Gå til innhold

Ang. 2 verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier "onkel Dolf" var roligere enn han framstilles i filmen.

Det tror ikke jeg. Vi har alle sett filmklipp av den godeste dolfen, og han virker ikke akkurat rolig og selvbeherskende....

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi

21

• keinstein

7

• flisa

5

• asterix

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes òg at de fikk en forferdelig behandling, men hadde vi latt være å gjøre det samme?

Tror heller ikke at barn av de mest aktive innen nazi hadde gått fri, selv i Tyskland.

Faktum er at de fleste som meldte seg til tjeneste i april/mai 1945 ikke kom på banen før de siste ukene før frigjøringen. Min far mente at bare en tidel av de som kom var aktive under krigen, resten var opportunister.

De mest aktive i jakten på medløpere etter krigen var de som ikke hadde deltatt i krigen. De ville bare delta i hevnen når alt var trygt. Hevnen mot tyskertøsene og NS-folk var grusom. Min mor visste at flere tyskertøser i Nord-Norge ble massevoldtatt og hengt. Likene ble aldri funnet. Hun sa at opptil 5 ble hengt på et sted og gravet ned i skogen.

Skrevet

Svært bra film og skuespillere.

Blir òg mer realistisk når de snakker tysk fremfor engelsk.

Enig. Filmen hadde blitt temmelig blodfattig om Hitler hadde snakket engelsk.

Skrevet

Det tror ikke jeg. Vi har alle sett filmklipp av den godeste dolfen, og han virker ikke akkurat rolig og selvbeherskende....

Jeg så ei dame på TV som visstnok mente at han ikke var så oppfarende de siste dagene.

Skrevet

Faktum er at de fleste som meldte seg til tjeneste i april/mai 1945 ikke kom på banen før de siste ukene før frigjøringen. Min far mente at bare en tidel av de som kom var aktive under krigen, resten var opportunister.

De mest aktive i jakten på medløpere etter krigen var de som ikke hadde deltatt i krigen. De ville bare delta i hevnen når alt var trygt. Hevnen mot tyskertøsene og NS-folk var grusom. Min mor visste at flere tyskertøser i Nord-Norge ble massevoldtatt og hengt. Likene ble aldri funnet. Hun sa at opptil 5 ble hengt på et sted og gravet ned i skogen.

Vet det grusomt, men så var det jo nettopp nord-norge som virkelig fikk gjennomgå....

Er enig at masse-suggesajon er en avgjørende faktor. Alle deltok heller ikke aktivt i krigen, men de fleste sjøfolk hadde ikke noe valg. Min far var da sjømann.

Leste din tråd som du henviste til og er ikke enig i hva de gjorde.

Skal et samfunn eksistere (for mennesker) må vi ha en viss grad av moral.

Og nettopp denne moralen var ikke-eksisterende rett etter andre verdenskrig.

Skrevet

Jeg så ei dame på TV som visstnok mente at han ikke var så oppfarende de siste dagene.

Javel.....

Skrevet

Jeg tror han var like spillende gal i det siste som ellers i livet.

En gepard forandrer aldri flekkene sine, sa min mor alltid.

Mannen var jo ravende gal og så selv ut som en jøde....

DET tålte ikke den lille mannen.

Skrevet

Det ble veldig mange nye "Gutta på skauen" i den siste tiden før kapitulasjonen ja.

Takk og ære til de mange som med livet som innsats gjorde kjempet mot invasjonsmakten, men fakta er at like mange var med i NS. Resten gjorde ikek en skitt, og det var knapt noe land hvor motstanden var mindre, tyskertøsene flere og passiviteten større enn her på bjerget.

Det faktum at landets hovedstad ble først inntatt av en tysk styrke som kom med fly, landet på Forebu, tok bussen inn til sentrum uten at et skudd ble løsnet sier jo litt...

Skrevet

Det ble veldig mange nye "Gutta på skauen" i den siste tiden før kapitulasjonen ja.

Takk og ære til de mange som med livet som innsats gjorde kjempet mot invasjonsmakten, men fakta er at like mange var med i NS. Resten gjorde ikek en skitt, og det var knapt noe land hvor motstanden var mindre, tyskertøsene flere og passiviteten større enn her på bjerget.

Det faktum at landets hovedstad ble først inntatt av en tysk styrke som kom med fly, landet på Forebu, tok bussen inn til sentrum uten at et skudd ble løsnet sier jo litt...

