Gå til innhold

Ang. 2 verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste som døde under andre verdenskrig ble trukket inn enten de ville eller ei.

Tenk på de stakkers russerene som ble krigsfanger. Først masse kriging, så utsulting i tysk fangeleir, løslatelse og så straffekoloni i Sibir fordi Stalin sier de er forrædere som ble tatt til fange.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi

21

• keinstein

7

• flisa

5

• asterix

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har også fått slike direkte historier både fra faren min bl.a om hvordan de prøvde hjelpe utslitte, radmagre russiske flyktninger over til Sverige midt på vinteren.

Og svigerfaren min om bl.a da han ble jaget av tyskerne(overlevde med nød og neppe at båten han var på ble skutt i senk, berget seg unna forfølgelse en gang ved å i siste liten hoppe om bord i en båt på vei fra land mens han ble skutt etter osv) og greide til slutt å ta seg over til Sverige hvor han bl.a måtte avlive en okse med bare nevene for å få mat fordi han ikke turte skyte av redsel for at skuddet skulle høres.

Men fra å ha hørt historier som har gjort dypt inntrykk, til det å selv oppleve grusomhetene er faktisk en himmelvid forskjell.

Selvfølgelig! Mente ikke at jeg forsto all grusomhetene, men har bedre skyts mot ungdommen som ikke har peiling, tror jeg.

Skrevet

Tenk på de stakkers russerene som ble krigsfanger. Først masse kriging, så utsulting i tysk fangeleir, løslatelse og så straffekoloni i Sibir fordi Stalin sier de er forrædere som ble tatt til fange.

Helt forj.....!

Krigen var et tydelig bevis på hva som kan skje når to idioter tror de kan alt.....

Skrevet

flisa, det der tror du vel ikke på selv? Å ha "naziforeldre" er noe ganske annet enn å være barn av f.eks Gøring.

Tnja, viser også hvor syk i hodet hun var.

Ved å drepe dem er det jo intet håp, håpet gjør at de aller fleste velger å leve.

Skrevet

Selvfølgelig! Mente ikke at jeg forsto all grusomhetene, men har bedre skyts mot ungdommen som ikke har peiling, tror jeg.

Har du peiling da?

Skrevet

Har du peiling da?

Tror det, men ingenting kan sammenlignes med de som virkelig har vært der, og kjent krigen tett på kroppen,

Vet bare hvor grusomt det måtte være å drepe seks egne barn, men har ingen erfaring, heldigvis....

Skrevet

Tror det, men ingenting kan sammenlignes med de som virkelig har vært der, og kjent krigen tett på kroppen,

Vet bare hvor grusomt det måtte være å drepe seks egne barn, men har ingen erfaring, heldigvis....

Løpet var kjørt. Hun ville ikke overlate dem til fienden.

Skrevet

Løpet var kjørt. Hun ville ikke overlate dem til fienden.

Skjønner det, men skjønner ikke at hun kunne gjennomføre det på seks barn....

Uansett hva du sier...

Skrevet

Skjønner det, men skjønner ikke at hun kunne gjennomføre det på seks barn....

Uansett hva du sier...

Enig, helt utenkelig. Men i løpet av en krig blir mann kynisk.

Skrevet

Tnja, viser også hvor syk i hodet hun var.

Ved å drepe dem er det jo intet håp, håpet gjør at de aller fleste velger å leve.

En trenger da slett ikke være "syk i hodet" for å drepe sine egne barn. I en situasjon hvor man ikke ser noen som helst fortsettelse er nok faktisk veldig mange i stand til mye som er uforståelig for de som ikke har vært i samme situasjon.

Skrevet

De fleste som døde under andre verdenskrig ble trukket inn enten de ville eller ei.

Ja, men i motsetning til den jevne nordmann som kunne fortsette sine liv mer eller mindre normalt i det tysk-okkuperte Norge kunne ikke sjøfolkene det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...