Gå til innhold

Tips om rimelig laptop?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en laptop for å bruke i studiesammenhenger.

Jeg har allerede en, men jeg ønsker meg en som er en del mindre, og er lettere å dra med seg rundt på forelesninger. Altså trenger jeg en med ganske liten skjerm, samt at jeg ønsker at den skal være relativt billig, ettersom dette blir en "nr. 2-laptop" som antagelig ikke kommer til å bli så mye brukt ellers.

Jeg kikket på en på Lefdal med 14,1" skjerm til 4.000 kroner, men den hadde bare 256mb minne, og det blir vel tregt selv for en pc som hovedsaklig skal brukes til tekstbehandling, eller..? Det må legges til at jeg har svært liten tålmodighet ;)

Batterilevetiden er vel heller ikke uvesentlig, ettersom det fort kan bli fire forelesningstimer på rappen, uten mulighet for strømforsyning. Laptop'en jeg nå har tåler vel å jobbe uten strøm i 3-4 timer, tror jeg.

Er det noen som har noe tips til PC'er jeg kan kjøpe?

På forhånd takk for svar!

Skrevet

En pc som kun skal brukes til tekstbehandling (uten for mye grafikk, slik at det ikke er snakk om veldig store filer), vil fint kunne kjøre på en slik maskin som du beskriver. Det er jeg rimelig sikker på.

Selv har jeg en eldgammel bærbar som jeg ikke husker spesifikasjonene på (maskinen er utlånt til en som trengte en "skrivemaskin"). Den er i alle fall latterlig gammel, men kjører fint Word 6.0. Jeg er ikke helt sikker på hvor krevende nyere Word-versjoner er. Det er jo heller ikke noe som tilsier at du MÅ ha Word for å kunne kjøre tekstbehandling, og jeg vil anta at OpenOffice eller andre konkurrenter kan komme opp med noe mindre krevende programmer.

Her er en annen enkel maskin i samme prisområde:

http://tinyurl.com/pkbp6

Den har en batterilevetid på 4 timer, og også 256 MB RAM.

Skrevet

En pc som kun skal brukes til tekstbehandling (uten for mye grafikk, slik at det ikke er snakk om veldig store filer), vil fint kunne kjøre på en slik maskin som du beskriver. Det er jeg rimelig sikker på.

Selv har jeg en eldgammel bærbar som jeg ikke husker spesifikasjonene på (maskinen er utlånt til en som trengte en "skrivemaskin"). Den er i alle fall latterlig gammel, men kjører fint Word 6.0. Jeg er ikke helt sikker på hvor krevende nyere Word-versjoner er. Det er jo heller ikke noe som tilsier at du MÅ ha Word for å kunne kjøre tekstbehandling, og jeg vil anta at OpenOffice eller andre konkurrenter kan komme opp med noe mindre krevende programmer.

Her er en annen enkel maskin i samme prisområde:

http://tinyurl.com/pkbp6

Den har en batterilevetid på 4 timer, og også 256 MB RAM.

Minstekravet for å kjøre Windows XP er 256 mb, så om jeg skal drive tekstbehandling og litt internettsurfing i tillegg, så blir det nok litt lite.

Men jeg kikket på flere Dell-maskiner på linken du ga meg, og for en drøy tusenlapp ekstra får jeg en med 512mb minne og en del andre ting ekstra.

På PC-testen som en annen ga meg link til her, så jeg at det var en Dell-PC som var kåret best i test, men pc'ene i den testen lå på rundt 7.000 kroner. Det hadde ikke gjort noe om den var -litt- billigere.

Skrevet

Minstekravet for å kjøre Windows XP er 256 mb, så om jeg skal drive tekstbehandling og litt internettsurfing i tillegg, så blir det nok litt lite.

Men jeg kikket på flere Dell-maskiner på linken du ga meg, og for en drøy tusenlapp ekstra får jeg en med 512mb minne og en del andre ting ekstra.

På PC-testen som en annen ga meg link til her, så jeg at det var en Dell-PC som var kåret best i test, men pc'ene i den testen lå på rundt 7.000 kroner. Det hadde ikke gjort noe om den var -litt- billigere.

Jeg tror ikke du gjøre noe dårlig kjøp om du kjøper en Dell som er 1000-lappen dyrere enn den jeg foreslo, men litt billigere enn den som vant i den testen på TV2.

Så lenge du vet å begrense antallet åpne programmer/vinduer til fx Word og 1-2 nettleservinduer, så skulle det være mer enn bra nok.

Som sagt tror jeg egentlig du klarer deg med den som er på minstekravet også, så lenge det er kun snakk om en nr.1-pc.

Gjest this is a signature
Skrevet

Takk! Den der Satelite PRO med 12,1" skjerm så kjempefin ut, men den var jo veldig dyr, da...:/ For en pc nummer 2, liksom...

Du har en til 6.250,- da..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...