Gå til innhold

rundkjøringer ,hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis feks jeg skal svinge til venstre i en rundkjøring som har to kjærefelt.

Når jeg da skal blinke meg. Skal jeg skifte felt i selve rundkjøringen når jeg kjører ut slik at jeg kommer ut i høyre felt på den veien jeg skal innpå. Eller kan jeg kjøre ut i venstre felt som også er lovlig og fullt mulig når jeg skal ut av rundtkjøringa.

jeg har ihvertfall vikeplikt for de som er i rundkjøringa om jeg evt skifter felt slik at jeg kommer ut i riktig felt ikke sant? . La oss si vi te nker oss den sinsen rundkjøringen. (grøss).

Og hva hvis det er en vanlig rundkjøring. Den har egentlig bare et kjørefelt når man skal ut da. La oss si jeg skal til venstre også her. Det er en stor rundkjøring og jeg kan svinge til venstre og kjøre innerst liksom.Og det er også plass til at biler som skal rett fram vil kunne kjøre i det ytterste feltet siden rundkjøringa er så svær. Men når man skal svinge ut og både jeg som skulle til venstre. OG bilen som skal rett fram .Vi skal begge samme vei. Jeg vil mene at han har vikeplikt for meg siden jeg kom inn i rundkjøringen først og at når jeg blinker og gir tegn mot høyre og kjører ut så er det riktig og bilen som skal rett fram ikke kan på en måte bare "kjøre forbi" meg i rundkjøringa.

huff. helt håpløst det her å forklart hva jeg mener uten å tegne og forklare. ..

Skrevet

Slapp av, det ordner seg :)

Ta en tur til sinsenkrysset og prøv, at det skal være noe forferdelig sted er en myte.

Ta en dag bare ved å kjøre rundt i rundkjøringer, det farligste av alt er usikre bilister.

Skrevet

Slik er det. Tenk på rundkjøringen som et vanlig kryss - at du kommer til en forkjørsvei.Du har dermed vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen. Før et kryss skal man med tegn vise hvor man har tenkt seg - så du blinker da til venstre om det er det du skal - og når det er ledig - så legger du deg lengst inn i rundkjøringen - fordi du ikke skal til høyre eller rett frem.

Når du er inne i rundkjøringen har du vikeplikt når du skifter felt - akkurat som en annen vei med to kjørefelt.

Det er egentlig ganske logisk når man ikke gjøre det vanskeligere enn det er.

lalala1365380457
Skrevet

uansett hvis du ligger innerst i rundkjøringen og skal ut, så har du vikeplikt for en eventuell bil på din høyre side, uavhengig av om du var i rundkjøringen først =) blir sett på som på lik linje med filskifting på en vanlig vei.

rundkjøringer med ett felt, men som er så breie at det er plass til to biler, er kun så breie for å gjøre det lettere for trailere.

Skrevet

uansett hvis du ligger innerst i rundkjøringen og skal ut, så har du vikeplikt for en eventuell bil på din høyre side, uavhengig av om du var i rundkjøringen først =) blir sett på som på lik linje med filskifting på en vanlig vei.

rundkjøringer med ett felt, men som er så breie at det er plass til to biler, er kun så breie for å gjøre det lettere for trailere.

men hvis det går to filer ut av rundkjøringen. Og jeg er plassert i innerste feltl Bør jeg da skifte felt i rundkjøringen slik at jeg kommer ut i ytterste/høyre felt. La oss si jeg skal rett framda. Eller bør jeg blinke meg ut og bare kjøre ut i det innerste feltet også skifte felt når jeg er ute av rundkjøringen.

Skrevet

Vet ikke om jeg fikk dette helt med meg, men forsøker å svare likevel.

Hvis det er to filer inn i rundkjøringen og en ut igjen, så ligger du i venstre fil inn mot rundkjøringen. Du kan gjerne blinke til venstre før rundkjøringen, de lærer jo det nå og er en meget god regel.

Men husk å blinke deg ut igjen av rundkjøringen.

Er det to filer inn og to ut kan du velge hvilken du vil ligge i.

