Gå til innhold

Feilaktig bruk av diagnosenavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden du skrev innlegget som svar til meg, så svarer jeg fordet det ikke var myntet på meg, jeg ;)

Jeg tror de aller fleste her (inkludert meg) er fullstendig enig i at man kan være litt syk eller kjempesyk, og at det kjenner man best selv. Selvsagt,- noen roper veldig høyt om små ting, men de fleste er nok ganske oppriktige.

Som jeg har poengtert tidligere,- man kan godt være veldig syk. Man kan ha 40 i feber, vondt i hele kroppen, vondt i halsen, kaste opp, ha vont i halsen og være tett i hodet.

Men det er -ikke- influensa når det er i september (noe annet ville være en sensasjon). Det var det tråden min i utgangspunktet handlet om, nemlig misbruk av diagnosenavn.

Er man så syk som jeg beskrev over bør man absolutt dra til lege for å få bekreftet hva det er, for da er det absolutt ingen vanlig forkjølelse. Kanskje er det enda viktigere å dra til legen hvis noe sånt skjer i september, enn om det skjer under en influensaepidemi, for da er det iallfall ganske naturlig å tro at det er influensa.

En på jobben min har jobbet der i 20 år og har -aldri- hatt en dag på egenmelding. Han har vært sykemeldt én gang. Han drar på jobb selv om han er forkjølet og syk og mener at andre burde gjøre det samme. Han har nok en høyere terskel for å bli hjemme enn det andre har.

Og dessuten,- folk som sier "smertestillende er unødvendig og bare skadelig for kroppen, det bruker jeg ikke" har aldri -virkelig- hatt vondt, tror nå jeg.

Du kan ha rett i det med folk som ikke vil ta smertestillende. Men folk har ulik smerteterskel og det går an å leve med sterke smerter, kroppen venner seg til det.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

2

• Åsemor

2

• bugge -jenta

2

• hidi

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hmm, jeg har aldri opplevd å være så forkjøla at jeg ikke har klart å gå på jobb. Hadde jeg vært så dårlig som du beskriver, så hadde jeg nok hatt feber ;-) Sånn sett er vi forskjellige.

Jeg treffer allikevel stadig på folk som forteller at de er "syke", mens jeg ser at de "bare" er forkjøla.

Uansett, jeg skal modere meg litt. Skjønner at du føler deg syk når du er så forkjøla som du beskriver her :-)

Kan jo være som meg, jeg får ikke feber av virus. Kroppen nekter plent å lage feber av virus.

Fikk påvist influensa hos lege, fremdeles ingen feber. Men GRUSOMT vondt og dårlig og totalvrak. Tett i hode er en veldig bra beskrivelse - eller tett i kroppen!

Skrevet

Du kan ha rett i det med folk som ikke vil ta smertestillende. Men folk har ulik smerteterskel og det går an å leve med sterke smerter, kroppen venner seg til det.

Joda, det er klart folk har foreskjellig smerteterskel. Men når det er noen som har en sykdom som gjør at de er fullstendig "ødelagt" av smerter, da er det ganske provoserende at folk går rundt og sier at de "ikke liker" smertestillende.

Det samme med feks antidepressiva. Svært mange går rundt og sier at selv om de skulle være deprimerte, så ville de ikke ødelegge seg selv med å "spise piller".

Da vet de ikke hvordan det er å være så deprimert at man ikke fungerer i hverdagen, kanskje må legges inn på psykiatrisk i lange perioder. Da -er- det en bedre løsning å bruke medisiner i en periode. NHD har til og med skrevet at hjernen kan ta skade av å gå med depresjon for lenge.

Folk burde sendes på kurs ;)

Skrevet

Å fy faan jeg holdt på å dævve.

Ja, man kan lure på om vi har flere liv enn katta! :)

Skrevet

Joda, det er klart folk har foreskjellig smerteterskel. Men når det er noen som har en sykdom som gjør at de er fullstendig "ødelagt" av smerter, da er det ganske provoserende at folk går rundt og sier at de "ikke liker" smertestillende.

