Gå til innhold

50+30=80...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i 80 års lag i morgen.

Det er min tidligere stefar og den nye fruen som inviterer. Han var en meget viktig del av min og mine brødres oppvekst, da han var tryggheten og stabiliteten i vårt liv. Mamma var alkoholiker og pillemisbruker, med alt hva det fører med seg, og pappa bodde litt langt unna...

Denne fantastiske mannen som kom inn i vårt liv, gjorde altså ALT for oss. Han var det nærmeste vi noensinne kom en _ordentlig_ forelder...

Mamma døde som følger av sykdommen sin i 98, og kontakten med "stefar" har minsket litt, siden vi alle har mer enn nok å stri med...(denne mannen er også far til lillebroren min,så vi har hatt kontakt mest via ham)

Men nå er vi da invitert i felles feiring for han og samboer... Hva skal man kjøpe i gave???

Jeg vil veldig jerne vise hvor stor pris jeg setter på ham, til tross for at kontakten ikke har vært den beste de siste årene... Vurderte en tale, men er vel kanskje ikke av de mest "talføre" tror jeg... Stokker seg litt å sånn... men hvem vet? kanskje jeg manner meg opp etter et par øl... ;)

Men... Vi må jo kjøpe noe også!!!!!!

Forslag?

Skrevet

Hva med å lage en sang da, som forteller litt historikk og samtidig sier noe om hvor mye dere setter pris på ham? Den kan jo kopieres opp så alle synger den.

Skrevet

Kanskje hvis de har en hage at du kunne kjøpe en blomsterbusk eller prydtre? (varer lenge) Eller gå ut fra interessene hans-hennes ved gave valg.

Jeg ville nok også skrevet en tale, men jeg sipper for fort, så det måtte jeg skrevet ned og gitt ham da jeg dro ;) Skriv hvor takknemlig du er for at han var/er til. osv.

Skrevet

Så herlig å høre at en stefar har betydd noe. Vanligvis hører man bare negativt.

Jeg ville skrevet en tale, ikke fordi jeg er så flink, men fordi det hadde blitt ekte. Denne talen ville jeg proklamert høyt, og du får gjerne drikke litt før du går igang.

Hva mer kan en stefar ønske, enn å bli hedret av deg?

Så ville jeg ha trykt talen og rammet den inn!

Håper noen gjør det når/hvis jeg blir 80!

Skrevet

Så herlig å høre at en stefar har betydd noe. Vanligvis hører man bare negativt.

Jeg ville skrevet en tale, ikke fordi jeg er så flink, men fordi det hadde blitt ekte. Denne talen ville jeg proklamert høyt, og du får gjerne drikke litt før du går igang.

Han blir 50 da, ikke 80.

Skrevet

Ja... Vi har snakket endel på det, jeg og mellomste broren min,at han har betydd MYE for oss... Høys sannsynlig så er det pga han at vi har vokst opp til "normale" mennesker uten for mye varige mènetter årevis med alkohol.

Faktisk så var barnevernet inne i bildet en periode, men pga han fikk vi bo hjemme...

Tale ja... Hva skal jeg skrive da? Er ikke noe særlig til forfatter eller...

Skulle nok ha klart å fremføre det, om jeg førstes hadde klart å skrive noe....?

Skrevet

Han blir 50 da, ikke 80.

Det står vitterlig 80 årsdag i tråden.....

Skrevet

Det står vitterlig 80 årsdag i tråden.....

Okej, mulig jeg misforstår. Det står 50+30, og at det er stefar + ny dame som inviterer. Forstod det som at de skulle ha felles bursdag og kalte det 80-årsdag. ;)

Skrevet

Nei?

Mulig jeg misforstår. Det står 50+30, og at det er stefar + ny dame som inviterer. Forstod det som at de skulle ha felles bursdag og kalte det 80-årsdag. ;)

Skrevet

Ja... Vi har snakket endel på det, jeg og mellomste broren min,at han har betydd MYE for oss... Høys sannsynlig så er det pga han at vi har vokst opp til "normale" mennesker uten for mye varige mènetter årevis med alkohol.

Faktisk så var barnevernet inne i bildet en periode, men pga han fikk vi bo hjemme...

Tale ja... Hva skal jeg skrive da? Er ikke noe særlig til forfatter eller...

Skulle nok ha klart å fremføre det, om jeg førstes hadde klart å skrive noe....?

Tenk bakover og konsentrer deg om de episodene som har vært positive.

" Kjære (far?)

Vi har så lyst til å fortelle deg hvor mye du betydde for oss da vi vokste opp!

Det er bare å bruke dine ord og tanker, følelser om det hele uten å gå inn på noe som er vondt for alle.

Du kan! Tenk for en gave!

Skrevet

Han blir 50 da, ikke 80.

Ja, han blir 50. Hun 30. Tilsammen (=.

Men eeh... samme forskjellen dèt vel......?

Han har vært en like fordømt viktig del av livet mitt, og jeg trenger hjelp til å "hedre" ham......?

Skrevet

Mulig jeg misforstår. Det står 50+30, og at det er stefar + ny dame som inviterer. Forstod det som at de skulle ha felles bursdag og kalte det 80-årsdag. ;)

Ja, stusset også når jeg leste en gang til og så de skulle ha felles feiring. Jaja, en av oss misforstår i allefall. ;-)

Skrevet

Ja, han blir 50. Hun 30. Tilsammen (=.

