Gå til innhold

Neuroleptika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved langvarig bruk av store doser nevroleptika er en mest redd for tardive dyskinesier. Dette er ufrivillige bevegelser i ansikt, armer eller ben. Det kan være svært sjenerende og plagsomt. Det forsvinner heller ikke når en slutter med medisinen.

Konkret vil det være vanskelig å vurdere evt. senskader hos en slik pasient fordi 1200 mg per døgn i mange år også indikerer en svært alvorlig sykdomsgrad som i seg selv sikkert innebærer hjerneskader.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24680-neuroleptika/#findComment-103229
Del på andre sider

Gjest pårørende

Ved langvarig bruk av store doser nevroleptika er en mest redd for tardive dyskinesier. Dette er ufrivillige bevegelser i ansikt, armer eller ben. Det kan være svært sjenerende og plagsomt. Det forsvinner heller ikke når en slutter med medisinen.

Konkret vil det være vanskelig å vurdere evt. senskader hos en slik pasient fordi 1200 mg per døgn i mange år også indikerer en svært alvorlig sykdomsgrad som i seg selv sikkert innebærer hjerneskader.

Tusen takk for svar!

Jeg håper du har tid/mulighet til å antyde hvaslags hjerneskade det her kan være snakk om. jeg forstår jo at et evt svar nødvendigvis vil måtte være rimelig hypotetisk, men ville likevel sette stor pris på mulige diagnoser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24680-neuroleptika/#findComment-103259
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg håper du har tid/mulighet til å antyde hvaslags hjerneskade det her kan være snakk om. jeg forstår jo at et evt svar nødvendigvis vil måtte være rimelig hypotetisk, men ville likevel sette stor pris på mulige diagnoser.

Dersom det overhode finnes andre senskader enn tardive dyskinesier, finnes det sikkert ingen diagnose for dette.

Jeg ser dere spør på apotekerforumet også. Jeg vil anta at spørsmålet du stiller der kan besvares med at det er >99% ssannsynlighet for at dette skyldes ny sykdom.

Jeg har søkt en del på pubmed uten å finne noe om det du spør om.

Om du ønsker å få de beste opplysninger om dette, foreslår jeg at du spør produsentene.

Nozinan - Pharmacia&Upjohn.

www.pharmacia.se

Largactil - Rhone-Poulenc Rorer. www.aventis.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24680-neuroleptika/#findComment-103697
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Dersom det overhode finnes andre senskader enn tardive dyskinesier, finnes det sikkert ingen diagnose for dette.

Jeg ser dere spør på apotekerforumet også. Jeg vil anta at spørsmålet du stiller der kan besvares med at det er >99% ssannsynlighet for at dette skyldes ny sykdom.

Om du ønsker å få de beste opplysninger om dette, foreslår jeg at du spør produsentene.

www.pharmacia.se

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24680-neuroleptika/#findComment-103698
Del på andre sider

Gjest pårørende

www.pharmacia.se

Tusen takk for hjelpen, både til deg og farmasøyten!

Eldre mennesker er, dessverre og naturlig nok, slik ressurssene i psykiatrien er, nedprioriterte - og på en måte må vi klare oss selv langt på vei alene som pårørende. I tillegg kommer problet at det helt tydelig ikke er en psykose, derfor ble vi litt opptatt av det du skrev om hjerneorganisk sykdom.

men som sagt, tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24680-neuroleptika/#findComment-104357
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...