Gå til innhold

Morsomt å få kjeft gitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men med den kjefteregla du liret av deg til firmaet, kan du være ganske sikker på at du nå er lagt merke til av firmaet og ikke kan forvente deg særlig goodwill fra den kanten dersom du handler der senere. (forutsatt at firmaet er lite og har relativt få kunder slik at de lett har oversikten over kundene sine).

Selv purrer jeg oftere og raskere på kunder jeg vet er dårlige betalere (og ubehagelige), enn kunder som vanligvis betaler innen forfall.

Du er ikke helt god.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

6

• aggavagga

5

• morsan

4

• Lisabeth

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poenget er jo at det ikke var _jeg_ som kverulerte med dama i telefonen, men stokk motsatt.

Så innlegget ditt med å heller betale regningene mine i tide blir liksom litt usaklig da, og ligner nettopp kverulering.

Poenget mitt var at siden du faktisk skyldte disse folka penger, ville det være mer naturlig å betale regninga, enn å ringe for å belære dem om inkassoreglementet.

Skrevet

Sikker på at det ikke var hun som hadde rett da?

Dette er jo bare en varsel om at inkasso vil bli igangsatt dersom du ikke betalte.

Neste brev er en betalingsoppfordring og denne kan ikke sendes ut tidligere enn 14 dager etter at varsel om inkasso er sendt ut.

Skrevet

Sikker på at det ikke var hun som hadde rett da?

Dette er jo bare en varsel om at inkasso vil bli igangsatt dersom du ikke betalte.

Neste brev er en betalingsoppfordring og denne kan ikke sendes ut tidligere enn 14 dager etter at varsel om inkasso er sendt ut.

Jeg vet, men det _skal_ gå 14 dager fra forfall på hovedfaktura før purring/inkassovarsel kan sendes ut.

Deretter skal det gå nye 14 dager før inkasso eller 2. gangs purring. La en link litt lenger nede.

Skrevet

Poenget mitt var at siden du faktisk skyldte disse folka penger, ville det være mer naturlig å betale regninga, enn å ringe for å belære dem om inkassoreglementet.

Og apropos belærende.

Skrevet

Jeg vet, men det _skal_ gå 14 dager fra forfall på hovedfaktura før purring/inkassovarsel kan sendes ut.

Deretter skal det gå nye 14 dager før inkasso eller 2. gangs purring. La en link litt lenger nede.

Det står vel ikke at det må gå 14 dager fra forfall til at varsel sendes, men i det varselet må det gis en frist på 14 dager, for neste aksjon kan startes?

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-026-004.html

Gjest karamello
Skrevet

Jeg spurte deg et spørsmål, og har ikke kverulert i det hele tatt.

Når dolberterne begynner å krangle seg imellom, blir det ikke gøy å være kverulant lengre:-(

Skrevet

Og apropos belærende.

*S* Her er det litt fristende å spørre om du er veldig hormonell for tiden! ;-)

Jeg hadde nok ringt til regningsutsteder hvis jeg mente at de uriktig hadde påført purregebyr eller forsinkelsesrente, men jeg hadde ærlig talt ikke giddet å ringe for å gjøre et poeng at de ikke hadde overholdt de reglene du viser til! ;-)

Jeg hadde heller brukt tida på å logge meg på nettbanken og få betalt den regningen, og heller vært glad til for at det kom et ekstra varsel FØR de begynte å slenge på gebyrer og slikt! ;-)

Skrevet

du skylder dem penger, de minner deg på det, uten å legge på gebyr, og det blir du sur for?

skjønte ikke helt den, jeg.

Skrevet

Det står vel ikke at det må gå 14 dager fra forfall til at varsel sendes, men i det varselet må det gis en frist på 14 dager, for neste aksjon kan startes?

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-026-004.html

Fra Handels- og Næringsdept.:

"Purring

En purrenota kan sendes 14 dager etter at fakturaen er forfalt. (...)

Man kan velge om man vil sende en purring først og så et inkassovarsel, eller om man vil sende inkassovarsel direkte 14 dager etter at fakturaen har forfalt til betaling."

