Gå til innhold

Må finne navn på vår lille jente...Hjelp!?

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

7

• laban

1

• mariaflyfly

1

• candyqueen_83

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jenny!

Det er så fint at jeg nesten ønsker meg en datter til! hehe

Skrevet

Det eneste "spiselige" navnet av disse for meg, er Amalie. De andre blir for jålete for min smak. (Og Amalie er på grensen :-)

Skrevet

Jeg syns Amalie er det peneste, men akk så oppbrukt. Jeg ville ikke kalt jenta mi for det fordi det er så mange som heter det. Dessuten syns jeg personlig det blir litt vel søtt.

Naomi er for meg veldig utenlandsk-klingende. (Naomi Campbell...). Så hvis jenta di er mørk i huden syns jeg hun kan hete Naomi, ikke ellers.

Filippa.... hjelp...det er da ikke noe navn? Joda, jeg vet jo at det er det, men... Jeg liker ikke så godt guttenavn som man legger en -a eller -ine til. (Filipp er fint - Filippa er æsj. Andre er grei - Andrine er pyton)

Nei, jeg ville gått langt inn i tenkeboksen og funnet et annet navn!

Skrevet

Jeg ville valgt Amalie, uten tvil.

Filippa (eller Filipas) er et gresk mannsnavn. I direkte tale, altså når man snakker til personen og bruker vedkommendes navn, så kuttes siste s ut. Så om jenta deres fx skulle feriere eller bo en periode i Hellas om en 18-20-års tid, så vil navnet Filippa ikke klinge så godt for en jente.

Naomi forbinder jeg kun med modellen Naomi Campbell. Er det blitt et vanlig navn på jenter i Norge altså?

Kan du gresk?

Skrevet

Kan du gresk?

Ligo! :-)

Altså litt. Altfor lite ift. hva jeg skulle ønske, men langt mer enn et par turist-fraser som takk og hei. :-)

Skrevet

Ligo! :-)

Altså litt. Altfor lite ift. hva jeg skulle ønske, men langt mer enn et par turist-fraser som takk og hei. :-)

Ego milao teleia ellinika :-)

Skrevet

Mprabo! :-)

Eisai ellinida i norvigida?

Skrevet

Mprabo! :-)

Eisai ellinida i norvigida?

Eimai Norvigida, alla exo polla xronia stnv Ellada... Ikke lett å skrive gresk med norske bokstaver :-)

Skrevet

Eimai Norvigida, alla exo polla xronia stnv Ellada... Ikke lett å skrive gresk med norske bokstaver :-)

Nei, det er dessverre ganske håpløst. :-)

Men gøy å lære språket, selv om det jammen ikke er like enkelt alltid. Holder kontakten med noen greske venner via sms, men problemet er stadig at de tror jeg kan mer enn jeg kan, og bruker ord jeg ikke kjenner. På toppen av det hele har ikke dama (hun jeg melder mest med) lært seg tegnsetting, og ser ut til å ha dysleksi eller dårlige skriftlige greskkunnskaper, for det kommer stadig feilstavede ord, hvilket gjør det bortimot umulig å komme gjennom meldingene og faktisk forstå alt... Kommer ikke langt med ordbok, når oppslagsordene ikke er riktig skrevet, og i noen tilfeller er lokal dialekt... xexe :)

Skrevet

Hvorfor bruker du ordet ego her forresten, det fremgår jo av verbet hvem du snakker om. Eller ville du virkelig understreke at det var nettopp DEG du skrev om? :-)

Skrevet

Hvorfor bruker du ordet ego her forresten, det fremgår jo av verbet hvem du snakker om. Eller ville du virkelig understreke at det var nettopp DEG du skrev om? :-)

Brukes ofte når vi har snakket om deg, og går over til å snakke om meg :-) Litt for å understreke på en måte.

Skrevet

Brukes ofte når vi har snakket om deg, og går over til å snakke om meg :-) Litt for å understreke på en måte.

Ja, jeg vet at ego (eller andre pronomen) stort sett brukes for å understreke, og ikke i vanlige setninger.

Vet du om "perastika kai siderenia" er et fast uttrykk? Eller hva det betyr? Perastika er forbigående/kortvarig, såvidt jeg har forstått. Siderenia kjenner jeg ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...