Gå til innhold

Hva slags pc er dette?

Gjest lurer jeg veldig på nå

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg veldig på nå
Skrevet

AMD Athlon .p 3000+ 1,81 ghz og 1 gb ram.

Er dette en pc som duger til alle vanlige oppgaver, bilder, musikk, spill på nettet (Runescape mm)

Om det følger med helt nytt trådløst tastatur og mus samt helt ny 17" flatskjerm (ims?) er den da verdt 5000.-

Skrevet

Gammel maskin, om det er vanlig Athlon socket A det er snakk om, så er det noen prosessorgenerasjoner siden. Det er vel omlag 2 år siden man sluttet produksjonen av disse.

Maskina er sterk nok til å kjøre en god del, især om den har et habilt skjermkort.

5 lapper er dog overprising, mellom 3 og 4 tusen er grei nok pris for dette.

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Gammel maskin, om det er vanlig Athlon socket A det er snakk om, så er det noen prosessorgenerasjoner siden. Det er vel omlag 2 år siden man sluttet produksjonen av disse.

Maskina er sterk nok til å kjøre en god del, især om den har et habilt skjermkort.

5 lapper er dog overprising, mellom 3 og 4 tusen er grei nok pris for dette.

Takk for svar.

Selger sier det er en så godt som helt ny og ubrukt maskin vedkommende har fått gjennom jobben.

Det skulle vært en prosessor 4 men de tok denne andre i steden pga. Vista.

Det er bla. minnebrikkeinnganger på den (fire?)

Plass til to skjermkort.

Er det noe mer informasjon jeg kan gi deg som kan gi oss svar på om dette er en bedre maskin enn antatt?

Den ble nemmelig kjøpt på bakgrunn av feilinformasjon og jeg måtte sende ukyndige pc folk, som da fikk greie på det, siden jeg er syk selv.

Selger sier pakken har en pris på 8500.- i butikk nå.

Vi snakker om en 12 åring som har brukt alle sparepengene sine her :(

Skrevet

Takk for svar.

Selger sier det er en så godt som helt ny og ubrukt maskin vedkommende har fått gjennom jobben.

Plass til to skjermkort.

Er det noe mer informasjon jeg kan gi deg som kan gi oss svar på om dette er en bedre maskin enn antatt?

Den ble nemmelig kjøpt på bakgrunn av feilinformasjon og jeg måtte sende ukyndige pc folk, som da fikk greie på det, siden jeg er syk selv.

Hmmm - alt av spesifikasjoner egentlig.

Om dette er noe som selges nå, blir prosessorbetegnelsen du brukte litt lite holdbar.

På nyere AMD prosessorer bruker man gjerne socket-betegnelsen isf., Socket A/462 (gammel type), Socket 754 (litt nyere), Socket 939 (relativt ny, fases nå ut) og Socket AM2 (standarden fra AMD nå). Trenger en av disse for å si noe om hvor bra eller ikke dette er i forhold til OS og slikt.

Harddiskstørrelse, spesifikasjoner på hovedkort, diskstørresle og alt annet av tekniske spesifikasjoner trenger jeg for å si noe mer om hvor god/dårlig maskina er - samt value for money.

Ut fra din første beskrivelse tolket jeg dette til å være en eldre maskin; men kommentarene i svaretr ditt gjør at jeg muligens må revurdere det litt - og trenger da mest mulig info.

Særlig når det er snakk om et barn som har brukt pengene sine; vil jeg gjerne gi et mest mulig nøyaktig svar.

Skrevet

Takk for svar.

Plass til to skjermkort.

...og alternativt: Hvilken butikk selger denne pakken?

Får jeg vite butikken, kan jeg søke opp pakkene de selger der for å sjekke alt det tekniske.

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Om dette er noe som selges nå, blir prosessorbetegnelsen du brukte litt lite holdbar.

På nyere AMD prosessorer bruker man gjerne socket-betegnelsen isf., Socket A/462 (gammel type), Socket 754 (litt nyere), Socket 939 (relativt ny, fases nå ut) og Socket AM2 (standarden fra AMD nå). Trenger en av disse for å si noe om hvor bra eller ikke dette er i forhold til OS og slikt.

Harddiskstørrelse, spesifikasjoner på hovedkort, diskstørresle og alt annet av tekniske spesifikasjoner trenger jeg for å si noe mer om hvor god/dårlig maskina er - samt value for money.

Ut fra din første beskrivelse tolket jeg dette til å være en eldre maskin; men kommentarene i svaretr ditt gjør at jeg muligens må revurdere det litt - og trenger da mest mulig info.

Særlig når det er snakk om et barn som har brukt pengene sine; vil jeg gjerne gi et mest mulig nøyaktig svar.

Tusen, tusen takk for hjelpen.

Hvor går jeg inn på maskinen for å finne ut alt dette?

