Gå til innhold

Forkjølelse og vanflaska

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært forkjølet i ei uke.

Jeg drikker mye vann, og bruker den samme vannflaska. Jeg kom til å tenke på om det var så lurt. Kan det ta lengre tid å bli frisk? Altså at jeg smitter meg med eventuelle basiller/bakterier som jeg har overført til flaska?

Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på det samme selv siden jeg stadig har gjentagende forkjølelser. Leste at en burde skifte tannbørste etter hver halsbetennelse så en unngikk bakteriene. Kanskje det samme gjelder for vannflaska også?.

Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på det samme selv siden jeg stadig har gjentagende forkjølelser. Leste at en burde skifte tannbørste etter hver halsbetennelse så en unngikk bakteriene. Kanskje det samme gjelder for vannflaska også?.

Jeg skifter uansett flaskene med ujevne mellomrom - når jeg glemmer å ta med en dit jeg skal, og ender med å kjøpe ny. Da pantes den "gamle". Det er jo ikke verre enn å kjøpe en ny i morgen tidlig.

Burde man bytte tannbørste også etter forkjølelse? Hvor innbitt er egentlig disse baseluskene? Er bare så lei av å hangle, og vil bli frisk i går...

Skrevet

Jeg skrev et innlegg her for noen dager siden og etterspurte kjerringråd mot begynnende forkjølelse.

Det ble til at jeg heiv innpå med c-vitaminer (ca 2000 mg pr døgn) i 3 dager. Samtidig begynte jeg å ta tran.

Forkjølelsen startet tirsdag kveld. Fredag morgen slapp den taket, og nå er det kun bittelitt i nesa igjen :-)

Skrevet

Etter hver jeg har lært så skyldes forkjølelse virus, og virus overlever svært kort tid utenfor en vertscelle. At forkjølelsesvirus overlever i vannflaska di er nok derfor lite sannsynlig.

Skrevet

Du kan jo vaske korka i oppvaskemaskinen

Jeg har ikke oppvaskmaskin, men takk for svar!

Skrevet

Etter hver jeg har lært så skyldes forkjølelse virus, og virus overlever svært kort tid utenfor en vertscelle. At forkjølelsesvirus overlever i vannflaska di er nok derfor lite sannsynlig.

OK, takk for svar - da fortsetter jeg å bruke flaska. Det var i håp om å finne en grunn til at jeg ikke blir ordentlig frisk. Utålmodig!

Skrevet

Jeg skrev et innlegg her for noen dager siden og etterspurte kjerringråd mot begynnende forkjølelse.

Det ble til at jeg heiv innpå med c-vitaminer (ca 2000 mg pr døgn) i 3 dager. Samtidig begynte jeg å ta tran.

Forkjølelsen startet tirsdag kveld. Fredag morgen slapp den taket, og nå er det kun bittelitt i nesa igjen :-)

Tusen takk for tips. Jeg er helt på innspurten selv, så jeg antar det er for sent å kjøre på med medisin. Men skal huske det til neste gang.

Skrevet

OK, takk for svar - da fortsetter jeg å bruke flaska. Det var i håp om å finne en grunn til at jeg ikke blir ordentlig frisk. Utålmodig!

..men jeg ville nå uansett følge rådet om å vaske tuten i oppvaskmaskina. :-)

Skrevet

Koke den da, eller kjøpe ny! :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det viruset du har i kroppen- har du der. Om du også har "smittet" vannflaska, så vil du naturligvis kunne bli smittet tilbake også ...

MEN du blir ikke sykere om du får "ditt eget virus" i retur.

Allikevel- JEG ville skiftet flaske eller vasket den. Vil du drikke av samme glass hver dag, hele uka- uten vask?

Har du kjent på innsiden av et glass som har stått med vann en tid? Test det ut.

Skrevet

Det viruset du har i kroppen- har du der. Om du også har "smittet" vannflaska, så vil du naturligvis kunne bli smittet tilbake også ...

Allikevel- JEG ville skiftet flaske eller vasket den. Vil du drikke av samme glass hver dag, hele uka- uten vask?

Har du kjent på innsiden av et glass som har stått med vann en tid? Test det ut.

Jeg har faktisk aldri tenkt på det som uhygienisk - vann er vann. Jeg drikker flaska fort tom, slik at den blir sjelden stående noe tid med urørt vann i. Men som jeg også sier i et annet innlegg, så byttes de med ujevne mellomrom. Alle jeg kjenner bruker den samme vannflaska over tid, det være seg for trening, eller i hverdagen. Har aldri spurt om de vasker den, men formoder det ikke skjer så lenge flaska står fast på for eksempel arbeidsplassen.

