Gå til innhold

Hvordan får dere tingene gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest får ingenting gjort...
Skrevet

Nå har jeg masse ting å gjøre, igjen. Studier, oppgaver, husarbeid, hjelpe barn med lekser, oppvasken, klesvasken, hagen - alt må gjøres og hvordan får jeg det gjort?

Jeg må bare innrømme at jeg sliter med å få ting gjort. Setter meg ned i sofaen og måper som en fisk på land og bare ser ut over alle oppgavene, ingen av dem særlig lystbetonte, egentlig, og gjør ingen av dem!

Jeg tror det kommer av at hvis jeg gjør en ting, gnager det i meg at det finnes så mye annet, like viktig, jeg ikke gjør. Eller jeg mister motet, fordi å gjøre en ting, betyr at alt det andre ikke blir gjort. Eller jeg vet ikke - kanskje synes jeg synd på meg selv som må gjøre slike jobber i stedet for å slenge meg ned i sofaen og se på et naturprogram på tv eller få lest avisa så jeg er oppdatert når jeg møter de andre på skolen dagen etter...

Det jeg ønsker meg, er en hushjelp! Og en mamma! Som vasker, rydder, lager maten, tar oppvasken - slik at jeg bare må ta meg av barna og meg selv på alle andre måter.... Ja, jeg vet dette er selvmotsigende, men likevel...

Er det flere enn meg som bare synker ned i sofaen og ikke får gjort noe som helst fornuftig når oppgavene faktisk tårner seg opp og burde bli tatt fortløpende? Og - enda viktigere - er det noen som har gode råd til hva jeg skal si til meg selv for å få meg selv opp av sofaen og til å gyve løs på oppgavene - og gå glipp av alle andre mulige ting jeg så mye heller kunne eller ville ha gjort?

Takk for råd.

Skrevet

Skriv en overkommelig liste for dagen og gi deg selv en belønning når du er ferdig med den.

Skrevet

Jeg er streng mot meg selv og prøver å ha rutiner og gjøre ting etter hvert, ikke vente til det hoper seg opp. Har f.eks en fast dag i uken jeg vasker skikkelig, klesvasken prøver jeg å hele tiden få unna. Litt planlegging når det gjelder middager og s¨ånt hjelper også.

Det går vel stort sett i ett, men det er bedre det enn sånne store skippertak en gang i blant.

Desstuten har jeg det problemet at jeg ikke klarer å slappe av hvis jeg vet at det er noe som skulle vært gjort.

Skrevet

Heisan,

Sånn har jeg hatt det litt siste uken også...

usj...

Kanskje vi kan hjelpe hverandre i gang - Hvis jeg setter på en klesvask, gjør du det også?

Skrevet

Det eneste som hjelper er å lage en rutine og følge den.

Større oppgaver som skal gjøres skriver du på en liste, og så tar du en hver dag.

For husarbeidet, sjekk ut http://www.flylady.net

Gjest også husmor/student/mamma/ansatt osv.
Skrevet

Gjør litt husarbeid først så du ikke stresser med det. Så kan du sette deg ned å lese...... Les når du er alene hjemme, og prøv om du kan lese da og vente med husarbeidet. For det kan du gjøre litt av når ungene er der.

Gjest Rotehue til tider
Skrevet

Mens du sitter i sofaen så skriver du ned de tingene du mener skal være gjort.Strek ut etter hvert som du har utført jobben. Gjør det som vane at før du setter deg i sofaen, så setter du på oppvaskmaskin og/vaskemaskin om det er nødvendig.

Prøve å lage faste rutiner og ha faste plasser for tomflasker, aviser o.l.Lurt å sortere ut reklame og brev like etter at posten er mottatt. Greitt å innføre en rotefri sone, f.eks. at salongbordet eller spisebordet alltid skal være fritt for kopper og aviser når natta kommer. Så kan en utvide sonene etter hvert.

For å komme i gang så samler jeg sammen klær, sko, papirer, o.l. slik at det ikke f.eks ligger aviser på alle bord og benker. Ting som hører barna til legger jeg i hauger eller legger dem i de respektive rom, slik at de får ta dem selv.

Skrevet

Jeg prøver å gjøre litt hver dag i hjemmet. Men noen dager er jeg helt utslitt etter jobb og hvis det er menstruasjon rett rundt hjørnet. Da slapper jeg av og tåler at det flyter litt i rommene.

Men dagene hvor det er sol og mensen er ferdig så får jeg ny giv. Det kan også hende at det har vært en riktig god dag på jobb og alt dette gjør med i godt humør og da setter jeg igang. Vasker og rydder i flere timer og får unnagjort det meste.