Eneste jeg har nå er at harddisken er på 200gb (?) 4 usb porter. lyd-microfonporter + annet vanlig, nettverkskort klart for bredbånd.

Skjermen var ny i eske, ITS Lcd 17"

Finner jeg det meste av info. gjennom "egenskaper" på "din datamaskin"?

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Får jeg vite butikken, kan jeg søke opp pakkene de selger der for å sjekke alt det tekniske.

Desverre, det var privat gjennom "finn"

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Det jeg klarte å finne gjennom "min datamaskin" var:

AMD Athlon ™ 64 Processor 3000+

1,81 GHz, 1,00 Gb RAM

Flyttbare lagringsmedier:

3,5 diskett

Compact Flash (F:)

SD/MMC (H:)

DVD-RW - sjasjon (D:)

Smart media (G:)

Memory stick (I:)

Hvor leter jeg for å finne ut mere?

Tusen takk igjen, bader i svetteperler jeg nå :(

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Her kommer mer info. jeg har funnet rundt om på maskinen, jeg vet ikke i hvilken grad det kan hjelpe deg å "forstå" maskinen.

VGA komaptibelt skjermkort. Ikke innstallert (vet ikke om det føler med cd, skal sjekke)

ACPI enprocessor - PC

Microsoft, driverdato 01.07.2001

Driverversjon 5.1.2600.0

Nettverkskort 3Com 3C905TX- basert Ethernet - kort (generelt)

Innebygget infrarød enhet

Harddiskstasjoner: C: kapasitet 127 Gb, E: 58,3 Gb. NTFS filsystem

Kanskje noe av dette kan fortelle om det må være en nyere variant?

Ringte MobilData og der sa de at det var vanskelig å vite alderen men at 1,81 GHz var noe lite, bra for et år siden, men at harddisk på 200gb var sterkt. Minne var bra.

De mente at skjermen kunne koste et par tusen og tastatur og mus fra fem hundre til tusen kr.

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Ennå et innlegg, det blir mange av dem :)

Maskinen er svart. det er en cd-brenner på den. Når en trykker på knappen lukker et lokk seg opp og plateplassen kommer ut.

Det er en lik en til, men der er knappen trykket inn, virker altså ikke. Men dette er vel ant. en ekstraplass for noe?

Den har fire "hull" et stykke nede, det er plassene for diskett, minnekort osv. etter som jeg skjønner.

Den har hovedknapp og restartknapp, begge er sølvfargede og runde, kan se litt ut som "nøkkelhull"

Den har en "skjerm" ennå et stykke ned hvor det står temperatur, det er vel inni pc det da.

Og så er det ni små ruter i firkant helt nede til venstre, kan ikke se noe annet enn at dette må være pynt.

Utfra disse rutene og temperaturruten lyser det blått lys.

Det er fire små innganger der, kan alle være til usb? Og to små hull til en eller annen ledning/kobling.

Bak er det huller for lyd etc og fire usb porter.

Alt ser veldig pent ut, ingen riper, støv i viftehull el. bortsett fra denne ene knappen som er trykket inn.

Phuhh, noe jeg har glemt da *ler*

Skrevet

Det jeg klarte å finne gjennom "min datamaskin" var:

AMD Athlon ™ 64 Processor 3000+

1,81 GHz, 1,00 Gb RAM

Flyttbare lagringsmedier:

3,5 diskett

Compact Flash (F:)

SD/MMC (H:)

DVD-RW - sjasjon (D:)

Smart media (G:)

Memory stick (I:)

Hvor leter jeg for å finne ut mere?

Tusen takk igjen, bader i svetteperler jeg nå :(

Okei, da er det ikke så ille dette her.

At det er en Athlon 64 prosessor gjør at den er i stand til å takle Vista når den tid kommer; ikke det at dette er så veldig viktig da...

Men det betyr at prosessor trolig er socket 939 - så det er gode sjanser for at den kan oppgraderes når spill og slikt tilsier at dette blir et behov.

Prisen er da forsvarlig.

Ellers er minne og diskplass greit nok.

Det er ikke noe kjempegodt kjøp alt i alt likevel; men greit nok priset i forhold til hva man får; og (heldigvis) ikke avlegs.

Om det er eget skjermkort eller innebygd er da det vesentligste punktet å sjekke i forhold til verdi for pengene her.

Men hvordan man sjekker det greier jeg ikke å forklare på en enkel måte her, dessverre.

Håper dette gir litt mer ro i sjela ;-)

Skrevet

Her kommer mer info. jeg har funnet rundt om på maskinen, jeg vet ikke i hvilken grad det kan hjelpe deg å "forstå" maskinen.

