Gå til innhold

Hva kan kalles aggressiv oppførsel fra en hund?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma med liten kunnskap om hund
Skrevet

Naboen har en hund som jeg oppfatter som veldig aggressiv, men jeg har rett og slett ikke så mye kunnskap om hunder. Det er mulig mye av det jeg ser er hundens måte å beskytte hjemmet sitt på, uten at det egentlig er noe fare for mennesker.

Saker er at de aldri,og da mener jeg aldri, går tur med den, det er en stor shæferhann. De har heller ikke dressert den noe særlig, den hører ikke på eieren om de for eksempel roper den inn. Og den liker ikke barn... jeg gjør alt jeg kan for å holde mine barn unna, men så lenge de slipper den løs og den ikke hører på dem, og gjerne kommer over til oss, er det ikke så lett. Vi kan jo ikke holde barna inne hele dagen.

Skrevet

Gå til eieren. Fortell eieren at nok er nok. Hvis eiere ikke begynner å håndheve båndtvangen her i landet, og holder bikkja unna din hage og på trygg avstand fra dine barn, ringer du politiet.

Du skal selvfølgelig ikke måtte holde barna dine inne i frykt for en ukontrollerbar Schæfer som muligens er farlig for barn.

Skrevet

Hei!

Jeg forstår at du opplever dette som problematisk, og jeg ville tatt det opp med eieren.

Men:

Utifra det lille du beskriver av hundens adferd, vil jeg ikke kalle den aggressiv. Du sier at den ikke liker barn, men forklarer ikke hvorfor. Du sier ikke noe om at den oppfører seg truende overfor dine barn, for eksempel. Du nevner ikke et eneste bjeff - uten at det nødvendigvis har med aggressivitet å gjøre. Det jeg "ser" i din forklaring er en hund som kjeder seg. En schäferhund trenger aktivisering. Alle hunder trenger aktivisering av en eller annen sort. Siden denne hunden som du sier ikke får noe fra eierne, må den finne på noe selv. Jeg har selv hatt en hund som syntes nabogården hadde spennende katter, så den stakk stadig av dit. Men aldri i livet om den kunne kalles aggressiv av den grunn. At naboen din ikke har trent inn god innkalling på hunden er klandreverdig - men det er eiernes skyld. Det jeg prøver å si er at vær forsiktig med å dømme hunden som aggressiv (utifra det grunnlaget du gir oss å svare på), dette virker som eiere som ikke har brukt nok tid på hunden sin. Men de skal uansett ha beskjed om hva som er problematisk for deg.

Lykke til! Og husk at mange opplever hunden som sitt barn, så vær forsiktig med hvordan du ordlegger deg.

Gjest Mamma med liten kunnskap om hund
Skrevet

Hei!

Jeg forstår at du opplever dette som problematisk, og jeg ville tatt det opp med eieren.

Men:

Utifra det lille du beskriver av hundens adferd, vil jeg ikke kalle den aggressiv. Du sier at den ikke liker barn, men forklarer ikke hvorfor. Du sier ikke noe om at den oppfører seg truende overfor dine barn, for eksempel. Du nevner ikke et eneste bjeff - uten at det nødvendigvis har med aggressivitet å gjøre. Det jeg "ser" i din forklaring er en hund som kjeder seg. En schäferhund trenger aktivisering. Alle hunder trenger aktivisering av en eller annen sort. Siden denne hunden som du sier ikke får noe fra eierne, må den finne på noe selv. Jeg har selv hatt en hund som syntes nabogården hadde spennende katter, så den stakk stadig av dit. Men aldri i livet om den kunne kalles aggressiv av den grunn. At naboen din ikke har trent inn god innkalling på hunden er klandreverdig - men det er eiernes skyld. Det jeg prøver å si er at vær forsiktig med å dømme hunden som aggressiv (utifra det grunnlaget du gir oss å svare på), dette virker som eiere som ikke har brukt nok tid på hunden sin. Men de skal uansett ha beskjed om hva som er problematisk for deg.

Lykke til! Og husk at mange opplever hunden som sitt barn, så vær forsiktig med hvordan du ordlegger deg.

Takk for et langt og informativt innlegg :) Jeg setter veldig pris på innspill fra folk med kunnskap om hund.

Det som har gjort meg litt redd er at i sommer hadde hunden nesten gått løs på to småjenter som passerte forbi campingvognen til eierne, heldigvis var båndet hans for kort til at han fikk skadet dem. De hadde gått flere meter unna, men eieren sier selv at hunden ikke er vant til barn, og at de ikke stoler på den sammen med barn. Det er jo flott at de er så oppegående at de ser dette, men da skulle jeg ønske at de holdt litt mer kontroll på hunden sin. Det er jo i hunden sin egen interesse også. Jeg ser det som mitt ansvar å holde ungene borte fra hagen deres, men synes også de har et ansvar for at den ikke skal komme over hit.

