Gå til innhold

Ang. 2 verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp sett "Der Untergang" og lurer på om den er historisk korrekt....

Tok fru Gøring livet av sine seks barn med gift?

Forferdelig mange som begikk selvmord!

Og tror dere unge idag kan forstå hvor forferdelig krig egentlig er! Jeg gjør fordi mine foreldre opplevde krigen og tyskerinnvandringen...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi

21

• keinstein

7

• flisa

5

• asterix

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Der Undergang er rimelig historisk korrekt i den forstand at den baserer seg helt og holdent på berettninger fra folk som var til stede i bunkersen, hvorav Hitlers sekretær som døde for bare etpar år siden er mest kjent.

Ingen kan nok vite hva krig virkelig er uten å ha opplevd det, hverken ung eller gammel.

Skrevet

Der Undergang er rimelig historisk korrekt i den forstand at den baserer seg helt og holdent på berettninger fra folk som var til stede i bunkersen, hvorav Hitlers sekretær som døde for bare etpar år siden er mest kjent.

Ingen kan nok vite hva krig virkelig er uten å ha opplevd det, hverken ung eller gammel.

Sekretæren ble intervjuet etter filmen ja.

Dette må jo være en bra film for ungdom på skolen! Er rystet og blir rystet hver gang jeg ser slike filmer om alt det forferdelige som skjedde.

Ungdom i Amerika virker ikke redde for å gå ut i krig, mens jeg aldri kunne gjort det!

Skrevet

Sekretæren ble intervjuet etter filmen ja.

Dette må jo være en bra film for ungdom på skolen! Er rystet og blir rystet hver gang jeg ser slike filmer om alt det forferdelige som skjedde.

Ungdom i Amerika virker ikke redde for å gå ut i krig, mens jeg aldri kunne gjort det!

Ja, det er en veldig god og realistisk film som både greier få frem Hitlers galskap uten å overdrive, og å formidle den stemning og atmosfære som må ha vært der i disse dagene.

Skrevet

Ja, det er en veldig god og realistisk film som både greier få frem Hitlers galskap uten å overdrive, og å formidle den stemning og atmosfære som må ha vært der i disse dagene.

Svært bra film og skuespillere.

Blir òg mer realistisk når de snakker tysk fremfor engelsk.

Skrevet

Ja, så og si alt stemmer i den filmen. Det som var feil var at herr og fru Goebbles ikke skjøt seg selv, men fikk en SS-mann til å skyte seg i virkeligheten.

Skrevet

Ja, så og si alt stemmer i den filmen. Det som var feil var at herr og fru Goebbles ikke skjøt seg selv, men fikk en SS-mann til å skyte seg i virkeligheten.

Tenk å ta livet til seks uskyldige barn! Og det var det moren som gjorde.

Lurer på hva slags liv de ville ha hatt om de fikk overleve....

Skrevet

"Lurer på hva slags liv de ville ha hatt om de fikk overleve.... "

Det var jo derfor moren drepte dem fordi hun skjønte hvor forferdelig livet deres ville bli.

Skrevet

De hadde vel ikke hatt det verre enn andre barn i Tyskland`? Jeg jobber med en som hadde nazi-foreldre . det er da ikke hans skyld.

Skrevet

"Og tror dere unge idag kan forstå hvor forferdelig krig egentlig er! Jeg gjør fordi mine foreldre opplevde krigen og tyskerinnvandringen... "

Det at forrige generasjon i familien opplevde innvasjonen gjør jo ikke at man selv forstår krigens gru noe vesentlig bedre enn andre som har hørt om den. Krigens virkelige grusomhet kan ikke virkelig forståes uten at man selv har opplevd den.

Skrevet

"Lurer på hva slags liv de ville ha hatt om de fikk overleve.... "

Det var jo derfor moren drepte dem fordi hun skjønte hvor forferdelig livet deres ville bli.

Se svaret fra flisa.

De var jo bare barn! Og hadde ingenting med krigen å gjøre....

Skrevet

De hadde vel ikke hatt det verre enn andre barn i Tyskland`? Jeg jobber med en som hadde nazi-foreldre . det er da ikke hans skyld.

flisa, det der tror du vel ikke på selv? Å ha "naziforeldre" er noe ganske annet enn å være barn av f.eks Gøring.

Skrevet

"Og tror dere unge idag kan forstå hvor forferdelig krig egentlig er! Jeg gjør fordi mine foreldre opplevde krigen og tyskerinnvandringen... "

Det at forrige generasjon i familien opplevde innvasjonen gjør jo ikke at man selv forstår krigens gru noe vesentlig bedre enn andre som har hørt om den. Krigens virkelige grusomhet kan ikke virkelig forståes uten at man selv har opplevd den.

Jo, litt bedre, fordi du hører din far og mor forteller hvor ille det var, og du ser på ansiktsuttrykkene at det var en forferdelig vond tid. Jeg kjente også en mann, som det rablet for, pga krigens grusomhet. Han ville drepe kone og barn. Heldigvis ble det aldri gjennomført.

Som mor, kan man faktisk få en anelse om hvor grusomt det er å føle at det eneste riktige er å ta livet av barna.....

Skrevet

Nei, det overhodet ikke hans skyld!

Men å leve i Tyskland etter krigen var tøft for alle. Kanskje det hadde blitt ekstra tøft for spesielt disse barna!

I Norge hadde vi jo tyskertøs og tyskerunge som skrekkeksempel!

Skrevet

flisa, det der tror du vel ikke på selv? Å ha "naziforeldre" er noe ganske annet enn å være barn av f.eks Gøring.

Tror og tror -jeg aner ikke.

Skrevet

Man skjønner i alle fall hva det har gjort med egne foreldre om de har opplevd vonde ting fra krigen - bedre enn de som ikke har opplevd det.

Skrevet

Man skjønner i alle fall hva det har gjort med egne foreldre om de har opplevd vonde ting fra krigen - bedre enn de som ikke har opplevd det.

Man gjør faktisk det enten folk tror eller ikke tror

Skrevet

Nei, det overhodet ikke hans skyld!

Men å leve i Tyskland etter krigen var tøft for alle. Kanskje det hadde blitt ekstra tøft for spesielt disse barna!

I Norge hadde vi jo tyskertøs og tyskerunge som skrekkeksempel!

Goebbels barn ville nok hatt det bedre i Tyskland enn tyskerungene og tyskertøsene hadde det i Norge.

Vi har mye å skamme oss over i Norge etter krigen.

Ref det innlegget med "å mishandle en snuskhummer er OK.

Skrevet

Noen sier "onkel Dolf" var roligere enn han framstilles i filmen.

Skrevet

Goebbels barn ville nok hatt det bedre i Tyskland enn tyskerungene og tyskertøsene hadde det i Norge.

Vi har mye å skamme oss over i Norge etter krigen.

Ref det innlegget med "å mishandle en snuskhummer er OK.

Jeg synes òg at de fikk en forferdelig behandling, men hadde vi latt være å gjøre det samme?

Tror heller ikke at barn av de mest aktive innen nazi hadde gått fri, selv i Tyskland.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...