etoile Skrevet 13. april 2001 Del Skrevet 13. april 2001 Heisann! Jeg er en ung jente (19 år gammel), som har fått kjæreste (endelig!). før vi skal ha sex vil jeg gjerne begynne på p-piller, rett og slett fordi jeg er en person som gjør alt veldig ordentlig og gjennomført, og jeg har ikke så veldig lyst på barn akkurat nå... Spørsmålet mitt er hvorfor jeg da trenger en gynekologisk undersøkelse? og vil ikke det gjøre fryktelig vondt når jeg fremdeles er jomfru? på forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24696-hvorfor-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trenger du ikke Skrevet 13. april 2001 Del Skrevet 13. april 2001 Du trenger ikke en gyn-undersøkelse hvis du er jomfru. Legen gir deg en resept på p-piller, og så kan du heller ta en undersøkelse ved neste legebesøk / når du skal ha ny resept. Hvis kjæresten din ikke er jomfru, bør han undersøke seg hos legen før dere har sex uten kondom. Det er ekstremt mye klamydia nå, så selv om han har hatt få partnere, kan han ha blitt smittet. Han kan være symptomfri, men smitte deg. Mange kvinner har blitt sterile av dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24696-hvorfor-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/#findComment-103237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
etoile Skrevet 13. april 2001 Forfatter Del Skrevet 13. april 2001 Du trenger ikke en gyn-undersøkelse hvis du er jomfru. Legen gir deg en resept på p-piller, og så kan du heller ta en undersøkelse ved neste legebesøk / når du skal ha ny resept. Hvis kjæresten din ikke er jomfru, bør han undersøke seg hos legen før dere har sex uten kondom. Det er ekstremt mye klamydia nå, så selv om han har hatt få partnere, kan han ha blitt smittet. Han kan være symptomfri, men smitte deg. Mange kvinner har blitt sterile av dette! Men jeg bare lurer: det må da være en grunn til at de tar gynekologisk undersøkelse for å gi p-pilleresept til de som ikke er jomfruer? og hvis det er en grunn til det, så kan jeg da like godt gjøre det, for da mener jeg at det er det beste. eller er jeg bare helt lost her? var det bare jeg som trodde at man hadde en undersøkelse før man fikk p-piller fordi det var en grunn til det? er det sånn at man BARE sjekker kjønnssykdommer? takk for svaret, forresten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24696-hvorfor-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/#findComment-103277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 13. april 2001 Del Skrevet 13. april 2001 Gynekologisk undersøkelse er såvidt jeg vet bare for å ta klamydiatest, samt celleprøve (kreftprøve) Har lest et sted at man ikke trenger å ta celleprøve før man er 25 (eller var det 35?), og du som er jomfru har vel ikke klamydia... Kan ikke skjønne hvorfor du skulle måtte ta den undersøkelsen... Det er vanlig at man får pillene uten GU, men blir innkalt ca. 3 måneder etterpå... Anbefaler deg at kjæresten din tester seg for kjønnsykdommer hvis han ikke er jomfru. Lykke til da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24696-hvorfor-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/#findComment-103317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Du trenger ikke gynekologisk undersøkelse for å få p-pille, men en undersøkelse er et tilbud om en sjekk (se vedlegg). Hvis du føler deg frisk og ikke har problemer (f.eks. spesielt rikelige blødninger), er det ikke noen informasjon man får ved gynekologisk undersøkelse som vil være avgjørende for valg av pille. Jeg håper din lege har samme oppfattelse som meg! Lykke til. GYNEKOLOGISK UNDERSØKELSE Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter. Ved undersøkelsen må kvinnen ligge på en undersøkelsesbenk med benene fra hverandre så legen kan undersøke. Det føles ofte ubehagelig for kvinnen å ligge slik med underlivet blottet. Husk, at for legen er det en vanlig 'arbeidssituasjon'. Det føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, det gjøres ikke som rutine. Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig. Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen. Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve. Ultralyd brukes stort sett kun av spesialister i gynekologi som et supplement til undersøkelsen, spesielt hvis legen finner noe unormalt eller er i tvil om sitt funn. 'Rutinemessig' bruk av ultralyd har liten hensikt. Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24696-hvorfor-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/#findComment-103345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.