Gå til innhold

maling av mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange kaker jeg baker som man må male mandler i, men jeg har en helt håpløs manuell mandelkvern som har sett sine beste dager. Hvordan maler man lettest mandler? Hva trenger jeg? Får man kjøpt ferdige malte mandler? Aldri sett det men

Fortsetter under...

Skrevet

Bruk foodprossesoren med kniver.

Hvis man gjør det f.eks med mandlene til kransekake, så blir visstnok resultatet mislykket.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Søsteren min har et munnstykke til kjøkkenmaskinen (AEG?) som maler mandler.

Gjest kvern-selgeren
Skrevet

Hvis man gjør det f.eks med mandlene til kransekake, så blir visstnok resultatet mislykket.

stemmer! Det er fordi kvernen kutter mandlen rett over, mens kniver gnir olje ut av mandlen mens den kutter. Denne oljen ødelegger resultatet av kransekaken. Det samme gjelder billige kaffekverner. De består av kniver som kutter kaffebønnene i stedet for å kverne dem. Disse kvernene funker til grovmalt kaffe, men ikke til å male espressokaffe.

Skrevet

stemmer! Det er fordi kvernen kutter mandlen rett over, mens kniver gnir olje ut av mandlen mens den kutter. Denne oljen ødelegger resultatet av kransekaken. Det samme gjelder billige kaffekverner. De består av kniver som kutter kaffebønnene i stedet for å kverne dem. Disse kvernene funker til grovmalt kaffe, men ikke til å male espressokaffe.

Hm trodde det var omvendt jeg. At kniven kutter dem tvers over mens kvernen gnir olje ut av mandelen. For mener når jeg har malt mandlene tidligere (i en sånn sak med masse små hull) så blir de fuktigere. Skulle jo tro at det var når man malte de at det ble gnidd ut olje. Jeg fikk også skaffet meg en sånn minihakker idag som lagde hakkemat ut av mandlene. Fint til kakebunn. Der spiller det vel ingen rolle om det er kuttet eller kvernet?

Nå skjønner jeg plutselig ikke helt forskjellen på kverning og kutting.

Annonse

Skrevet

Ok, jeg er ikke så bevandret i kransekakeverden jeg! Men i marsipan går det iallefall bra å male i foodprossesoren!

Skrevet

Ok, jeg er ikke så bevandret i kransekakeverden jeg! Men i marsipan går det iallefall bra å male i foodprossesoren!

Har sikkert sammenheng med at det ikke gjør noe om fettet presses ut av mandlene når man skal lage marsipan.

Jeg har bakt en del kransekaker, og forholder meg til Ingrid Espelid Hovig som om hun har fasiten på alt man kan lure på om mat. Hun sier at mandler må males i kvern og advarer mot bruk av knivene på foodprosessoren. Derfor er det sant...*s*

Skrevet

Har sikkert sammenheng med at det ikke gjør noe om fettet presses ut av mandlene når man skal lage marsipan.

Jeg har bakt en del kransekaker, og forholder meg til Ingrid Espelid Hovig som om hun har fasiten på alt man kan lure på om mat. Hun sier at mandler må males i kvern og advarer mot bruk av knivene på foodprosessoren. Derfor er det sant...*s*

Klart det stemmer om guruen har prediket det!

Skrevet

Jeg hiver mandlene i blenderen. Hvis jeg kjører dem lenge nok blir de så og si finmalte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...