Gå til innhold

koking av kjøttkraft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å lage kjøttkraft, men har aldri gjort det. Hva slags kjøtt trenger jeg og hvor får jeg tak i det?

Skrevet

Kjøp f.eks. en svineknoke i matbutikken. Tror nesten alle matbutikker har det?

Kok den lenge, helt til kjøttet begynner å løsne fra bena. Selve kokevannet bruker du som kjøttkraft.

Skrevet

Kok den lenge, helt til kjøttet begynner å løsne fra bena. Selve kokevannet bruker du som kjøttkraft.

Er ikke så fan av svinekjøtt og spiser ikke kylling så helst noe lam/oksekraft.

Skrevet

Det blir mye svinesmak og passe best til svinkjøtt.

Når jeg kjøper stek eller lignende hos slakteren får jeg gjerne med meg noen ben. Disse koker jeg sammen med løk og gulrøtter.

Personlig er jeg ikke glad i svinekjøtt...

Skrevet

Glemte å skrive okseben!

Skrevet

Men hva betyr "skum godt av"?

Det blir skum (fett, skum, småpartikler) på toppen av kraften når det koker, og dette skal du ta av med feks en hullsleiv.

Skrevet

Oksehale. Stek dem i ovnen til de er brune og kok dem sammen med en løk til kjøttet løsner.

F eks.

Skrevet

Det blir skum (fett, skum, småpartikler) på toppen av kraften når det koker, og dette skal du ta av med feks en hullsleiv.

Ok. Er det dyrt pr. kilo for sånn avskjær?

Skrevet

Ok. Er det dyrt pr. kilo for sånn avskjær?

he he, sorry, aner ikke... Alt for lenge siden jeg lagde kraft selv dessverre. Sist jeg kokte kraft var det av knokene på et reinsdyrlår, og da kjøpte jeg et helt dyr... Tror ikke jeg gjør det igjen, ble alt for mye kjøtt for bare vår familie.

Men nam nam var det! Og _for_ en indrefilet....

Skrevet

Det blir mye svinesmak og passe best til svinkjøtt.

Når jeg kjøper stek eller lignende hos slakteren får jeg gjerne med meg noen ben. Disse koker jeg sammen med løk og gulrøtter.

Personlig er jeg ikke glad i svinekjøtt...

Jeg er heller ikke glad i svinekjøtt. Svineknoka var bare et eksempel:-)

Skrevet

Da kan du vel kjøpe lammeknoke eller okseknoke (er det noe som heter det tro?)

Jeg er heller ikke spesielt fan av svinekjøtt, men liker godt kjøttsuppe kokt på svineknoke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...