Ja, det er mange svarte kapitler i norges historie under krig.

Veldig få tenker på våre sjømenn som ikke hadde valg.

Skrevet

Ja, det er mange svarte kapitler i norges historie under krig.

Veldig få tenker på våre sjømenn som ikke hadde valg.

Av de ca 10 000 nordmanen som mistet livet under WW2 var majoriteten nettopp sjømenn som ble trukket inn i krigen enten de ville eller ei, og mange fikk så langt i fra den heltemottagelse i ettertid som de hadde fortjent.

Skrevet

Vinneren skriver historien.

Skrevet

Av de ca 10 000 nordmanen som mistet livet under WW2 var majoriteten nettopp sjømenn som ble trukket inn i krigen enten de ville eller ei, og mange fikk så langt i fra den heltemottagelse i ettertid som de hadde fortjent.

Akkurat det vet jeg veldig godt, for de fleste var sørlendinger...

De fleste døde under uverdige forhold. Ingen som tenkte at krigen kunne ha ødelagt dem, noe den faktisk gjorde!

Tenker mye på dem og hedres deres minne!

Skrevet

Vinneren skriver historien.

Alltid, og derfor ikke nødvendigvis sannheten.....

Skrevet

Det meste om "sannheten" er bare vrøvl.

Hadde Hitler fått gjort seg ferdig, hadde vi ikke hatt alt oppstyret i midtøsten.

Skrevet

Det meste om "sannheten" er bare vrøvl.

Hadde Hitler fått gjort seg ferdig, hadde vi ikke hatt alt oppstyret i midtøsten.

*grøss*

Skrevet

Nei.

Sannheten er det første offer.

Min gamle far gråt da han så hjemmefronten laste nakne og halvnakne tyskertøser på en lastebil og kjøre dem rundt i bygda med en diger gråpapirplakat bakpå hvor det sto: "Disse er vår skam!" De satte dem av langs veien, og ingen vet hvilken skjebne de møtte. Han trodde vi var bedre enn fienden, men det så han med sorg at det var vi ikke.

Skrevet

Nei.

Sannheten er det første offer.

Min gamle far gråt da han så hjemmefronten laste nakne og halvnakne tyskertøser på en lastebil og kjøre dem rundt i bygda med en diger gråpapirplakat bakpå hvor det sto: "Disse er vår skam!" De satte dem av langs veien, og ingen vet hvilken skjebne de møtte. Han trodde vi var bedre enn fienden, men det så han med sorg at det var vi ikke.

Mine foreldre så også slike opptrinn. De synes det var motbydelig for de opplevde at mange tyskere faktisk var unge mennesker....

De gjorde bare det som var forventet av enhver soldat, uten å vite noe mer enn det!

Skrevet

Mine foreldre så også slike opptrinn. De synes det var motbydelig for de opplevde at mange tyskere faktisk var unge mennesker....

De gjorde bare det som var forventet av enhver soldat, uten å vite noe mer enn det!

Sett fra mine øyne, så bodde jo soldatene hjemme hos folk over hele landet. Hvordan skal alle mennesker unngå å bli forelsket i et eneste annet menneske?

Skrevet

De fleste som døde under andre verdenskrig ble trukket inn enten de ville eller ei.

Skrevet

Jo, litt bedre, fordi du hører din far og mor forteller hvor ille det var, og du ser på ansiktsuttrykkene at det var en forferdelig vond tid. Jeg kjente også en mann, som det rablet for, pga krigens grusomhet. Han ville drepe kone og barn. Heldigvis ble det aldri gjennomført.

Som mor, kan man faktisk få en anelse om hvor grusomt det er å føle at det eneste riktige er å ta livet av barna.....

Jeg har også fått slike direkte historier både fra faren min bl.a om hvordan de prøvde hjelpe utslitte, radmagre russiske flyktninger over til Sverige midt på vinteren.

Og svigerfaren min om bl.a da han ble jaget av tyskerne(overlevde med nød og neppe at båten han var på ble skutt i senk, berget seg unna forfølgelse en gang ved å i siste liten hoppe om bord i en båt på vei fra land mens han ble skutt etter osv) og greide til slutt å ta seg over til Sverige hvor han bl.a måtte avlive en okse med bare nevene for å få mat fordi han ikke turte skyte av redsel for at skuddet skulle høres.

Men fra å ha hørt historier som har gjort dypt inntrykk, til det å selv oppleve grusomhetene er faktisk en himmelvid forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...