Det samme med feks antidepressiva. Svært mange går rundt og sier at selv om de skulle være deprimerte, så ville de ikke ødelegge seg selv med å "spise piller".

Da vet de ikke hvordan det er å være så deprimert at man ikke fungerer i hverdagen, kanskje må legges inn på psykiatrisk i lange perioder. Da -er- det en bedre løsning å bruke medisiner i en periode. NHD har til og med skrevet at hjernen kan ta skade av å gå med depresjon for lenge.

Folk burde sendes på kurs ;)

Joda, er enig i det. Møtte en gang en som hadde MS med meget sterke smerter, men som ikke ville bruke piller. Nå var vel hun unntaket.

Skrevet

Joda, er enig i det. Møtte en gang en som hadde MS med meget sterke smerter, men som ikke ville bruke piller. Nå var vel hun unntaket.

Jeg blir litt nysgjerrig nå. Hvordan klarte hun å få gjort ting da hvis hun hadde så sterke smerter. Jeg vil heller spise smertestillende og fått gjort det jeg skal, framfor å ligge i senga og hyle og gråte av smerte i årevis.

Skrevet

Mm...men spørs om de ikke lurer seg selv litt? Mange kan få en betydelig bedre livskvalitet om de bare reduserer litt på staheten.

Skrevet

Helt enig - og så har vi psykopat.

Psykopat?

Å ja, du mener ekser!

:-D

Skrevet

Den med migrene irriterer meg veldig, sikkert fordi jeg faktisk _har_ migrene. Og mens sterk hodepine er ganske plagsomt, så kommer det ikke i nærheten av det å ha migrene.

Når jeg har migrene klarer jeg ikke forme en setning. Om noen snakker til meg, så vil jeg ofte ikke klare å svare. Jeg tenker ut svaret i hodet, men jeg klarer ikke få det ut av munnen. Kommer det noe ut, så er det ofte usammenhengende enkeltord eller feil ord til feil ting.

Det er slike misbruk av ord som gjør det vanskelig i forhold til jobb, for eksempel. Mange tenker nok at jeg bare kan ta paracet og overleve dagen, men faktum er at jeg ikke fungerer i det hele tatt.

Mennesker som snakker om eller spøker om schizofreni som om det er det samme som MPD plager meg også. Dette er ikke noe personlig, jeg synes bare det vitner om uvitenhet.

Misbruk av ordet psykopat plager meg mer, da faren min faktisk er psykopat (anti-sosial personlighetsforstyrrelse, som det heter nå). Det er ikke det samme som at noen er vanskelige å leve med.

Skrevet

klinisk deprimert kaller leger det når det er sykdom, å være deppa vil jeg mene er helt kurant å si. men tar poenget ditt.

Skrevet

Kan jo være som meg, jeg får ikke feber av virus. Kroppen nekter plent å lage feber av virus.

Fikk påvist influensa hos lege, fremdeles ingen feber. Men GRUSOMT vondt og dårlig og totalvrak. Tett i hode er en veldig bra beskrivelse - eller tett i kroppen!

Nå har jeg iallefall skjønt at folk er forskjellige :-)

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg synes det er dumt når folk tror jeg "bare" har vondt i hodet når jeg har migrene.... Jeg har diagnosen migrene og sliter med det noen dager HVER uke. Og det er slettes ikke "bare" vondt i hodet... Noen misbruker kanskje ordet, ja.

Gjest har migrene
Skrevet

Den med migrene irriterer meg veldig, sikkert fordi jeg faktisk _har_ migrene. Og mens sterk hodepine er ganske plagsomt, så kommer det ikke i nærheten av det å ha migrene.

Når jeg har migrene klarer jeg ikke forme en setning. Om noen snakker til meg, så vil jeg ofte ikke klare å svare. Jeg tenker ut svaret i hodet, men jeg klarer ikke få det ut av munnen. Kommer det noe ut, så er det ofte usammenhengende enkeltord eller feil ord til feil ting.

Det er slike misbruk av ord som gjør det vanskelig i forhold til jobb, for eksempel. Mange tenker nok at jeg bare kan ta paracet og overleve dagen, men faktum er at jeg ikke fungerer i det hele tatt.

