Gå til innhold

geitebukk-lukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en skinnsekk (Amanda-sekk) og hatt den noen år nå. Men den stinker, virkelig stinker geitelukt! Ikke bare skinn lukt slik som en skinnjakke gjør når man lukter på den, men den forpester hele rommet. Nå har jeg ikke brukt den på et par år, men vil begynne å bruke den igjen, men det er så gale at når folk kommer på besøk og jeg har hatt den i stuen, spør folk hva der er som stinker sånn. En venninne av meg sa også at hun ikke hadde turt å bruke den når den lukter som den gjør.Til og med min tante som er bonde, reagerte på den sterke lukten. Pinlig. Men jeg er student, og har hverken råd eller lyst til å bare kaste en sekk til 1400 kr sånn uten videre. Er det noen som har noen råd om hva man kan gjøre? Kanskje smøre den inn med noe?

Alle tips mottas med takk... ;)

Hilsen

Skrevet

Kanskje den er i brunst? og da er det bare en ting å gjøre med det;)

Skrevet

Hehe, tror du det? Hm..kanskje.. Men da er jeg spent; hva er den ene tingen??

;)

Skrevet

Jepp, kjøpe én til! ;o)

Skrevet

Varm den opp.

Hvis du vet et varmt sted å legge den, så vil varmen og luftsirkulasjon få vekk lukta. På en radiator?

Eller impregner den med silikon. Evt etter oppvarming og lufting.

Kontakt evt en ekspert på skinn, det er flere slike f eks i Oslo.

Skrevet

Varm den opp.

Hvis du vet et varmt sted å legge den, så vil varmen og luftsirkulasjon få vekk lukta. På en radiator?

Eller impregner den med silikon. Evt etter oppvarming og lufting.

Kontakt evt en ekspert på skinn, det er flere slike f eks i Oslo.

Tusen takk! Jeg bor forøvrig i København, men det må jo være skinn-eksperter her også... Nå iler jeg for å legge sekken i ovnen ;)

Skal prøve ut tipsene dine, nok en gang takk! :)

Skrevet

Tusen takk! Jeg bor forøvrig i København, men det må jo være skinn-eksperter her også... Nå iler jeg for å legge sekken i ovnen ;)

Dæven - hele kjøkkenet ditt kommer til å stinke geitebacon! hehe

Skrevet

Dæven - hele kjøkkenet ditt kommer til å stinke geitebacon! hehe

Hehe, samboeren min kommer til å tro jeg tilbereder geite-steik til 12!

:-D

Skrevet

Du kan trygt varme den opp til 40-50 grader, men kontakt fagfolk som kan se på det og anbefale f eks en impregnering.

Når den ligger på radiatoren, vil du få en intens lukt i huset dessverre.

Det som lukter er garvingskjemikaliene. Sannsynligvis er det gjort noe feil i prosessen. Som du vet lukter ikke skinn slik normalt.

Skrevet

Du kan trygt varme den opp til 40-50 grader, men kontakt fagfolk som kan se på det og anbefale f eks en impregnering.

Når den ligger på radiatoren, vil du få en intens lukt i huset dessverre.

Det som lukter er garvingskjemikaliene. Sannsynligvis er det gjort noe feil i prosessen. Som du vet lukter ikke skinn slik normalt.

Det er jo mulig. Har varmet den nå, og den henger på lufting ut vinduet til alle naboers fornøyelse. Skal se om jeg ikke finner noen som har peiling her, som kan hjelpe meg med impregnering (selv om det virker som om du også har god peiling). Takker og bukker for råd, og er spent på resulatet, og på hva samboeren min vil si på fjøslukten på kjøkkenet!

Skrevet

Det er jo mulig. Har varmet den nå, og den henger på lufting ut vinduet til alle naboers fornøyelse. Skal se om jeg ikke finner noen som har peiling her, som kan hjelpe meg med impregnering (selv om det virker som om du også har god peiling). Takker og bukker for råd, og er spent på resulatet, og på hva samboeren min vil si på fjøslukten på kjøkkenet!

Sorry. Jeg forklarte litt dårlig. Den må ha varme lenge, kontinuerlig, til den ikke lukter lenger. Dessverre. Det kan ta flere dager. Varmen skal altså tørke/drive ut luktmolekyler fortere enn ved normal temp. Som du tørker tøy, men da er det vann som skal tørkes ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...