Gå til innhold

Hvordan ta ut flått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal den trekkes rett ut eller skrues ut? I avisene i sommer sto det at man kan dra de rett ut, men da jeg kjøpte pinsett på apoteket sa damen der at man skal skru den ut.

Ungene kommer fremdeles hjem med en og annen på seg :(

Skrevet

Jeg tror man skal skru den ut. Det viktigste er jo at ikke noe av flåtten blir sittende igjen.

Vet du forresten at myggmiddelet Autan påstås å virke forebyggende mot flått? (Kun på de stedene den er påført, så man må passe på å ha Autan på de mest utsatte stedene på kroppen).

Gjest skummelt med flått
Skrevet

Jeg hørte om en dame som hver høst tar flåttblodprøve av ungene hos legen for å sjekke at alt er ok. En annen dame hadde blitt skjev i ansikt pga flåttbitt, og et bitt kunne gi skader (smerter også) i ettertid.

Skrevet

Begge deler går greit. Før trodde man det var bedre å skru enn å dra rett ut, men nå har man funnet ut at man like gjerne kan droppe skruingen... Det er en fordel å få fjernet alt, men det går som regel greit hvis det sitter igjen litt av munnen til flåtten.

Jeg prøvde å "skru" ut en på datteren min i sommer, og da ble hodet/munnen sittende igjen. (den forsvant til slutt, da, men det tok et par uker)

Skrevet

Begge deler går greit. Før trodde man det var bedre å skru enn å dra rett ut, men nå har man funnet ut at man like gjerne kan droppe skruingen... Det er en fordel å få fjernet alt, men det går som regel greit hvis det sitter igjen litt av munnen til flåtten.

Jeg prøvde å "skru" ut en på datteren min i sommer, og da ble hodet/munnen sittende igjen. (den forsvant til slutt, da, men det tok et par uker)

Jeg har jo dratt de rett ut pga at det sto i avisene, men nå når jeg kjøpte ny pinsett sa apotekdamen at det hadde hun aldri hørt om, så da ble jeg litt usikker på om jeg har gjort noe dumt.

Bruker du pinsett som er bøyd innover?

Så ekkelt at hodet satt igjen da. Jeg har hatt store problemer med å i det hele tatt se en flått, men nå begynner jeg å venne meg til å få de ut. Første gangen hadde jeg en brødpose over hånden. Jeg er vokst opp en plass der det ikke er flått.

Skrevet

Jeg tror man skal skru den ut. Det viktigste er jo at ikke noe av flåtten blir sittende igjen.

Vet du forresten at myggmiddelet Autan påstås å virke forebyggende mot flått? (Kun på de stedene den er påført, så man må passe på å ha Autan på de mest utsatte stedene på kroppen).

Takk for tipset, jeg skal se etter Autan.

Skrevet

Jeg har jo dratt de rett ut pga at det sto i avisene, men nå når jeg kjøpte ny pinsett sa apotekdamen at det hadde hun aldri hørt om, så da ble jeg litt usikker på om jeg har gjort noe dumt.

Så ekkelt at hodet satt igjen da. Jeg har hatt store problemer med å i det hele tatt se en flått, men nå begynner jeg å venne meg til å få de ut. Første gangen hadde jeg en brødpose over hånden. Jeg er vokst opp en plass der det ikke er flått.

Du får kjøpt spesielle flått-pinsett som har en fjær, den gjør det enklere å fjerne flåtten:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1913441.html

Her står det også at man bare kan dra flåtten rett ut.

Ang. Autan, så tror jeg den også kommer i en mildere barnevariant. Selges vel i alle fall på apotek, er usikker på om det også selges andre steder.

Skrevet

Du får kjøpt spesielle flått-pinsett som har en fjær, den gjør det enklere å fjerne flåtten:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1913441.html

Her står det også at man bare kan dra flåtten rett ut.

Ang. Autan, så tror jeg den også kommer i en mildere barnevariant. Selges vel i alle fall på apotek, er usikker på om det også selges andre steder.

Jeg vurderte denne pinsetten, men fant ut at det ble litt for mye dill med den. Man må bruke begge hendene i motsetning til en vanlig pinsett.

PS! I helga laget jeg Geminis ostekak for et lag. Da jeg hentet kakefatet sa de bak disken at kaka var populær, den forsvant på et øyeblikk :) Mine egne her var litt snurt for at jeg laget den kaken og ga den bort. De mente jeg heller kunne lage en annen kake slik at de selv kunne spise ostekaka :)

Skrevet

Viktigste er at du ikke klemmer på kroppen dens. Får du tak med en piss pinsett langt inne, legg litt syn, forberedelse og krefter i å få tak helt innerst, så trekk rett ut. Får du tak med en sånn trebenet spesialpinsett som får tak enda lenger inn, så spiller det ingen rolle.

