Gå til innhold

Kan familien min selge meg en leilighet langt under markedsverdi uten.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

at det blir problemer knyttet opp til arvinger? Det er mine besteforeldre som skal selge meg deres leilighet til 2. mill, markedsverdi er rundt 3.mill. Kan det by på problemer med tanke på deres arvinger (3 barn)? Vil bare at alt skal gå rett for seg uten noen form for hevn eller lign.

Skrevet

De kan gjøre hva de vil med sine eiendeler mens de lever uten at deres arvinger har noe med det. Men formelt sett skal du betale arveavgift av gaveelementet ved salget.

Tror jeg.

Skrevet

Så lenge de lever begge to og har klart hode kan de gjøre hva de vil. Men ungå familiefeider er noe helt annet.

Skal besteforeldrene bo i noe av boligen? I så fall er det en del av betalingen av boligen.

Ved familieovertakelser sparer man stor utgifter til megler.

Er det taksert, eller antar man bare? Eldre boliger trenger ofte en god del oppussing.

Åpenhet i forkant av transaksjonen forhindrer misunnelse. Feks at dette er viktig for besteforeldrene at du kan overta i stedet for at det overtas av ukjente. Det samme kan utdeling av pengegaver til andre i slekten.

Penger er ofte mer "verdt" enn fast eiendom, pga de kan bruke det på det en ønsker.

Håper det ordner seg på best mulig måte.

OBS gavemelding med takst må sendes inn.

Skrevet

De kan gjøre det hvis det er oppegående ellers.

Men jeg mener også at barna bør være enig i dette. For man kan jo spørre seg hvorfor du skal få en million av de gratis.

Det mest reale er at du betaler takst.

Skrevet

De kan gjøre det hvis det er oppegående ellers.

Men jeg mener også at barna bør være enig i dette. For man kan jo spørre seg hvorfor du skal få en million av de gratis.

Det mest reale er at du betaler takst.

Det er jo ikke barnas penger da.

Skrevet

Det er jo ikke barnas penger da.

Det er riktig, men dette er jo penger eller arv som barna til besteforeldrene går glipp av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...