Gå til innhold

Kjøp av leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest leilighetskjøper
Skrevet

Hva er foskjellen på prisantydning, verditakst og lånetakst?

Hva er prisen på leiligheten? Må man regne med at den blir mye dyrere enn det som står i annonsen?

Skrevet

Lånetakst og verditakst er som regel fastsatt av en takstmann. Lånetaksten er omtrent det du kan belåne leiligheten med (men mange banker opererer med egne regler). Verditaksten er høyere, og det er dette beløpet folk gjerne mener når de snakker om hva taksten er på en leilighet.

Prisantydning er bare et tall som mekler og selger har kommet fram til. Det skal lokke den "riktige" målgruppen til å komme på visning. Er det en leilighet mange vil være interessert i, kan salgsprisen bli mye høyere. Har de slitt med å få solgt leiligheten, kan prisantydningen være det beløpet selger ikke er villige til å gå under.

Beskrivelsen ovenfor er ikke spesielt profesjonell, men håper det likevel var en oppklaring. Jeg synes også du skal lese dette:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1026128788.06

Skrevet

Prisantydning er den prisen megleren mener det kan gå for.

Verditakst er den takst foretatt av takstmann, lånetakst er en 'forsiktig' verditakst, gjerne 10-20% under verditaksten.

Neste gnag jeg skal selge skal jeg sette en pris og si 'dette er prisen' :)

Over eller under takst kan variere, men vi har vel sett mange eksempler på at 'over' er normen.

Gjest leilighetskjøper
Skrevet

Lånetakst og verditakst er som regel fastsatt av en takstmann. Lånetaksten er omtrent det du kan belåne leiligheten med (men mange banker opererer med egne regler). Verditaksten er høyere, og det er dette beløpet folk gjerne mener når de snakker om hva taksten er på en leilighet.

Prisantydning er bare et tall som mekler og selger har kommet fram til. Det skal lokke den "riktige" målgruppen til å komme på visning. Er det en leilighet mange vil være interessert i, kan salgsprisen bli mye høyere. Har de slitt med å få solgt leiligheten, kan prisantydningen være det beløpet selger ikke er villige til å gå under.

Beskrivelsen ovenfor er ikke spesielt profesjonell, men håper det likevel var en oppklaring. Jeg synes også du skal lese dette:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1026128788.06

Hjertlig takk for svar og fin link! Den skal jeg skrive ut og lese nøye og ta vare på

Skrevet

Prisantydning er den prisen megleren mener det kan gå for.

Verditakst er den takst foretatt av takstmann, lånetakst er en 'forsiktig' verditakst, gjerne 10-20% under verditaksten.

Neste gnag jeg skal selge skal jeg sette en pris og si 'dette er prisen' :)

Over eller under takst kan variere, men vi har vel sett mange eksempler på at 'over' er normen.

Hvorfor vil du sette prisen på den måten? Er du ikke interessert i å oppnå så høy pris som markedet er villig til å betale?

Skrevet

Hvorfor vil du sette prisen på den måten? Er du ikke interessert i å oppnå så høy pris som markedet er villig til å betale?

Jeg har franske aner og syns den franske måten å gjøre det på er mye greiere :)

Skrevet

Jeg har franske aner og syns den franske måten å gjøre det på er mye greiere :)

Ok, om du har råd til det, så :-).

Skrevet

Prisantydning er jo den pris selger antyder og kanskje forventer, men det er mulig å by både mer og mindre.

I et stramt marked, som nå, er prisantydning gjerne over verditakst. I et dårligere marked (for selger) er gjerne prisantydning under takst.

Skrevet

Ok, om du har råd til det, så :-).

Råd ?

Hvem har sagt at jeg nødvendigvis får mindre ? Forrige leilighet jeg solgte var det mange og dustete budrunder, med folk som gikk opp 4-500 kroner, og stoppet bare noen titals tusen over takst.

'No sale' sa jeg. Kranglet litt med takstmannen, som satte opp taksten med 50.000, første bud som kom neste gang var på det jeg ville ha.

Pr i dag har jeg en verdivurdering på ca 3 mill. Jeg har vurdert å bare legge ut en annonse som sier 'prisen er 3.5 millioner'. For da selger jeg tvert.

Så kan den jo bare ligge ute for salg :)

Skrevet

Råd ?

Hvem har sagt at jeg nødvendigvis får mindre ? Forrige leilighet jeg solgte var det mange og dustete budrunder, med folk som gikk opp 4-500 kroner, og stoppet bare noen titals tusen over takst.

'No sale' sa jeg. Kranglet litt med takstmannen, som satte opp taksten med 50.000, første bud som kom neste gang var på det jeg ville ha.

Pr i dag har jeg en verdivurdering på ca 3 mill. Jeg har vurdert å bare legge ut en annonse som sier 'prisen er 3.5 millioner'. For da selger jeg tvert.

Så kan den jo bare ligge ute for salg :)

Ja, om du har råd til å la den ligge ute for salg en stund, så.

Ellers har jeg større tro på en vanlig, åpen, budrunde.

Skrevet

Ja, om du har råd til å la den ligge ute for salg en stund, så.

Ellers har jeg større tro på en vanlig, åpen, budrunde.

Råd ? Jeg bor jo her, og syns det er fint her, og har ingen grunn til å flytte :)

Annet en meeget god pris.

Skrevet

Råd ? Jeg bor jo her, og syns det er fint her, og har ingen grunn til å flytte :)

Annet en meeget god pris.

Ok, da blir det noe annet, trodde du hadde konkret plan om salg, jeg. Da haster det jo ofte litt mer å få pengene, og en vil gjerne ha mest mulig.

Skrevet

Ok, da blir det noe annet, trodde du hadde konkret plan om salg, jeg. Da haster det jo ofte litt mer å få pengene, og en vil gjerne ha mest mulig.

Jeg vil ha mest mulig :)

Og beste måten å gjøre det på er å ha en høy fastpris hehe.

Det er _min_ pris for å gidde flytte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...