Skrevet

Takk for et langt og informativt innlegg :) Jeg setter veldig pris på innspill fra folk med kunnskap om hund.

Det som har gjort meg litt redd er at i sommer hadde hunden nesten gått løs på to småjenter som passerte forbi campingvognen til eierne, heldigvis var båndet hans for kort til at han fikk skadet dem. De hadde gått flere meter unna, men eieren sier selv at hunden ikke er vant til barn, og at de ikke stoler på den sammen med barn. Det er jo flott at de er så oppegående at de ser dette, men da skulle jeg ønske at de holdt litt mer kontroll på hunden sin. Det er jo i hunden sin egen interesse også. Jeg ser det som mitt ansvar å holde ungene borte fra hagen deres, men synes også de har et ansvar for at den ikke skal komme over hit.

Uten å ha møtt hunden, vil jeg likevel tro at dette kan være et eksempel på en hund som er for lite vant til barn. Enkelte hunder "ser" at barn er som valper, og er veldig overbærende med dem. Andre ser derimot noen rare mennesker, med store og ukontrollerte bevegelser, mye lyd, uforutsigbar oppførsel og skremmende adferd. Når hunden i tillegg står bundet utenfor campingvogna blir den veldig presset. Den har fått et stort ansvar - den skal passe på vogna og det som sees som tilhørende område. Men samtidig har eier bundet hunden (som jo er riktig, om hunden ikke holder seg i nærheten), og hunden opplever det som en ekkel situasjon. For det første har den ingen mulighet til å komme seg unna hvis den blir skremt - hvis barna skremmer den kan den ikke stikke, og enkelte velger da å agere utover for å vise at "jeg er ikke redd dere". Dessuten gjør det faktum at hunden er bundet det vanskeligere å passe på hele området, fordi lenka gir mindre radius. Var hunden i tillegg alene, har den jo alt ansvaret alene, og ingen støtte fra flokklederne menneskene.

Bare et forsøk på å forklare hvordan hunden kan ressonere og reagere i situasjonen som du beskriver. Men det gjør jo ikke situasjonen noe mindre ubehagelig. Og det kan også hende at hunden simpelthen er ødelagt i hodet. Men ikke nødvendigvis.

Uansett må eier ha bedre kontroll på hunden sin, og sosialisere den på alle forskjellige faktorer den kan oppleve i livet. Det er en grunn til at mange seriøse oppdrettere inviterer halve nabolaget inn i valpekassa, for at valpene skal bli vant til små, store, skjeggete, lyse, mørke, digre mennesker. Lyse og mørke stemmer, sterke parfymer, svettelukt og alle variasjoner av meneske. Men det er også opp til eier å fortsette en slik generalisering - altså at hunden får oppleve mest mulig forskjellig og ser det som positive opplevelser. Dermed vil hunden etter hvert oppleve nye og fremmede situasjoner som positive, for ingenting har skadet eller truet hunden hittil. Verden er ok! Men hvis første opplevelse med minimennesker (barn) er fingre i øyne, skrik i ører, eller annen ubehagelig opplevelse, sier det seg selv at hunden ikke klarer å generalisere og avreagere.

Dette blir langt, men jeg er opptatt av at de som opplever noe negativt med hund skal forstå at det i 99.9 prosent av tilfellene dreier seg om feil oppdragelse, dårlige oppdrettere, uerfarne eiere, oså videre. De færreste hunder er født ødelagt og menneskevonde. Og med en rase som schäferhund forbauser det meg at ikke flere er opptatt av hva slags inntrykk får av rasen. Det er en type hund som har fått et negativt rykte fordi den er politihund, penisforlenger, brukshund - og ikke minst har blitt vist glefsende og truende i altfor mange filmscener, hvor seeren ikke vet at det er en trenet hund som flekker tenner på kommando.

Gjest også en schæfereier
Skrevet

Selvfølgelig må eieren sørge for at hunden ikke løper over på andres eiendom. Dette bør du kunne ta opp med eieren, og om han ikke tar det til følge kan du ringe politiet.

På den annen side må jeg som hundeeier si at jeg er forskrekket over hvordan foreldre og barn i nabolaget forholder seg til min hund, og sikkert hunder generelt. Jeg forventer at foreldre lærer sine barn litt om hvordan man oppfører seg overfor fremmede hunder, at man f.eks spør om å få klappe/hilse, og ikke ter seg som en bajas og med vilje skremmer vettet av hunden. Jeg har flere ganger opplevd at barn har plaget vår hund mens den er på sin egen eiendom.

Mange er uten grunn særlig redd for store hunder, f.eks schäfere, og hvis man ikke er vant med hunder er det lett å misforstå hundens oppførsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...