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKey_2152/hParent_7/hDKey_1

Skrevet

du skylder dem penger, de minner deg på det, uten å legge på gebyr, og det blir du sur for?

skjønte ikke helt den, jeg.

Jada, jeg er litt sen med å betale denne gangen, hele 5 dager på overtid og det er selvsagt en feil, men når de sender purring lenge før de har lov så gjør de også en feil. Synes det må være lov å si fra om det.

Skrevet

Jeg hadde nok ringt til regningsutsteder hvis jeg mente at de uriktig hadde påført purregebyr eller forsinkelsesrente, men jeg hadde ærlig talt ikke giddet å ringe for å gjøre et poeng at de ikke hadde overholdt de reglene du viser til! ;-)

Jeg hadde heller brukt tida på å logge meg på nettbanken og få betalt den regningen, og heller vært glad til for at det kom et ekstra varsel FØR de begynte å slenge på gebyrer og slikt! ;-)

Vet du hva, gravid eller ikke, å skylde på hormoner er en ansvarsfraskrivelse jeg ikke gidder å bruke...

Jeg hadde vel heller litt lite å gjøre på i dag, og er det så ille å si fra om noe som er feil? Ja, uff, jeg har latt en regning gå hele 5 dager over forfall, men det er frekkere å sende purring så raskt enn å glemme å betale.

Men er det nå så innmari nøye, det er da ingen stor sak det her..

Skrevet

My point exactly.

Gjest trøste og bære
Skrevet

Herregud, nå har hormonene gått deg rett i kålen ;o)

Du pirker unødvendig.

Betal regninga di du - I TIDE. Sløving.

Skrevet

My point exactly.

Jeg har forstått poenget ditt for lenge siden. -Pluss at du absolutt skal fremstille meg som kverulerende.

Jeg driver mye fakturering og purringsutsendelser selv, dermed er det litt irriterende med andre som ikke holder purrefristene sine. Og da må det vel for en gangs skyld være lov å si fra?

Det er lov å glemme å betale ved forfall, men det er ikke lov å sende purring ved forfall. Kverulant eller ikke.

Gjest trøste og bære
Skrevet

Vet du hva, gravid eller ikke, å skylde på hormoner er en ansvarsfraskrivelse jeg ikke gidder å bruke...

Jeg hadde vel heller litt lite å gjøre på i dag, og er det så ille å si fra om noe som er feil? Ja, uff, jeg har latt en regning gå hele 5 dager over forfall, men det er frekkere å sende purring så raskt enn å glemme å betale.

Men er det nå så innmari nøye, det er da ingen stor sak det her..

Du tar ikke et hint om at din oppførsel var langt over streken SELV OM DU FÅR DET INN MED TE-SKJE!!!

Det finnes EN side av denne saken, EN måte å se ting på = og det er DIN måte. *rystet*

Våkn opp! Du skyldte dem penger, du hadde ikke betalt, de hadde ikke lagt til purregebyr.

Skrevet

Herregud, nå har hormonene gått deg rett i kålen ;o)

Du pirker unødvendig.

Betal regninga di du - I TIDE. Sløving.

Ikke min skyld at tråden er blitt så lang, vel. Var bare en utblåsning fra min side da jeg skrev innlegget, men folk tar seg jo nærmest nær av denne lille episoden. Og da må jeg jo svare, og dermed ser det ut som en kjempe-big deal. Noe det selvfølgelig ikke er.

Men du - ikke vifte med det hormongreiene foran meg da, slike ansvarsfraskrivelser gidder jeg ikke. :-)

Skrevet

Du tar ikke et hint om at din oppførsel var langt over streken SELV OM DU FÅR DET INN MED TE-SKJE!!!

Det finnes EN side av denne saken, EN måte å se ting på = og det er DIN måte. *rystet*

Våkn opp! Du skyldte dem penger, du hadde ikke betalt, de hadde ikke lagt til purregebyr.

Det er jo dere som gjør dette til en slik big deal.. kjære vene som dere fyrer dere opp.. :-)

Men for å gjenta meg selv da, det er *lov* å glemme å betale ved forfall, men det er *ikke lov* å sende purring ved forfall. Kverulant eller ikke.

Og det var lagt til purregebyr. Det betaler jeg selvsagt ikke. Hadde du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...