Skrevet

Jeg bruker en vanlig pinsett. Jeg har en flått-pinsett også, det var den jeg brukte da hodet satt igjen... Litt klønete å bruke, syns jeg.

Det viktigste er å få ut flåtten. Mister den hodet, er hodet likevel dødt og kan ikke smitte med borrelia. (man kan derimot få en liten infeksjon, på samme måte som når man har en flis eller vepsebrodd som man ikke får ut)

Skrevet

Jeg vurderte denne pinsetten, men fant ut at det ble litt for mye dill med den. Man må bruke begge hendene i motsetning til en vanlig pinsett.

PS! I helga laget jeg Geminis ostekak for et lag. Da jeg hentet kakefatet sa de bak disken at kaka var populær, den forsvant på et øyeblikk :) Mine egne her var litt snurt for at jeg laget den kaken og ga den bort. De mente jeg heller kunne lage en annen kake slik at de selv kunne spise ostekaka :)

Jeg synes nettopp fordelen med den flåttpinsetten er at man ikke trenger å bruke to hender, men mulig det er litt teknikk. Og det skal sies at det er mannen min som oftest fjerner flått på hunden vår, så jeg har ikke SÅ god trening.

Men hyggelig at kaken falt i smak da! Neste gang får du bake to kaker! Det gjorde jeg en gang.

Nå har jeg lagt om kostholdet til lavkarbo, så jeg burde egentlig holde meg langt unna den ostekaken... *sukk* Det som er ille i den sammenheng er at jeg allerede har sagt ja til å bake den om et par ukers tid. Kanskje jeg må bake en lavkarbo-Fedon-ostekake i tillegg, så jeg ikke får HELT ostekake-abstinenser... :-)

Skrevet

Jeg synes nettopp fordelen med den flåttpinsetten er at man ikke trenger å bruke to hender, men mulig det er litt teknikk. Og det skal sies at det er mannen min som oftest fjerner flått på hunden vår, så jeg har ikke SÅ god trening.

Men hyggelig at kaken falt i smak da! Neste gang får du bake to kaker! Det gjorde jeg en gang.

Nå har jeg lagt om kostholdet til lavkarbo, så jeg burde egentlig holde meg langt unna den ostekaken... *sukk* Det som er ille i den sammenheng er at jeg allerede har sagt ja til å bake den om et par ukers tid. Kanskje jeg må bake en lavkarbo-Fedon-ostekake i tillegg, så jeg ikke får HELT ostekake-abstinenser... :-)

Jeg har fått helt dilla på den kaka, og jeg som ikke engang likte ostekake for noen mnd siden.

En gang hadde jeg ved et uhell kjøpt light-ost, men det gikk veldig fint :) så der sparte vi noen kalorier.

Hvis du er på diett bør du jo unne deg litt ekstra sånn en og annen gang for motivasjonens del. Noe godt bør du jo ha å se fram til :)

Skrevet

Kjøp en flåttfjerner! Det er en slags pinsett, men med en fjær i tillegg som gjør at når du fester pinsettspissen på flåtten, så holdes den som i en skrustikke - og så skal du vri på den noen ganger, så vris flåtten ut.

Har fjernet flått på hunden min et par ganger med en sånn, funker som bare det.

Skrevet

Jeg har fått helt dilla på den kaka, og jeg som ikke engang likte ostekake for noen mnd siden.

En gang hadde jeg ved et uhell kjøpt light-ost, men det gikk veldig fint :) så der sparte vi noen kalorier.

Hvis du er på diett bør du jo unne deg litt ekstra sånn en og annen gang for motivasjonens del. Noe godt bør du jo ha å se fram til :)

Joda, men på lavkarbo-diett (som ikke har særlig mye til felles med vanlige lavkalori-dietter) så kan man godt spise fett (fete meieriprodukter osv.).

MEN, jeg kan ikke spise sukker (og dermed melis, samt sukkeret i kjeksen, samt i geleen), ikke mel og jeg skal nok heller ikke spise det fettet som er i kjeksen (usunt palmefett etc.).

Har imidlertid funnet alternative ostekake-oppskrifter, så jeg får se om jeg ikke baker "min" kake til de andre, og så en lavkarbo-variant til meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...