Men eeh... samme forskjellen dèt vel......?

Han har vært en like fordømt viktig del av livet mitt, og jeg trenger hjelp til å "hedre" ham......?

Ikke noe big deal, men akkurat i kveld orker jeg ingen dype og seriøse diskusjoner så jeg tar bare småpirk istedet. ;)

Håper du finner på noe du blir fornøyd med. Ingenting er så deilig som å gi bort en gave man virkelig tror mottakeren liker.

Hvis du tror det er muligheter for at du kan holde tale syns jeg virkelig du bør øve deg først. Bare skriv det ned og les høyt et par ganger. Da blir det så veldig mye bedre hvis du så bestemmer deg for å si noen ord. :)

Skrevet

Tenk bakover og konsentrer deg om de episodene som har vært positive.

" Kjære (far?)

Vi har så lyst til å fortelle deg hvor mye du betydde for oss da vi vokste opp!

Det er bare å bruke dine ord og tanker, følelser om det hele uten å gå inn på noe som er vondt for alle.

Du kan! Tenk for en gave!

Kjære pappa Kai ville det blitt da...;)

Det som jeg ser som litt problematisk, det er at det aldri var noe særlig åpenhet om mammas sykdom. Og det blir vanskelig å forklare hvor mye han har betydd for oss uten å nevne det...

Til og med i mamma`s begravelse ble det liksom "gjemt" bort ved bare å kalle det "sykdommen"... Andre enn oss som virkelig kjente henne der ante nok ikke hva denne sykdommen dreide seg om...

Så da blir spørsmålet... Er det greit at jeg nevner det nå?

For min del gjør det ingenting om andre vet hva mamma døde av... Jeg vet at alkoholisme er en sykdom som det har blitt mye mer åpenhet om de siste årene. Men vil det gjøre ham mer vondt å bli minnet om ALT det den stakkaren måtte gjennomgå samtidig som han var den "viktigste" delen av livet vårt. Vil det plage den nye samboeren at vi tar det opp?

Alternativet ville kanskje blitt å kjøpe en gave og skrive på kortet hvor mye han betydde?

Jeg vet ikke jeg... Veldig i tvil her!

Skrevet

En tale der du forteller om hvor viktig han har vært for dere må vel være den beste gaven.

I tillegg kanskje en gave hvor dere f eks reiser et sted og dere står for alt?

Skrevet

Ikke noe big deal, men akkurat i kveld orker jeg ingen dype og seriøse diskusjoner så jeg tar bare småpirk istedet. ;)

Håper du finner på noe du blir fornøyd med. Ingenting er så deilig som å gi bort en gave man virkelig tror mottakeren liker.

Hvis du tror det er muligheter for at du kan holde tale syns jeg virkelig du bør øve deg først. Bare skriv det ned og les høyt et par ganger. Da blir det så veldig mye bedre hvis du så bestemmer deg for å si noen ord. :)

Har tenkt litt på det med å bare "si noen ord"... Ikke skrive noe i det hele tatt, bare ta det fra hjertet, HVIS jeg føler at jeg kan klare det...

Men jeg vet ikke....?

Er det bedre å skrive det ned?

Skrevet

Ja, stusset også når jeg leste en gang til og så de skulle ha felles feiring. Jaja, en av oss misforstår i allefall. ;-)

Og det var meg! Sorry!

Skrevet

Det som jeg ser som litt problematisk, det er at det aldri var noe særlig åpenhet om mammas sykdom. Og det blir vanskelig å forklare hvor mye han har betydd for oss uten å nevne det...

Til og med i mamma`s begravelse ble det liksom "gjemt" bort ved bare å kalle det "sykdommen"... Andre enn oss som virkelig kjente henne der ante nok ikke hva denne sykdommen dreide seg om...

For min del gjør det ingenting om andre vet hva mamma døde av... Jeg vet at alkoholisme er en sykdom som det har blitt mye mer åpenhet om de siste årene. Men vil det gjøre ham mer vondt å bli minnet om ALT det den stakkaren måtte gjennomgå samtidig som han var den "viktigste" delen av livet vårt. Vil det plage den nye samboeren at vi tar det opp?

Alternativet ville kanskje blitt å kjøpe en gave og skrive på kortet hvor mye han betydde?

Om det er det du ønsker å si!

Jeg ville kanskje fokusert mye mer på Kaj enn din mor.

Alle sviktet dere og når det sto på som verst var du Kaj, den reddende engel.

Men du bestemmer. Det er følelsesladde ting her, så du må nesten bare følge ditt hjerte!

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger!

Skrevet

Har lest tråden her, og sitter og tenker på at den flotteste gaven du kan gi ham faktisk er talen. Gode ord varmer. Om fremføringen ikke blir "perfekt", blås i det, husk å trekke pusten litt undervegs.

Når det gjelder din mor trenger du ikke gå i dybden på det. Si noe om at (ste)far var en solid støtte og en kjærlig far i livet deres da dere trengte det som mest (pga mors sykdom).

Dere har sikkert noen fine opplevelser sammen, ta med et par for å gi de andre et bilde av en fin mann.

Ta også gjerne med noen ord til hans nye samboer om hvilken fin mann hun har.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...