Skrevet

Og ja, skal jeg drikke vann fra et glass har jeg null problemer med å velge det glasset jeg brukte til det samme i går, men ikke har vasket enda.

Skrevet

Koke den da, eller kjøpe ny! :-)

Ja, det er jo nettopp det jeg lurer på - er den "smittefarlig", slik at jeg skal erstatte eller koke den. Akkurat det spørsmålet får jeg motstridende svar på. Jaja, vi bytter ut når jeg har blitt frisk. Så er vi sikker.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Og ja, skal jeg drikke vann fra et glass har jeg null problemer med å velge det glasset jeg brukte til det samme i går, men ikke har vasket enda.

Ja, det gjør jeg og. Altså kan drikke av samme glass et par dager.

Vann er vann sier du. OK, fyll vann i glass- og la det stå ei ukes tid (kanskje to uker om både glass og vann var rene ved start). Kjenn deretter på innsiden av glasset med fingeren. Hva tror du du vil kjenne?

Skrevet

Ja, det gjør jeg og. Altså kan drikke av samme glass et par dager.

Vann er vann sier du. OK, fyll vann i glass- og la det stå ei ukes tid (kanskje to uker om både glass og vann var rene ved start). Kjenn deretter på innsiden av glasset med fingeren. Hva tror du du vil kjenne?

Men er det en relevant problemstilling, så lenge vannflaska blir tom?

Jeg også skjønner at vann som står ute over tid blir dårlig. Men hvordan kan vann som ikke er der bli dårlig? Det jeg mener med at vann er vann, er at når jeg vasker ting i den fasongen, som det bare har vært vann i, skylder jeg lenge med varmt vann, og lar den lufttørke. Det er jo umulig å få håndkle eller oppvaskbørste nedi, og jeg har opplevd å ikke få bort såpesmaken, derfor kvier jeg meg for det.

Altså er det vel det samme hvilket vann som har et par dråper i flaska - om det er det jeg opprinnelig drakk eller det jeg vasker med. Ei drikkeflaske er jo også mye tettere enn et glass.

Gjør akkurat det samme med for eksempel kjeler jeg koker vann i - i beste fall skyller jeg med varmt vann, i verste fall tørker jeg når jeg har helt ut vannet og setter inn i skapet.

Jeg har gjort dette med vannflasker i flere år, så jeg burde jo blitt syk om det var et problem. Hadde NESTEN vært verdt å stille en FU på DOL og høre hvordan folk behandler vannflaskene sine. Trodde ikke jeg var sååå rar! :-)

Skrevet

Da kan du koke korka i vann i en kasserolle:)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Men er det en relevant problemstilling, så lenge vannflaska blir tom?

Jeg også skjønner at vann som står ute over tid blir dårlig. Men hvordan kan vann som ikke er der bli dårlig? Det jeg mener med at vann er vann, er at når jeg vasker ting i den fasongen, som det bare har vært vann i, skylder jeg lenge med varmt vann, og lar den lufttørke. Det er jo umulig å få håndkle eller oppvaskbørste nedi, og jeg har opplevd å ikke få bort såpesmaken, derfor kvier jeg meg for det.

Altså er det vel det samme hvilket vann som har et par dråper i flaska - om det er det jeg opprinnelig drakk eller det jeg vasker med. Ei drikkeflaske er jo også mye tettere enn et glass.

Gjør akkurat det samme med for eksempel kjeler jeg koker vann i - i beste fall skyller jeg med varmt vann, i verste fall tørker jeg når jeg har helt ut vannet og setter inn i skapet.

Jeg har gjort dette med vannflasker i flere år, så jeg burde jo blitt syk om det var et problem. Hadde NESTEN vært verdt å stille en FU på DOL og høre hvordan folk behandler vannflaskene sine. Trodde ikke jeg var sååå rar! :-)

Rar? Neida, du er vel ikke rar! :-)

Vi har bare forskjellige vaner.

Gjør som du vil med den vannflaska di du.

Så fortsetter jeg og skifte ut mine med jevne mellomrom (eller vaske dem i oppvaskmaskin).

;-)

Skrevet

Jeg skifter uansett flaskene med ujevne mellomrom - når jeg glemmer å ta med en dit jeg skal, og ender med å kjøpe ny. Da pantes den "gamle". Det er jo ikke verre enn å kjøpe en ny i morgen tidlig.

Burde man bytte tannbørste også etter forkjølelse? Hvor innbitt er egentlig disse baseluskene? Er bare så lei av å hangle, og vil bli frisk i går...

Forkjølelse skyldes jo virus, og når du har hatt et virus, er du immun mot det etterpå.

Forøvrig råder tannlegen min meg til å kjøre tannbørsten i oppvaskmaskinen en gang i uken uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...