HEDDA77 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg er en jente på 29 år som for over ett år siden fødte for andre gang. Jeg har siden fødselen vært svært plaget med mye nupper bak ørene, på halsen, under haka og i nakken. Jeg har også fått en del kviser i hodebunnen og på halsen når jeg venter menstruasjon. Jeg har aldri tidligere vært plaget med uren hud. I tilegg har jeg fått veldig mye sterkere menstruasjonssmerter etter min andre fødsel. Jeg har sterke, kroniske smerter i skrittet, i bekkenet, i korsryggen og til og med i endetarmen. Dette varer i ca. to døgn når jeg får menstruasjon. Jeg lurer på om disse plagene kan ha noen sammenheng med at jeg ikke blir gravid igjen. At jeg for eksempel har for mye mannlige hormoner i kroppen. Jeg har regelmessig menstruasjon og får positive EL-tester hver måned. Men er likevel usikker på om jeg har eggløsning siden jeg ikke blir gravid og siden jeg har disse plagene. Disse testene kan jo være positive selv om egget faktisk ikke løsner, eller? Er det noe jeg kan gjøre for eventuelt å skape balanse i hormonene mine. Er det noen helsekostprodukter eller noe annet reseptfritt jeg kan bruke? Vi har akkurat flyttet og jeg har ikke fastlege på vårt nye bosted. Jeg har lyst til å bli kvitt problemene så fort som mulig siden kvisene er vonde og at jeg piller nuppene til blods:) Jeg lurer også på hva som egnenlig gjør at en får uren hud? Håper du/dere kan hjelpe meg! På forhånd takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247205-uren-hud-og-sterke-menssmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Uren hud og barnløshet kan ses ved tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom), men da vil det ofte være uregelmessige blødninger (lange mellomrom) og overvekt. Smerter er ikke et symptom ved denne tilstanden. I og med at du har eggløsning kan det ikke forklare hvorfor du ikke blir gravid. Regelmessige menstruasjoner tyder i seg selv på eggløsning, så det skulle ikke være nødvendig med eggløsningstester, men de bekrefter at du har eggløsning. For mye mannlig hormon vil gjerne påvirke din syklus, men likevel vil det være lurt å få sjekket de mannlige hormoner samt kortisolproduksjon. Det kan gjøres ved en enkel prøve hos din fastlege. De mannlige hormoner påvirker talgproduksjonen omkring hårsekkene. Hormonet progesteron som dannes etter eggløsning frem til menstruasjonen starter har også en slik effekt, men det ville være rart at du først nå i en aldre av 29 år får slike symptomer, det er oftest de unge jenter som opplever slikt. Sterke menstruasjonssmerter og problem med å bli gravid kan ses ved tilstanden endometriose, en ufarlig tilstand hvor det finnes livmorslimhinne ute i bukhulen. Den kan bare påvises ved en kikkhullsoperasjon som utføres i narkose. For menstruasjonssmerter kan du bruke medikamenter av typen NSAIDs, men ikke bruk dem omkring eggløsning, bare når du er rett før menstruasjon. Det kan i små mengder kjøpes uten resept. Hvor lenge har du forsøkt å bli gravid? Hvis det er gått over ett år, kan du henvises til spesialist, men legen kan altså ta en blodprøve for å utelukke abnorm hormonproduksjon. Du kan ikke selv påvirke din hormonproduksjon. Jeg har ikke annet råd enn å holde huden ren. Uren hud kan man behandle med tetracyklin, men det er ikke så smart når man forsøker å bli gravid/er gravid. Jeg vet ikke om helsekostprodukter som hjelper på kviser. Gjærprodukter vil du sikkert få tilbudt, men om det hjelper??? Jeg tror ikke du har annen utvei enn å få ordnet med fastlege og få time. Lykke til med forsøk på å bli gravid, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247205-uren-hud-og-sterke-menssmerter/#findComment-1937598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.