Gå til innhold

Feilaktig bruk av diagnosenavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av to tråder under her.

Jeg synes mange mennesker bruker feil ord for å beskrive sine tilstander. Enten for å gjøre det mer "alvorlig" eller fordi de kanskje ikke vet bedre?

Jeg mener:

En kraftig hodepine er ikke uten videre migrene.

En kraftig forkjølelse er ikke uten videre influensa. Dersom noen får influensa midt på sommeren er det en verdenssensasjon, og ville blitt omtalt i samtlige medier.

Penicillin er ikke synonymt med antibiotika. Penicillin er en -type- antibiotika. Da jeg hadde lungebetennelse spurte en bekjent meg om jeg fikk Penicillin. Jeg sa at nei, jeg får Ery-Max. Personen svarte at Åja, men du får en type Penicillin, med andre ord?

Schizofrene personer har ikke flere personligheter. De hører stemmer i hodet sitt. En person som har flere personer lider av multippel personlighetsforstyrrelse.

Folk snakker også om at de "er så deppa", men ordet deppa er jo bare slang for "depresjon", som har egne diagnosekriterier, og ikke er en tilstand som kjennetegnes ved én kvelds nedstemthet.

Hva mener dere der ute?

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

2

• Åsemor

2

• bugge -jenta

2

• hidi

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt korrekt.

Dessuten er ikke betennelse og infeksjon det samme.

Skrevet

Helt korrekt.

Dessuten er ikke betennelse og infeksjon det samme.

Jepp!

Og så trenger man ikke antibiotika mot alt. "Jeg er så tett i nesa, tror jeg skal dra til legen og få antibiotika".

Skrevet

Joda du har nok rett :) Jeg har også hengt meg opp i at folk bruker utrykk som

-jeg fikk sjokk.

-jeg fikk helt noia.

-jeg fikk slag osv

Uten at de får det ordet egentlig betyr. Noe å tenke på. Men hva er noia? Paranoia el hvordan det skrives, er vel en sinnsykdom?

Skrevet

Jepp!

Og så trenger man ikke antibiotika mot alt. "Jeg er så tett i nesa, tror jeg skal dra til legen og få antibiotika".

Mest irriterende er bruken av ordet sinnsykt....

Skrevet

Joda du har nok rett :) Jeg har også hengt meg opp i at folk bruker utrykk som

-jeg fikk sjokk.

-jeg fikk helt noia.

-jeg fikk slag osv

Uten at de får det ordet egentlig betyr. Noe å tenke på. Men hva er noia? Paranoia el hvordan det skrives, er vel en sinnsykdom?

Det finnes iallfall noe som heter Paranoid personlighetsforstyrrelse. Det handler om at man er sikker på at noen forfølger en, overvåker en og konspirerer mot en (og sikkert en del annet). Men det har ingenting med "jeg fikk helt noia da jeg så edderkoppen" å gjøre :P

Skrevet

Mest irriterende er bruken av ordet sinnsykt....

Ja, den glemte jeg. Eller...egentlig har jeg vel en tendens til å en gang i blant bruke det selv *rødme*

Skrevet

Ergrer meg grønn over folk som tror de feiler alt, bortsett fra hypokondere.

Altfor mye lett selv- diagnosistering av seg selv ute og går...

Har ekte omsorg for syke folk!

Skrevet

Det finnes iallfall noe som heter Paranoid personlighetsforstyrrelse. Det handler om at man er sikker på at noen forfølger en, overvåker en og konspirerer mot en (og sikkert en del annet). Men det har ingenting med "jeg fikk helt noia da jeg så edderkoppen" å gjøre :P

Så noia er et selvstendig ord mener du? Jeg føler det er feilbrukt.. I et kryssord så ble noia svar på sinnsykdom...

Skrevet

Ergrer meg grønn over folk som tror de feiler alt, bortsett fra hypokondere.

Altfor mye lett selv- diagnosistering av seg selv ute og går...

Har ekte omsorg for syke folk!

En annen sykdomstilstand som blir misbrukt er jo nettopp "hypokonder". Hypokonder blir også diagnostisert av lege/psykiater. Man er ikke hypokonder selv om man mener man har migrene eller er bekymret over en kul i brystet. Da er man bare...eh...uvitende? ;)

Skrevet

Så noia er et selvstendig ord mener du? Jeg føler det er feilbrukt.. I et kryssord så ble noia svar på sinnsykdom...

Jeg skrev ikke noe om at noia er et selvstendig ord. Det kan godt være det for alt jeg vet, men det var ikke det jeg skrev, iallfall. Jeg brukte det i den sammenhengen at "jeg fikk helt noia da jeg så edderkoppen", og tolker det som slang for "paranoia", og dermed feilaktig bruk.

Skrevet

En annen sykdomstilstand som blir misbrukt er jo nettopp "hypokonder". Hypokonder blir også diagnostisert av lege/psykiater. Man er ikke hypokonder selv om man mener man har migrene eller er bekymret over en kul i brystet. Da er man bare...eh...uvitende? ;)

Nei, det er man ikke.

Blir helt "deppa " jeg over alle som tror de er syke! Må jo være "syke" i hodet, da eller?

Skrevet

Nei, det er man ikke.

Blir helt "deppa " jeg over alle som tror de er syke! Må jo være "syke" i hodet, da eller?

Nettopp ;)

Skrevet

Jeg skrev ikke noe om at noia er et selvstendig ord. Det kan godt være det for alt jeg vet, men det var ikke det jeg skrev, iallfall. Jeg brukte det i den sammenhengen at "jeg fikk helt noia da jeg så edderkoppen", og tolker det som slang for "paranoia", og dermed feilaktig bruk.

aha, da misfortod jeg deg, sorry. Da er vi enige ;)

Skrevet

Jeg blir iallefall litt forundra over folk som sier de er syke og så har de ingen feber, men er kun forkjøla. For meg er ikke dette nok til å kalles "syk".

Skrevet

Jeg blir iallefall litt forundra over folk som sier de er syke og så har de ingen feber, men er kun forkjøla. For meg er ikke dette nok til å kalles "syk".

Nei, da er man "pjusk" ;)

Skrevet

Du er for vitenskapelig.

Antageligvis. Enten det, eller så er det PMS. Og det er ikke det sistnevnte :P

Skrevet

Vi hadde akkurat en diskusjon her på det med influensa.

Var flere her som fortalte meg at de hadde influensa, hvor jeg svarte at nei, den er ikke her nå.

De ble litt snurte på meg ;o) Men derimot er det noe som går, og flere har vært syke, jeg tviler ikke på det. Men de kalle alt for influensa, og mener hardnakket at jeg har feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...