Mennesker som snakker om eller spøker om schizofreni som om det er det samme som MPD plager meg også. Dette er ikke noe personlig, jeg synes bare det vitner om uvitenhet.

Misbruk av ordet psykopat plager meg mer, da faren min faktisk er psykopat (anti-sosial personlighetsforstyrrelse, som det heter nå). Det er ikke det samme som at noen er vanskelige å leve med.

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver der om migrene. Jeg kan fungere om tabletten virker (og det er ikke paracet jeg tar..), men ellers så er migrenen slik at jeg må ligge i sengen og ha det rolig og mørkt. Det er noen arbeidskolleger som ikke viser forståelse synes jeg, for migrenen er "usynlig" og kjennes kun i kroppen min.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver der om migrene. Jeg kan fungere om tabletten virker (og det er ikke paracet jeg tar..), men ellers så er migrenen slik at jeg må ligge i sengen og ha det rolig og mørkt. Det er noen arbeidskolleger som ikke viser forståelse synes jeg, for migrenen er "usynlig" og kjennes kun i kroppen min.

det er alltid vanskelig med "usynlige" sykdommer/diagnoser. mamma har en nakkeslengskade etter et bilkræsj for over ti år siden og sliter også med at folk ikke skjønner hvor dårlig hun kan være av og til.

Skrevet

Jeg synes det er dumt når folk tror jeg "bare" har vondt i hodet når jeg har migrene.... Jeg har diagnosen migrene og sliter med det noen dager HVER uke. Og det er slettes ikke "bare" vondt i hodet... Noen misbruker kanskje ordet, ja.

Det er nettopp folk som misbruker det som gjør at folk som faktisk har diagnosen, sånn som deg, ikke blir trodd.

Dersom du sier at du har migrene, så kan folk tenke at "akkurat ja, det sier de alle", eller de tenker at "ikke klag, jeg hadde også vondt i hodet igår".

Uvitenhet, eller ønske om oppmerksomhet, det vites ikke

Skrevet

På meg virker det som om enkelte mennesker sier de har migrene når de har _veldig_ vondt i hodet. De bruker ordet for å beskrive en grad av smerte. Mens vi som har migrene vet det er en tilstand i hele kroppen, og så mye mer enn hodepine.

Det går også an å ha migreneanfall i blant som er svakere enn et skikkelig stresshodepineanfall. Så det er ikke slik at de som ikke har migrene ikke har opplevd å ha det veldig vondt.

Men nå er det også slik at vi som har migrene har flere typer av andre hodepiner enn resten av befolkningen i tillegg til migrenen. Så vi vet ofte å kunne sammenligne dette.

For meg er det verste at ikke noe annet enn triptaner kan ta smerten ved migrene, i motsetning til når det finnes håp om at paralgin forte eller annet kan hjelpe meg ved andre typer.

Jeg klarer ofte selv ikke å formulere setninger. Spesielt i starten, og de varer ofte i tre hele døgn. Det er lenge det.Fra torsdag til søndag hender det ikke så rent sjelden at jeg må mer eller mindre holde sengen til det er over.

Det er tungt å leve med.

Skrevet

Jeg får aldri feber. Synes det er litt merkelig. Tror jeg var 8 år sist jeg hadde feber, men jeg sverger på at det kjennes slik ut når jeg er syk av et virus. Vet ikke hvorfor jeg er slik?

Skrevet

Tror nok at det for det meste skyldes uvitenhet/gammel vane når folk bruker disse begrepene feil. Og ja, det er irriterende!

Skrevet

He he... husker en jente fra skoledagene - hun fikk visst aldri vanlig forkjølelse hun, men alltid influensa! ;-)

Skrevet

Så utrolig enig. Spesielt det der med influensa og schizofren.

Psykopat også. Moren min sier alltid det når hun sladrer. "Hvorfor ble det slutt da?" spør jeg. "Det viste seg at han var psykopat" svarer hun dramatisk. "Hun fikk ikke lov å gå ut av huset, og han var veldig sjalu og sånn"

Uh...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...