altfor lite hele dagen og hadde søvnunderskudd.

Hahaha!

Jeg sa feil alder på guttungen en gang jeg skulle presentere meg på foreldremøte i bhg. Sånn "hei, jeg heter Wallace, og er mor til Wallace jr som er 5 år."

Og da turen hadde gått videre, kom jeg på at han var 4. Hjelpe meg. De som visste alderen hans trodde sikkert jeg var klin idiot. *rødme*

Skrevet

Det heter ikke det for det :)

Folk sier dørhåndtak også om dørvrider. Enda dørhåndtak er en fast installasjon, en sånn bøyle til å dra i f.eks, mens en dørvrider er til å vri på for å åpne døra :)

Ja nettopp, og det finnes drøssevis av eksempler. Folk sier også ofte stikkontakt om støpsel. De sier dumper når de mener humper. Og krakk når de mener benk. Og kake for brød.

Det skal da ikke være noe NM i norsk verken for å handle eller ekspedere... :-)

Skrevet

Ja nettopp, og det finnes drøssevis av eksempler. Folk sier også ofte stikkontakt om støpsel. De sier dumper når de mener humper. Og krakk når de mener benk. Og kake for brød.

Og klubbe for kjærlighet - selv om alle vet jo at en klubbe er noe til å slå med, og kjærlighet kan ikke kjøpes for penger....

Skrevet

Hahaha!

Jeg sa feil alder på guttungen en gang jeg skulle presentere meg på foreldremøte i bhg. Sånn "hei, jeg heter Wallace, og er mor til Wallace jr som er 5 år."

Og da turen hadde gått videre, kom jeg på at han var 4. Hjelpe meg. De som visste alderen hans trodde sikkert jeg var klin idiot. *rødme*

*S*

Sånt er ganske pinlig ja..!

Skrevet

For meg er "å bli behandla som en neger" en utrykksmåte, fordi alle (tydeligvis inkludert du) forstår hva jeg mener med det. Det er dermed ikke sidestilt med å være rasist ser du..

Men kanskje du kan fokusere på det viktige ved innlegget istedet for tåpeligheter?

Nei, det er ikke sidestilt med å være rasist.

Men når du bruker sånne uttrykk, er du med på å opprettholde tankegangen.

Skrevet

Jeg kan vinne mange eksempler på hva folk sier, som ikke står i ordboka. Det kalles dialekt.

Spiller ingen rolle hva som er "korrekt" hvis den som bruker ordet mener noe annet.

For å rote enda mer i grøten, hva i all verden har 'tegne' med disse tegnestiftene å gjøre da? ;o)

Skrevet

For å rote enda mer i grøten, hva i all verden har 'tegne' med disse tegnestiftene å gjøre da? ;o)

Jeg VET ikke, men siden jeg levde i den mørke middelalderen før datamaskinene kom, kan jeg gjette:

Den gangen satt arkitekter, ingeniører o.l. ved "tegnebrett" og konstruerte for hånd på store ark. Disse brettene var ikke flate - man kunne ikke ligge utover dem, heller. Derfor sto de litt på skrå. Jeg antar at kanskje tegnestifter da ble brukt til å holde arkene på plass.

Skrevet

Heimbakakak. :o) Eller grovkak og finkak.

Skrevet

Nei, det er ikke sidestilt med å være rasist.

Men når du bruker sånne uttrykk, er du med på å opprettholde tankegangen.

En metafor er og blir en metafor, og har ingenting med en rasistisk tankegang å gjøre.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Der jeg handlet i går, var eg ute for et tregt eksemplar av typen kassadame.

Jeg hadde kjøpt en pakke med påleggsavskjær, og det var det ikke strekkode på. Hun spurte meg om jeg visste hva det kostet, og da sa jeg at det var 3,40 for hektoen, stor plakat. Hun ropte til en annen om de visste strekkoden, men ingen visste det. Etter noen rop, fikk hun tak i en kalkulator. Pakka veide 356 g.

Og så skulle hun regne det ut. Hun tastet og tenkte og kronglet og tenkte. Til slutt tok hun opp telefonen for å ringe etter noen. "Jeg får det ikke til å stemme, " sa hun til meg. "Det må jo koste mer enn en krone!"

"Ja, det blir jo noe mellom 10 og 15 kroner da, " sa jeg.

"Å???? Hvordan regner jeg dette da?" sa hun.

Og så måtte jeg diktere regnestykket. Lang kø. Noen smilte litt. Hun var sikkert flau. Jeg var ikke uhøflig med henne, men synes jo det er litt trist at hun ikke kunne regne det ut.... MED kalkultor!

Husker da jeg selv satt i kassa (i videregåendeskoletiden). På en travel lørdag, litt utpå dagen, med en uendelig kø med kunder, da blir de enkleste regnestykker uoverkommelige.

Husker jeg greide ikke å regne ut i hodet hvor mye kunden skulle ha igjen hvis han skulle betale f.eks. 105,50 og ga meg en femhundrelapp, en femmer og en femtiøring. Hvis jeg hadde slått inn 500 på kassa og han kom med en femmer og en femtiøring ble jeg helt blank.

Så det er ikke sikkert kassadama var dum, altså. :)

Skrevet

tegnestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form tegnestift

~stift stift med flatt, rundt hode og kort spiss til å feste papirark til et underlag med

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

fargestifter substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form fargestift

~stift liten stang av fargestoff og bindemiddel til å tegne og fargelegge med

konklusjon: kassadama burde ha slått opp i ordboka;)

Skrevet

Wow..tenk at du forsvarer å bruke et slikt uttrykk.

Og for å være ærlig, nei..jeg skjønte ikke hva du mente. Det er da nok av rasister som mener at man kan behandle svarte som laverestående vesener.

Skrevet

Jo - lite ordning och reda måste vi ha :)

Skrevet

Jeg VET ikke, men siden jeg levde i den mørke middelalderen før datamaskinene kom, kan jeg gjette:

Den gangen satt arkitekter, ingeniører o.l. ved "tegnebrett" og konstruerte for hånd på store ark. Disse brettene var ikke flate - man kunne ikke ligge utover dem, heller. Derfor sto de litt på skrå. Jeg antar at kanskje tegnestifter da ble brukt til å holde arkene på plass.

Det stemmer ;)

Skrevet

En metafor er og blir en metafor, og har ingenting med en rasistisk tankegang å gjøre.

Metafor? Makan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...