Gå til innhold

Intervju! Førskolelærere, hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på intervju på mandag til en nystartet barnehage.

Jeg gruer meg noe helt intenst, ettersom jeg ikke har vært på intervju før.

Jeg skal på intervju til en førskolelærer 2 stiling på en småbarns avdeling.

Så hva er typiske ting de vil spørre meg om?

Hva bør jeg være forberedt på?

Hva bør jeg IKKE svare, som blir oppfattet på negativt?

Og det jeg egentlig gruer meg mest til er spørsmål om hva mitt pedagogiske grunnsyn er.

Føler jeg ikke har noe særlig til grunnsyn siden jeg er nettopp ferdig utdannet.

Men det er vel viktig å kunne svare på?

Gjest noen ting
Skrevet

Se i dagbladet, lurer på om de hadde noen tips der. Ellers aetat.

Vær deg selv!

Vær velstelt og kle deg ordentlig.

Ha med de papirer du evt skal ha med deg.

Vær ærlig! Nr. 1 er det.

Skrevet

Se i dagbladet, lurer på om de hadde noen tips der. Ellers aetat.

Vær deg selv!

Vær velstelt og kle deg ordentlig.

Ha med de papirer du evt skal ha med deg.

Vær ærlig! Nr. 1 er det.

Ok tar det til etterretning.

Jeg vil gjerne høre fra førskolelærere som har vært på intervju!!

sprelline1365380900
Skrevet

- Hvordan kan du bidra til å skape et godt arbeidsmiljø?

- Hva gjorde at du valgte å bli førskolelærer?

- Dine positive/sterke sider.

- Dine negative/svake sider.

- Hva legger du i godt foreldresamarbeid? Og hva legger du i og ha respekt for alle foreldre?

- Hvilke erfaringer du har fra f.eks som tillitsvalgt, trener i et idrettslag der du har tett foreldresamarbeid?

- Hvordan er du som leder?

Skrevet

Tror ikke du vil få spm om ditt pedagogiske grunnsyn. Det har jeg aldri fått og ingen av mine venninner :)

Skrevet

For det første; det er viktig at du skaper et så riktig bilde av DEG som mulig. Det er viktig for arbeidsplassen din (og dine fremtidige kollegaer) at man kan få et så ærlig inntrykk som mulig, slik at man kan velge en kollega som "passer" best mulig inn - med tanke på personlige egenskaper og holdninger.

Prøver man å gjøre seg til en annen enn den man er, vil dette før eller siden komme frem, og det er IKKE noen god attest å ha med videre (for det vil garantert komme opp på et referanseintervju).

Nå regner jeg med at du har tenkt å være deg selv, da, men måtte bare få det ut.. :P

Vi spør etter mye av det samme til både assistenter og pedagoger på intervju, men mer utfyllende hos pedagogene da. Men et intervju er jo dynamisk da, så nye spørsmål dukker jo opp underveis som samtalen går sin gang. Noen av spørsmålene vi stiller er som følger:

- spørsmål fra søknaden (eventuelle hull i CVen må kanskje forklares el. utdype arbeidsforhold/arbeidsmåter/erfaringer/interesser)

- hvorfor ville du jobbe i barnehage/bli førskolelærer?

- hvorfor søker du stilling akkurat hos oss?

- søkeren får skryte "hemningsløst" om seg selv ;) - "hvem er jeg"

- hvilke sterke/positive sider/egenskaper har du

- hvor er forbedringspotensialet?

- hvis vi spurte tidligere kollegaer, hvordan ville de karakterisert deg?

- og hvis vi spurte tidligere overordnet (sjef?)

- Så spør vi en del om ulike begreper - Hvilke tanker har du om/hva legger DU i:

- Omsorg

- Lek

- Læring

- Grensesetting

- Hva mener du er viktig for barn, for at de skal kunne vokse (ikke fysisk) og utvikle seg?

- Hva er viktig for å gjøre barn trygge?

- Hvilke tanker har du om foreldresamarbeid?

- Hvordan reagerer du på stress?

- Hvordan reagerer du om du møter sure/frustrerte foreldre (noen ganger hatt en dårlig morgen/dag, noen ganger berettiget kritikk mot bhg.)?

- Hvilke tanker har du om personalsamarbeid?

- Hva er viktig for å få til et godt miljø på arbeidsplassen?

- Spørsmål rundt ledelse; hva slags leder er du, hvordan vil du motivere medarbeiderne dine, hvordan få medarbeiderne til å gjøre det de skal osv. osv.

Husker ikke alle spørsmålene i hodet, men det er en del små spørsmål rundt alle de store.

Begreper som faller i god jord hos oss er ord som; trygghet, stabilitet, forutsigbarhet, rutiner, rammer, tydelige voksne, godt og nært foreldresamarbeid, god informasjon/dokumentasjon, godt arbeidsmiljø, latter/humor/glede, impulsivitet, inspirere, leken/barnslig, profesjonell, engasjert, varme, mm.

For oss er dette selvsagte ting, og vi ønsker at våre medarbeidere også skal ha disse verdiene. Vi merker fort om en person bare lister opp begreper h*n vet passer inn, eller om h*n "eier" det, at de er en del av egne meninger/holdninger.

Nervøse er vel de fleste som er på intervju, noe annet er vel unaturlig. Men for all del; UNNGÅ ja og nei-svar!!! Prøv å slenge på noen kommentarer, for å utdype hva du mener. Husk, intervjuerne er ikke tankelesere, og du skal "selge" deg selv.

Prøv å slappe av og være deg selv så godt du kan, det går helt sikkert myyyye bedre enn du tror! :)

lykke til!! klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...