smurf78 Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Mange kaker jeg baker som man må male mandler i, men jeg har en helt håpløs manuell mandelkvern som har sett sine beste dager. Hvordan maler man lettest mandler? Hva trenger jeg? Får man kjøpt ferdige malte mandler? Aldri sett det men 0 Siter
frosken Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Bruk foodprossesoren med kniver. Hvis man gjør det f.eks med mandlene til kransekake, så blir visstnok resultatet mislykket. 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Søsteren min har et munnstykke til kjøkkenmaskinen (AEG?) som maler mandler. 0 Siter
Gjest kvern-selgeren Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Hvis man gjør det f.eks med mandlene til kransekake, så blir visstnok resultatet mislykket. stemmer! Det er fordi kvernen kutter mandlen rett over, mens kniver gnir olje ut av mandlen mens den kutter. Denne oljen ødelegger resultatet av kransekaken. Det samme gjelder billige kaffekverner. De består av kniver som kutter kaffebønnene i stedet for å kverne dem. Disse kvernene funker til grovmalt kaffe, men ikke til å male espressokaffe. 0 Siter
smurf78 Skrevet 23. september 2006 Forfatter Skrevet 23. september 2006 stemmer! Det er fordi kvernen kutter mandlen rett over, mens kniver gnir olje ut av mandlen mens den kutter. Denne oljen ødelegger resultatet av kransekaken. Det samme gjelder billige kaffekverner. De består av kniver som kutter kaffebønnene i stedet for å kverne dem. Disse kvernene funker til grovmalt kaffe, men ikke til å male espressokaffe. Hm trodde det var omvendt jeg. At kniven kutter dem tvers over mens kvernen gnir olje ut av mandelen. For mener når jeg har malt mandlene tidligere (i en sånn sak med masse små hull) så blir de fuktigere. Skulle jo tro at det var når man malte de at det ble gnidd ut olje. Jeg fikk også skaffet meg en sånn minihakker idag som lagde hakkemat ut av mandlene. Fint til kakebunn. Der spiller det vel ingen rolle om det er kuttet eller kvernet? Nå skjønner jeg plutselig ikke helt forskjellen på kverning og kutting. 0 Siter
bb71 Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Hvis man gjør det f.eks med mandlene til kransekake, så blir visstnok resultatet mislykket. Ok, jeg er ikke så bevandret i kransekakeverden jeg! Men i marsipan går det iallefall bra å male i foodprossesoren! 0 Siter
frosken Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Ok, jeg er ikke så bevandret i kransekakeverden jeg! Men i marsipan går det iallefall bra å male i foodprossesoren! Har sikkert sammenheng med at det ikke gjør noe om fettet presses ut av mandlene når man skal lage marsipan. Jeg har bakt en del kransekaker, og forholder meg til Ingrid Espelid Hovig som om hun har fasiten på alt man kan lure på om mat. Hun sier at mandler må males i kvern og advarer mot bruk av knivene på foodprosessoren. Derfor er det sant...*s* 0 Siter
bb71 Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Har sikkert sammenheng med at det ikke gjør noe om fettet presses ut av mandlene når man skal lage marsipan. Jeg har bakt en del kransekaker, og forholder meg til Ingrid Espelid Hovig som om hun har fasiten på alt man kan lure på om mat. Hun sier at mandler må males i kvern og advarer mot bruk av knivene på foodprosessoren. Derfor er det sant...*s* Klart det stemmer om guruen har prediket det! 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 Jeg hiver mandlene i blenderen. Hvis jeg kjører dem lenge nok blir de så og si finmalte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.