Gå til innhold

Hvem er denne "man"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må være en særdeles generell type, og svært unnvikende, nesten selvutslettende sjenert?

Hvorfor ikke skrive "du" "jeg" "de" osv?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

23

• hidi

5

• DarkPink

4

• red

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man er da korrekt og upersonlig i sin talemåte.

Og gammeldags?

Skrevet

Man er da dannet.

Man burde skytes når man er over 80 år.

Skrevet

Det burde man.

Så blir man kvitt dette "man" - ordet til slutt.

Skrevet

Og hvis det ikke passer med "jeg", "du", "de"?

Noen ganger er det ment å forklare i en noe mer "upersonlig" stil enn det.

Skrevet

Og hvis det ikke passer med "jeg", "du", "de"?

Noen ganger er det ment å forklare i en noe mer "upersonlig" stil enn det.

Phøhh!

Det er gammeldags og støvete.

Skrevet

man er bedre enn en.

Carl I er seig til å bruke "man", men det virker så feigt. Han pleier ikke være feig, men når han skal prøve å la være å gå i dybden, så kommer dette "man" fram.

Skrevet

Phøhh!

Det er gammeldags og støvete.

Hjelp!

For å forklare det inngående: Å snakke om meg, deg, de, du, vi, jeg, han, hun, oss, kan i enkelte sammenhenger være upassende, da det blir å fortelle/snakke i en altfor personlig kontekst i forhold til det som er intensjonen.

Derfor kan man bruke "man" eller "en".

"Man" eller "en" brukes ofte i vitenskapelige avhandlinger, men også i rapporter, utredninger. Det kan også brukes i eksempler som ikke omhandler en selv, men som omhandler generelle spørsmål.

For å forstå hvordan man brukes "en" og "man" kreves det en viss abstraherings evne.

var dette klart nok for deg?

Skrevet

Hjelp!

For å forklare det inngående: Å snakke om meg, deg, de, du, vi, jeg, han, hun, oss, kan i enkelte sammenhenger være upassende, da det blir å fortelle/snakke i en altfor personlig kontekst i forhold til det som er intensjonen.

Derfor kan man bruke "man" eller "en".

"Man" eller "en" brukes ofte i vitenskapelige avhandlinger, men også i rapporter, utredninger. Det kan også brukes i eksempler som ikke omhandler en selv, men som omhandler generelle spørsmål.

For å forstå hvordan man brukes "en" og "man" kreves det en viss abstraherings evne.

var dette klart nok for deg?

Joda, greit nok.

Men så var det misbruket....

Skrevet

Joda, greit nok.

Men så var det misbruket....

Ja, det var det. Har du noen eksempler?

Skrevet

Politikere som ikke vil gå dypere i saker de ikke liker å snakke om. Jeg får en følelse av feighet.

"Man kan ikke anklage andre for det man gjør selv", i stedet for "Kan du slutte med alle anklagene og feie for din egen dør?"

Skrevet

Politikere som ikke vil gå dypere i saker de ikke liker å snakke om. Jeg får en følelse av feighet.

"Man kan ikke anklage andre for det man gjør selv", i stedet for "Kan du slutte med alle anklagene og feie for din egen dør?"

Ja, har inntrykk av at de fleste politikere i større eller mindre grad bruker retorikk. Carl I. Hagen/Siv Jensen har vært kjent for å være flink på retorikk. De som er flink på retorikk vinner folket. FRP gjør det bra i forhol til AP. Betyr retorikk mer enn selve politikken? Har vi fått amerikanske tilstander? Hva skiller Siv Jensen fra Jens Stoltenberg feks når det gjelder retorikk?

Sikker på at det er selve politikken som utgjør meningsmålingene? Er det bare ordspillet folk faller for, image (som retorikken er en del av).

Retorikk er ordkunst.

Kanskje mer bruk av ordene "Jeg" "Du" "Meg" "Vi", i stedet for "Man", "en" osv.

De bruker ordene for å vinne magi, for å vinne folket, overbevise om at "vi" tar ansvar, i motsetning til andre parti. "VI" gjør noe med det! Spiller på at andre parti er mer vage. Og spiller bra. Utnytter sin posisjon som opposisjonsparti. Kun i opposisjon kan man spille på en sånn måte. Høres merkelig ut, men det er lettere å "fremstå" ansvarlig når man ikke har en så ansvarlig posisjon. Partiet står friere. Et parti i regjeringsposisjon har langt flere ting å ta hensyn til når partiet uttaler seg. Og kan ikke være så bastant. Ergo kan utfallet være at et parti i opposisjon ha lettere for å vinne stemmer.

Skrevet

Jeg har helt vanlige eksempler også jeg. For eksempel hos psykologen: "Eh, man blir jo redd, da, i store forsamlinger" eller det typiske mammautsagn: "Man går bare ikke ut i sånne klær!"

Osv osv. det er når man (vi) ønsker å distansere seg (oss). Begynner man å si "man elsker deg" så er man liksom litt ute å kjøre, da ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...