Gå til innhold

bestefar orker ikke barnebarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er 79 år og kronisk syk. Han ble hasteinnlagt på sykehus for 1 uke siden pga. lungebetennelse mm. Nå er han

forsåvidt ganske bra men er svært deprimert og til tider uklar.Er såvidt oppgående.

En av oss søsken har vært på besøk hos ham hver dag stort sett uten barn. Men vi mener at ungene som er i alder 8-16 år også må besøke bestefar iblant. Det kommer som regel ikke mer en 1 barn og 1 voksen pr. gang for at han ikke skal bli så sliten.

Når barna kommer på besøk blir han innesluttet og tverr og nekter å snakke med barna bare ser likegyldig på dem. Han sier rett ut at han håper vi ikke tar med oss barn på besøk for de bråker så mye. Dette stemmer ikke, alle barnebarna oppfører seg stille og pent når de er på sykehuset. De yngste er litt egnstelige for bestefar er så sint.

Det gjør vondt for oss foreldre at han så tydelig misliker barnebarna sine. Vi skjønner at han er syk men hvordan forklare 8-åringene at bestefar ikke vil se dem?

Noen som har gode råd å komme med?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Mannen er gammel og syk. Han blir fort sliten og lunta er kort.

Men det er vondt at bestefar ikke vil se sine barnebarn... Vondt for dere som foreldre. Smerten til barnebarna kan dere hjelpe med å minske. Dere kan forklare at bestefar ER gammel- at han ikke orker besøk av barn. Men at han ER glad i dem.

Jeg tror ikke dere kan tvinge den gamle...

Spent på de andre svarene du får, da jeg har/hatt lignende situasjon.

Skrevet

Ja, jeg synes dere skal ta hensyn til en syk gammel mann, og heller dra en hvit løgn for barna, og si at han er så syk at det ikke er lov med barn på sykehuset....event. hvis han er hjemme, så får dere fortelle at han rett og slett ikke orker besøk av barne fordi han er syk, men at han selvfølgelig er glad i de likevel osv osv

Gjest hva med litt empati?
Skrevet

Kanksje dere skulle respektere hans ønsker siden det er han som er på sykehus og er syk?

Jeg ble helt matt av ditt innlegg og problemstillingen :-(

Skrevet

La ham slippe hvis han ikke vil akkurat nå. Og si til ungene som det blir foreslått her at han er syk og sliten.

Det er jo sant.

Skrevet

Det er mye verre for ungene å dra på sykehus & bli avvist av en sur og sliten bestefar enn å få beskjed at han er for syk til å ta imot barnebesøk akkurat nå.

Respekter mannens ønsker!

Skrevet

Kanksje dere skulle respektere hans ønsker siden det er han som er på sykehus og er syk?

Helt enig, jeg er forbauset over at det går an å bli nesten fornærmet på et gammelt sykt menneske for noe sånt.

Er man syk ønsker man kanskje bare de aller, aller nærmeste rundt seg, og det er jo barna hans, mye mer enn barnebarna.

Nei, finn på en hvit løgn til barnebarna, eller rett og slett si at bestefar er syk og orker nesten ikke besøk av noen.

Skrevet

Han høres ut til å være altfor dårlig nå til å ha energi til besøk av barn.

Hvis det kun er akkurat nå han ikke ønsker å se barnebarna, så synes jeg det er lett å forstå og det bør ikke være vanskelig å respektere. Dersom han alltid har denne holdningen, så kan dere diskutere det med ham i et godt øyeblikk.

Når man er så sliten som han sannsynligvis er nå, samt har tendenser til forvirring, så kan det være svært overveldende å skulle forholde seg til mer enn en person .

Skrevet

Selvsagt respekterer du hans ønsker!

Det kan hende at bestefar ikke vil at ungene skal se han slik, at han ikke vil at de skal minnes han slik - i tillegg til at det er slitsomt for han å ha besøk.

Forsikre ungene om at bestefar er glad i dem, men at han er syk og ikke klarer å ta i mot dem akkurat nå.

Skrevet

Det er ikke snakk om mangel på empati her.

Vi har tatt hensyn til ham hele veien, prøvd å være forståelsefulle og oppmuntrende og ikke ta med ungene for mye. Grunnen til at vi har i hele tatt har hatt med ungene ( en om gangen) er at kanskje bestefar kunne bli litt oppmuntret av dem.

Poenget er at han er sint og sur på oss også for at han ble innlagt på sykehus. Han innser ikke selv at han var veldig syk.

Det er ikke bare nå i den akkutte fasen han har avvist ungene, det har han gjort hele det siste året og dermed støtt ungene fra seg.

Vi har hele tiden forklart at bestefar er syk og ikke orker så mye. 8-9 åringer forstår dette men samtidig er det ungers natur å ville trøste og være snille med besteforeldrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...