VGA komaptibelt skjermkort. Ikke innstallert (vet ikke om det føler med cd, skal sjekke)

ACPI enprocessor - PC

Microsoft, driverdato 01.07.2001

Driverversjon 5.1.2600.0

Nettverkskort 3Com 3C905TX- basert Ethernet - kort (generelt)

Innebygget infrarød enhet

Harddiskstasjoner: C: kapasitet 127 Gb, E: 58,3 Gb. NTFS filsystem

Kanskje noe av dette kan fortelle om det må være en nyere variant?

Ringte MobilData og der sa de at det var vanskelig å vite alderen men at 1,81 GHz var noe lite, bra for et år siden, men at harddisk på 200gb var sterkt. Minne var bra.

De mente at skjermen kunne koste et par tusen og tastatur og mus fra fem hundre til tusen kr.

Ok, den har innebygget skjermkort på hovedkort.

Og trenger skjermkort for å kjøre spill av noe kompleksitet.

Hva slags skjermkort denne støtter er ikke godt å si - det kan være nyere AGP eller PCI-Express.

Greie kort får man fra rundt 500,-, forøvrig.

Uten dedikert skjermkort har nok kasse med skjerm vært litt dyr i innkjøp med tanke på at det er brukt; men ikke veldig mye.

Om det kun er cd-brenner og ikke dvd-brenner er det en svakhet selvsagt; men dvd-brennere får man til 300,- nye på nettsjapper.

Konklusjon: Ikke et veldig godt kjøp, men greit nok.

Kjenner til mange som har fått mindre datamaskin for pengene enn hva du har fått - de som har fått mer, har stort sett vært folk med relativt god peiling på data - om det er noen trøst.

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Ok, den har innebygget skjermkort på hovedkort.

Og trenger skjermkort for å kjøre spill av noe kompleksitet.

Hva slags skjermkort denne støtter er ikke godt å si - det kan være nyere AGP eller PCI-Express.

Greie kort får man fra rundt 500,-, forøvrig.

Uten dedikert skjermkort har nok kasse med skjerm vært litt dyr i innkjøp med tanke på at det er brukt; men ikke veldig mye.

Om det kun er cd-brenner og ikke dvd-brenner er det en svakhet selvsagt; men dvd-brennere får man til 300,- nye på nettsjapper.

Konklusjon: Ikke et veldig godt kjøp, men greit nok.

Kjenner til mange som har fått mindre datamaskin for pengene enn hva du har fått - de som har fått mer, har stort sett vært folk med relativt god peiling på data - om det er noen trøst.

Tusen takk for all hjelp, du har vært meget tålmodig.

Trøst å lese det du skriver, selger er umulig å prate med, hun er meget uhøvlig og spesiellt etterhvert med sin kjæreste i bakgrunn.

Det jeg har kommet frem til er at skjermen sitter i en slik sølvplate, det er en utgang til på den, noe større enn skjerm"hullet", og det er en "kontakt" lik den man bruker til mus og tastatur.

Det var som sakt et VGA kompatibelt skjermkort, og inne på enhetsbehandling var denne med gult spørsmåltegn og det sto at det ikke var innstallert. Tror jeg har funnet cd til den, det står noe VGA drivere etc på den.

Da kan det vel virke som at skjermkortet er satt inn for seg.

Cd spilleren skal være en dvd brenner og ikke bare cd brenner.

Selger påstår, med sin kjærestes hjelp, at Athlon processorene jobber på en helt annen og sterkere måte, slik at ghz er bedre enn det ville vært på en annen maskin, samt at klokkefrekvens kan stilles etter behov. (det har ikke jeg greie på)

Hun sier videre at vi kan sjekke på bla. Lefdal og andre databutikker på nett og at vi da vil finne ut at denne pakken kommer på iallefall 8000.- kr.

Hun gliste og takket for handelen og sa at kjøpet var gjort og problemene vi måtte lage var våre.

Min dårlige samvittighet gjorde at jeg spyttet inn 1000 kr fra egen lomme, da har guttungen betalt bare fire tusen og da må det vel være et godt kjøp iallefall for ham *ler*

Poenget er at guttungen kan bruke det til hva han vil, Runescape fungerer bra, vi har lastet ned "Flytt", hva nå enn det er :o og han ordner litt med musikk og greier nå.

Det ser foreløbig bra ut.

Takk igjen, det er noe dri....å handle ting man ikke har greie på selv altså, det er helt sikkert.

:)

Skrevet

Tusen takk for all hjelp, du har vært meget tålmodig.

Trøst å lese det du skriver, selger er umulig å prate med, hun er meget uhøvlig og spesiellt etterhvert med sin kjæreste i bakgrunn.

Det jeg har kommet frem til er at skjermen sitter i en slik sølvplate, det er en utgang til på den, noe større enn skjerm"hullet", og det er en "kontakt" lik den man bruker til mus og tastatur.