Skift ikke fil inne i selve rundkjøringen, fordi det er så jævlig uoversiktlig å gjøre det, det er fort gjort å ha en bil på utsiden din som du ikke ser.

Var det svar på spørsmålet ditt?

Har du kjørt opp igjen eller skal du snart?

Bilkjøring er ikke så veldig vanskelig, men du må lære deg til å slappe av og tenke fornuftig.

Skrevet

men hvis det går to filer ut av rundkjøringen. Og jeg er plassert i innerste feltl Bør jeg da skifte felt i rundkjøringen slik at jeg kommer ut i ytterste/høyre felt. La oss si jeg skal rett framda. Eller bør jeg blinke meg ut og bare kjøre ut i det innerste feltet også skifte felt når jeg er ute av rundkjøringen.

Jeg tror aldri jeg skiftet felt inne i Sinsen-rundkjøringen hvis jeg har lagt meg riktig i utgangspunktet, og jeg kjører der ofte. Alle utkjøringene derfra har plass til to biler et lite stykke hvis det ikke er veiarbeid der.

Det er skiltet helt nøyaktig hvordan man skal kjøre inn. Hvis alle følger dem, har du klar bane i høyre felt når du skal ut via det venstre. Det er jo ny fletting (med de som kommer fra brua eller tunellen) rett etter utkjøringen nesten alle steder der, bortsett fra hvis du skal mot Ryen.

Skrevet

Vet ikke om jeg fikk dette helt med meg, men forsøker å svare likevel.

Hvis det er to filer inn i rundkjøringen og en ut igjen, så ligger du i venstre fil inn mot rundkjøringen. Du kan gjerne blinke til venstre før rundkjøringen, de lærer jo det nå og er en meget god regel.

Men husk å blinke deg ut igjen av rundkjøringen.

Er det to filer inn og to ut kan du velge hvilken du vil ligge i.

Skift ikke fil inne i selve rundkjøringen, fordi det er så jævlig uoversiktlig å gjøre det, det er fort gjort å ha en bil på utsiden din som du ikke ser.

Var det svar på spørsmålet ditt?

Har du kjørt opp igjen eller skal du snart?

Bilkjøring er ikke så veldig vanskelig, men du må lære deg til å slappe av og tenke fornuftig.

nei. Men jeg har begynt å ta kjøretimer igjen da.

Kjørelærern min sier at det er like greit å skifte fil i rundkjøringen når man vet det feks kommer en ny rundkjørig 100m unna og jeg skal rett fram. Altså at det er god planlegging av kjøringen og skifte felt så tidlig som mulig.Nå snakker jeg om når det er en rundkjøring med 2 felt hvor det går 2 felt også ut av rundkjøringen dit jeg skal.

jeg synes det er litt uoversiktig og vanskelig å skifte felt i rundkjøringer. Spessielt hvis det er veldig traffikerte.

Skrevet

nei. Men jeg har begynt å ta kjøretimer igjen da.

Kjørelærern min sier at det er like greit å skifte fil i rundkjøringen når man vet det feks kommer en ny rundkjørig 100m unna og jeg skal rett fram. Altså at det er god planlegging av kjøringen og skifte felt så tidlig som mulig.Nå snakker jeg om når det er en rundkjøring med 2 felt hvor det går 2 felt også ut av rundkjøringen dit jeg skal.

jeg synes det er litt uoversiktig og vanskelig å skifte felt i rundkjøringer. Spessielt hvis det er veldig traffikerte.

Det er fullt mulig å skifte felt i selve rundkjøringen, men jeg er enig med deg i at det er uoversiktlig og derfor heller hadde gjort det umiddelbart etter at jeg kom ut av rundkjøringen.

Dødvinkelen blir enda større i svinger, så derfor gjør ikke jeg det hvis jeg er helt sikker på at det ikke er noen i nærheten av meg.

Skrevet

Jeg forsøker alltid så langt det er mulig å unngå å skifte felt inne i rundkjøringen fordi det er veldig uoversiktlig. Jeg venter heller til jeg kommer ut av rundkjøringen og så skifter jeg felt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...