Gå til innhold

fratrekk i husleie gr. manglende varmtvann?

Anbefalte innlegg

Gjest leietaker...
Skrevet

Leier en leilighet til kr 5500 hvor varmtvann er inkludert i husleien. Har nå vært uten varmtvann siden fredag ettermiddag og vet ikke hvor lenge det vil vedvare.

Hvor mye synes dere jeg kan kreve/forvente i avslag på husleien pga dette? Feks pr døgn?

Gjest kommer an på
Skrevet

Kommer an på hvor lenge det varer og hvor mye huseier gjør for å fikse det.

Du kan jo ringe og høre om det er greit at du dusjer på den lokale svømmehallen etc, og trekker inngangspengene dit fra på leien neste mnd?

Hvis det kommer rørlegger i dag (første mulighet etter helgen) og fikser det, ville jeg ikke kranglet med noen for å få reduksjon for disse dagene.

Men hvis huseier ikke gjør alt hun kan for å reparerer det, ville jeg levert en regning for å dusje andre steder.

Gjest leietaker...
Skrevet

Kommer an på hvor lenge det varer og hvor mye huseier gjør for å fikse det.

Du kan jo ringe og høre om det er greit at du dusjer på den lokale svømmehallen etc, og trekker inngangspengene dit fra på leien neste mnd?

Hvis det kommer rørlegger i dag (første mulighet etter helgen) og fikser det, ville jeg ikke kranglet med noen for å få reduksjon for disse dagene.

Men hvis huseier ikke gjør alt hun kan for å reparerer det, ville jeg levert en regning for å dusje andre steder.

Takk for svar:)

Det var en servicemann her både fredag og lørdag for å prøve å reparere, men det gikk tydeligvis dårlig, han skal komme tilbake i dag.

Å levere regning for inngang til feks svømmehall er uaktuelt, da det ikke er et alternativ for meg å dra dit.

Så du ville altså ikke ha "kranglet" på det? Jeg synes absolutt jeg bør få en kompensasjon, det har ikke vært noe særlig de siste dagene, å ikke kunne dusje, vaske seg, vaske hus osv, spes med barn i huset...

Gjest kommer an på
Skrevet

Det var en servicemann her både fredag og lørdag for å prøve å reparere, men det gikk tydeligvis dårlig, han skal komme tilbake i dag.

Å levere regning for inngang til feks svømmehall er uaktuelt, da det ikke er et alternativ for meg å dra dit.

Så du ville altså ikke ha "kranglet" på det? Jeg synes absolutt jeg bør få en kompensasjon, det har ikke vært noe særlig de siste dagene, å ikke kunne dusje, vaske seg, vaske hus osv, spes med barn i huset...

Å vaske hus eller vaske seg, må jo gå relativt greit med å ta kaldtvann fra springen med kokende vann oppi.

Men jeg har full forståelse for at det er slitsomt.

Å kreve kompensasjon for tort og svie, hvis huseier gjør alt hun kan for å reparere det, kan lett forsure et forhold mellom deg og huseier. men det er du som vet hvordan forholdet mellom dere er i dag og hva det tåler..

Å be om å få trukket fra faktiske utgifter (eller si at du tok med hele familien i svmmehallen for å få dusjet på søsndag, selv om dere kanskje ikke gjorde det) er lettere, da har man et faktisk beløp å forholde seg til.

Gjest leietaker...
Skrevet

Å vaske hus eller vaske seg, må jo gå relativt greit med å ta kaldtvann fra springen med kokende vann oppi.

Men jeg har full forståelse for at det er slitsomt.

Å kreve kompensasjon for tort og svie, hvis huseier gjør alt hun kan for å reparere det, kan lett forsure et forhold mellom deg og huseier. men det er du som vet hvordan forholdet mellom dere er i dag og hva det tåler..

Å be om å få trukket fra faktiske utgifter (eller si at du tok med hele familien i svmmehallen for å få dusjet på søsndag, selv om dere kanskje ikke gjorde det) er lettere, da har man et faktisk beløp å forholde seg til.

Joda, er jo enig i det, på generelt grunnlag.

Men her er saken den at det har vært så ufattelig mye tull helt fra jeg flyttet inn, det dukker til stadighet opp endringer på avtaler/ ting som likevel ikke var som forespeilet osv, så jeg er mektig lei av hele opplegget her, og ser ingen grunn til å vise noe smidighet.

Stiller du deg anderledes til saken da eller?;)

Skrevet

Huseier gjør jo det han kan for å ordne opp. Da har du ingen krav på kompensasjon for noe slikt.

Du virker sur og grinete. Sikkert ikke kjekt å være uten varmvann, men en skulle tro huseier hadde slått det av med vilje slik som du klager.

Skrevet

I moderne tid er det viktig med varmtvann, og 20% kunne være rimelig.

Her var hele gulvet borte i gangen, og jeg gikk på brede planker som vippa. Da fikk jeg 20% så lenge det varte. Verre om varmtvannet ble borte. Jeg "trua" med å flytte på hotell mens det pågikk. Det må huseier dekke så lenge gulvet er vekk i et rom.

Skrevet

Joda, er jo enig i det, på generelt grunnlag.

Men her er saken den at det har vært så ufattelig mye tull helt fra jeg flyttet inn, det dukker til stadighet opp endringer på avtaler/ ting som likevel ikke var som forespeilet osv, så jeg er mektig lei av hele opplegget her, og ser ingen grunn til å vise noe smidighet.

Stiller du deg anderledes til saken da eller?;)

Da synes jeg i såfall at du burde vurdere hele leieforholdet og kanskje finne deg et annet sted å bo.

Nå vet ikke jeg hva "mye annet" er. Men jeg synes uansett ikke det er relevant for akkurat dette med varmtvannet.

Hvis huseier gjør sitt beste for å fikse dette, og det forhåpentligvis snart blir iorden igjen, så synes jeg ikke disse få dagene er verdt å lage "bråk"om.

Da risikerer du bare et dårlig forhold til huseier.

Kan du ikke evt. spørre pent om du kan få låne dusjen hos huseier?

(hvis dette er i samme hus da?)

Skrevet

Vi var uten varmvann i 3 dager oig vi hadde en 2 åring i huset også men fikk ikke noe fratrekk på husleien.Det var jo ikke husverten sin feil.Men ble litt irritert for at det ikke orndet seg raskere.Vi har felles varmvannstank med husverten og han dro å lå over til sin kjæreste og fikk vel dusjet der å sånn så jeg fikk en følelse at han ikke akkurat sresset med å få ordnet det fort

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...