Det var som sakt et VGA kompatibelt skjermkort, og inne på enhetsbehandling var denne med gult spørsmåltegn og det sto at det ikke var innstallert. Tror jeg har funnet cd til den, det står noe VGA drivere etc på den.

Da kan det vel virke som at skjermkortet er satt inn for seg.

Cd spilleren skal være en dvd brenner og ikke bare cd brenner.

Selger påstår, med sin kjærestes hjelp, at Athlon processorene jobber på en helt annen og sterkere måte, slik at ghz er bedre enn det ville vært på en annen maskin, samt at klokkefrekvens kan stilles etter behov. (det har ikke jeg greie på)

Hun sier videre at vi kan sjekke på bla. Lefdal og andre databutikker på nett og at vi da vil finne ut at denne pakken kommer på iallefall 8000.- kr.

Hun gliste og takket for handelen og sa at kjøpet var gjort og problemene vi måtte lage var våre.

Min dårlige samvittighet gjorde at jeg spyttet inn 1000 kr fra egen lomme, da har guttungen betalt bare fire tusen og da må det vel være et godt kjøp iallefall for ham *ler*

Poenget er at guttungen kan bruke det til hva han vil, Runescape fungerer bra, vi har lastet ned "Flytt", hva nå enn det er :o og han ordner litt med musikk og greier nå.

Det ser foreløbig bra ut.

Takk igjen, det er noe dri....å handle ting man ikke har greie på selv altså, det er helt sikkert.

:)

"inne på enhetsbehandling var denne med gult spørsmåltegn og det sto at det ikke var innstallert."

Kan være, kan og være at kort er nappet og og erstatte med annet. Forsøk å installere drivere - så ser du hva som skjer.

"Cd spilleren skal være en dvd brenner"

Bra

"Athlon processorene jobber på en helt annen og sterkere måte, slik at ghz er bedre enn det ville vært på en annen maskin, samt at klokkefrekvens kan stilles etter behov."

Forsåvidt riktig. En Athlon 3000+ prosessor jobber omlag like raskt som en Pentium 4 på 3 gigahertz. I forhold til det som selges av prosessorer i dag; er dette low-end, omtrent samme ytelse som de billigste prosessorene datasjappene selger. Men kjapt nok for de fleste formål; det er ingen dårlig prosessor slik sett. Og ja, det er mulig å stille opp hastigheten (overklokking), men slikt bør man ikke leke seg med uten å ha en del kunnskap.

"bla. Lefdal og andre databutikker på nett"

Hehe, Lefdal har ikke nettbutikk det jeg vet om. Og det er mulig at alle komponentene ville kunne kostet 8000,- nye - det avhenger veldig av hva slags merker og slikt dette er. Personlig tviler jeg nok litt på dette. Men at dette ville koste mer nytt enn hva du ga er jeg relativt sikker på.

"det er noe dri....å handle ting man ikke har greie på selv"

Det er det. Noen venninner av meg kjøpte maskin på innfall (avbetaling) for et par år siden, og endte opp med å betale 11.000,- for en skikkelig søppelmaskin.

Lett å falle for tekniske beskrivelser og slikt dessverre .

Skrevet

"inne på enhetsbehandling var denne med gult spørsmåltegn og det sto at det ikke var innstallert."

Kan være, kan og være at kort er nappet og og erstatte med annet. Forsøk å installere drivere - så ser du hva som skjer.

"Cd spilleren skal være en dvd brenner"

Bra

"Athlon processorene jobber på en helt annen og sterkere måte, slik at ghz er bedre enn det ville vært på en annen maskin, samt at klokkefrekvens kan stilles etter behov."

Forsåvidt riktig. En Athlon 3000+ prosessor jobber omlag like raskt som en Pentium 4 på 3 gigahertz. I forhold til det som selges av prosessorer i dag; er dette low-end, omtrent samme ytelse som de billigste prosessorene datasjappene selger. Men kjapt nok for de fleste formål; det er ingen dårlig prosessor slik sett. Og ja, det er mulig å stille opp hastigheten (overklokking), men slikt bør man ikke leke seg med uten å ha en del kunnskap.

"bla. Lefdal og andre databutikker på nett"

Hehe, Lefdal har ikke nettbutikk det jeg vet om. Og det er mulig at alle komponentene ville kunne kostet 8000,- nye - det avhenger veldig av hva slags merker og slikt dette er. Personlig tviler jeg nok litt på dette. Men at dette ville koste mer nytt enn hva du ga er jeg relativt sikker på.

"det er noe dri....å handle ting man ikke har greie på selv"

Det er det. Noen venninner av meg kjøpte maskin på innfall (avbetaling) for et par år siden, og endte opp med å betale 11.000,- for en skikkelig søppelmaskin.

Lett å falle for tekniske beskrivelser og slikt dessverre .

http://www.lefdal.com

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...