Ellers så setter jeg alltid på en vaskemaskin med tøy før jeg legger meg slik at det kan tørkes dagen etter. Bare det å få tøyet igang merkes godt i huset. Tøy som flyter er utrolig rotete.

Skrevet

Forslag:

Skriv en liste. For hver ting du får gjort er det en tilfredsstillelse å kunne krysse den ut. Du får i hvertfall oversikt over hva som skal gjøres og det skaper en følelse av kontroll. Du har styringa på hva som skal gjøres, hva du velger å gjøre, og hva du velger å utsette.

Første punkt på lista kan være: Lag liste over arbeidsoppgaver.. Så går det første punktet fort i allefall :o)

Skrevet

Større oppgaver som skal gjøres skriver du på en liste, og så tar du en hver dag.

Heisan,

Var inne på linken, måtte flire litt, men har nå pusset vasken i alle fall! : ))

Det var litt av en formulering...

Tror ikke jeg skal bytte navn til Martha Stewart enda...

Skrevet

Heisan,

Var inne på linken, måtte flire litt, men har nå pusset vasken i alle fall! : ))

Det var litt av en formulering...

Tror ikke jeg skal bytte navn til Martha Stewart enda...

Den er litt amerikansk, ja ;-)

Men mye nyttig hvis man klarer å overse kulturforskjellene.

Skrevet

Den er litt amerikansk, ja ;-)

Men mye nyttig hvis man klarer å overse kulturforskjellene.

Det jeg trenger å vite er hvordan jeg router halvparten av tingene til mannens email..

Gjest Rydde, sortere og få vaskehjelp
Skrevet

Synker vel ikke akkurat ned i soffan :) men blir oppgitt en del selv.

Vi har tatt tak i det og snakket litt og skal snart sette oss ned og planlegge vi her hjemme da.

Småoppgaver skal fordeles på ungene, vi tar vanlige oppgaver og vi får vaskehjelp minst en gang hver 14 dag.

Utover det har jeg ommøbler litt, sortert og ryddet slik at rotet ikke kommer fra ting en ikke trenger iallefall.

Det er ikke lett å få til alt når en jobber fullt, og ting som middag, klesvask og oppvask f.eks. må jo tas uansett hvordan ting ligger ann.

Så jeg merker at gulvvask og støvtørking havner rimelig langt bak i køen.

Det skal det altså bli en ordning på nå, deilig :)

Skrevet

Det jeg trenger å vite er hvordan jeg router halvparten av tingene til mannens email..

God tanke.

Men jeg har latt være å melde meg inn, for man får visstnok 40-50 mailer om dagen.

Skrevet

God tanke.

Men jeg har latt være å melde meg inn, for man får visstnok 40-50 mailer om dagen.

Med 40-50 mailer som dumper inn hver dag skjønner man hvorfor disse husmødrene sliter med å rekke husarbeidet.

Skrevet

God tanke.

Å hjelp! Jeg meldte meg heller ikke inn, men kanskje jeg kan melde HAM inn? Det hadde vært noe det!!

Finnes det sånne sider for menn mon tro? Fly Man? et motstykke til Spider Man, kanskje?

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg syns det er så kjedelig å gjøre masse sånt alene jeg. Så vi er nå tre stykker som har rullert litt og tatt et kraftig skippertak i ett og ett hus. Ryddet ut av klesskap, dratt frem møbler og vasket bak og alt sånt man ellers aldri gjør. Det var veldig effektivt OG hyggelig. Og det var så deilig etterpå! Tre stykker i 6 timer. Det er effekt det!

Jeg _klarer_ jo å gjøre det alene også, det er jo ikke det, men slik ble det sosialt også.

Gjest får ingenting gjort...
Skrevet

FlyLady ser morsomt ut - skal se over det i kveld - nå har jeg skrevet ut sidene - akk ja - med andre ord fått noen løs-ark til å organisere...må le av meg selv av og til!

Takk for tips!

Skrevet

Hehe. Når jeg får sånne "detter ned i sofaen og veggene kommer nærmere og nærmere" så bruker jeg å gå på besøk til noen jeg vet har kontroll i sitt hjem. Det hjelper faktisk, jeg får ånden. Et eller annet blir ordnet :)

Noen ganger må vi hoppe over den daglige støvsugingen å ta fatt på andre områder. Jeg drar gjerne med meg ungene på dette, de har ikke vondt av å lære... Så synker jeg fornøyd ned i sofaen etterpå ;)

Skrevet

Foreslår som flere her at du lager en liste med oppgaver og krysser dem av etterhvert. Om du ikke får gjort alt så ser du i hvert fall på listen at du har gjort noe, og alt er bedre enn ingenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...